Avatar billede p.elkjaer Praktikant
28. juni 2024 - 19:45 Der er 3 kommentarer

Anbefaling til større hus i flere etager

Hejsa
Har et hus med 4 etager, hvor fiber går ind i stueplan (der er 3 etager ovenpå).
Har i godt 3 år brugt Google mest, som i stort set den tid virkede ok (havde 6 punkter i alt).
Pludselig blev alt langsomt, og efter en del resets, opsætning på ny osv, kunne jeg Google at andre havde oplevet det samme, og at det “måske” var Google der havde lavet et performance drop, for at kunne sælge ny model “Nest Wifi”.
Jeg endte med at opgradere til Nest Wifi (igen med 6 punkter) og det skulle jeg aldrig ha gjort. Det er latterligt ringe og ustabilt. App siger god eller rigtig god forbindelse. Hastighed (går ud fra den måler på første punkt der er sluttet til fiber modem) er 900-1000mbit - så også hurtig.

Men i praksis skal det genstartes konstant, ofte på tlf er der så store “huller” i nettet at man slår det fra og bruger 5G.

Senest har jeg forbundet en 5G router med kabel til punkt midt i huset. Det har også øget hastigheden midt i huset - men stadig ligeså ustabilt med “huller” i nettet.

Har googlet og læst reddit som en gal, og alle de kendte råd med frakobling af analyse til Google mv er foretaget. Det virker stadig ikke ret godt.

Så…. Man skal man ha i mit tilfælde istedet, -ønsker som udgangspunkt ikke at trække lan kabler til hver etage.

Pfh tak
Avatar billede Uvanga Ekspert
29. juni 2024 - 09:29 #1
En mulighed er Powerline adapter.
Denne teknologi overfører signal gennem stikontakter i husets elinstallation.
Så ingen kabeltræk her. Det er en forudsætning at de stikkontakter der anvendes, er under samme elmåler. Fungerer på tværs af faser.
Hastighed er måske ikke optimal, men til "almindelig" internet og TV-brug er det fint. Hvis du kører meget krævende programmer eller spil, kan du opleve udfordringer.

Har sat flere af disse anlæg op. De kører alle til fuld tilfredshed.
Det findes flere forskellige Powerline udgaver.
Jeg har haft gode erfaringer med TP-Link, og Devolo(Som er i den høje prisklasse)
Prøv at søg på: Powerline Adapter
Avatar billede Uvanga Ekspert
Skrevet i går kl. 09:04 #2
Lige en tilføjelse:
Hvis du vælger Powerline, findes der udstyr både med, og uden WiFi.
Se nærmere i produkt information på det aktuelle udstyr.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
Skrevet i dag kl. 11:13 #3
Det spørgsmål forstår jeg ikke!
Google har intet at gøre med din internet forbindelse, det er din internet/tele leverandør der leverere forbindelsen - så har du ikke forbindelse, er det dem du skal tage fat i