Avatar billede Ann-Louise Novice
21. juni 2024 - 10:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Lopslag på tværs af faner

Jeg har et dokument med en række faner. I den sidste fane skal alle fanerne summeres. Jeg havde tænkt, at jeg kunne lave Lopslag fx

=hvisit(lopslag(A1;fane 1 matrixe;3;0);"")+hvisit(lopslag(A1;fane 2 matrixe;3;0);"")

Kan dette på nogen måde lade sig gøre?

Jeg har følgende faner:
Rum B + Rum 2
Rum A
Hal 1
Hal 2
Laboratoriet
SUM

Alle faner er opsat med samme skema:
Kolonne B: Varenr
Kolonne C: Navn:
Kolonne D: Antal

Der skal slås op på varenr og returnere et svar med antal.
Avatar billede MaxZpaD Professor
21. juni 2024 - 11:32 #1
Hvis alle arkene er struktureret 100 % ens, dvs. alle de celler, som skal summeres, står i samme "position", så kan du summere på tværs med en formel i stil med denne:

=SUM('Ark1:Ark2'!A1)

Hvis dit ark "Rum B" står længst til venstre, og dit ark "Laboratoriet" står længst til højre, vil det se sådan her ud for at summere celle D10 fra alle arkene:

=SUM('Rum B:Laboratoriet'!D10)
Avatar billede MaxZpaD Professor
21. juni 2024 - 11:34 #2
Og vigtigt! Dit ark "SUM" må ikke ligge imellem dit start-ark (Rum B) og dit slut-ark (Laboratoriet).
Avatar billede thomas_bk Ekspert
21. juni 2024 - 11:34 #3
det er vist bedst hvis du viser et konkret eksempel på indholdet og opstillingen af filen.
Avatar billede ebea Ekspert
21. juni 2024 - 11:41 #4
Jeg har lavet en lille testfil, som viser en mulighed, du kan bruge.

Dine Fane navne er placeret i P2:P6 og indgår i formlen, som tjekker på varenummer, og så summeringen i Sum arket.

https://www.dropbox.com/scl/fi/v23eej53rjlpfol1uuir3/opslag-faner.xlsx?rlkey=ac64gs0da5s2fnmm2oqoe1p31&st=dwv4mnj0&dl=0
Avatar billede Ann-Louise Novice
24. juni 2024 - 09:01 #5
Jeg har samlet det her: https://docs.google.com/document/d/1WonSAro1zopcSZTRWjqtRR7CmzkK2WfT3GQ3HKfcFAo/edit?usp=sharing

Til sidst findes den fane hvor summen af de resterende faner skal fremstå. Det er kolonnen med antal jeg ønsker at samle i Sum Fanen.
Avatar billede ebea Ekspert
24. juni 2024 - 09:32 #6
#5 - Hvis du uploader filer, som i tilfældet her, så skal det være i Excel format.
Det du har uploadet, kan ikke bruges til ret meget.
Avatar billede ebea Ekspert
24. juni 2024 - 09:36 #7
#5 - Har du prøvet den fil jeg uploadede ?
Uden at jeg kan se dit fulde Excel Ark, så kan jeg ikke tro andet, end at den brugte formel i mit uploadede Ark, vil virke i dit tilfælde.
Avatar billede Ann-Louise Novice
24. juni 2024 - 14:01 #8
Mange tak, det virker :)
Avatar billede ebea Ekspert
24. juni 2024 - 14:38 #9
#8 - Du er velkommen 😉