Avatar billede sjass Juniormester
18. juni 2024 - 13:05 Der er 8 kommentarer

fjern adgang til asus router

Jeg har et problem som i måske kan hjælpe med ?
Jeg vil gerne kunne til gå min Asus router ude fra ( ekstern net ) , men efter at have brugt dage på det , og jeg ikke ved hvad jeg skal stille op nu
Spørger jeg her 
jeg kan godt tilgå mit modem fra fastspeed Eksternt  , og selv op jeg skulle have sat op på asus router og givert tilladelse til ekstern adgang funger det ikke.

for at få ekstern adgang til min asus router , går jeg ud fra det først på en eller anden måde skal """"køre igennem""" min fastspeed router og videre til min asus router ?
forstår nok ikke det der port trigger / port forward
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. juni 2024 - 14:46 #1
Som det allerførste: Er din FastSpeed router sat i Bridge-mode?
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
18. juni 2024 - 16:11 #2
Fastspeed bruger dynamisk tildeling af IP = Du kan ikke tilgå din router fra WAN. I princippet virker Fastspeed som en Proxy, hvor alle dine foresprøgelser (LAN) sendes til dem, de henter data og sender til dig (simpelt sagt). Men folk kan ikke sende data til dig, hvis du ikke selv har spurgt om dem. Det er også en sikkerhedsting i Fastspeed's opsætning (lige som hos mange andre ISP'ere). Kun vha "Fast IP" kan den slags forbindelse lade sig gøre. Fast IP = fuldt hul ind til din router - så du står selv for sikkerheden!
https://fastspeed.dk/kundeservice/router-opsaetning-indstilling/ip-adresser/
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. juni 2024 - 16:25 #3
#2 Arh, det er vist ikke helt rigtigt. DynDNS har vel efterhånden eksisteret i +20 år til netop det formål.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. juni 2024 - 16:33 #4
#3 DynDNS og lignende virker ikke ved CGNAT.  Måske kan spørgeren bruge tjenesten tailscale.com?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. juni 2024 - 16:45 #5
#4 Nu har der så ikke været snakket CGNAT, kun dynamisk IP#.
Avatar billede sjass Juniormester
18. juni 2024 - 17:48 #6
starter lige med at sige , jeg forstår ikke det i skriver mht  CGNAT :-)

skal min fastspeed router sættes til on eller off  (  bridge mode ) ?
ved ikke hvad forskellen skulle gøre :-)
Avatar billede sjass Juniormester
18. juni 2024 - 17:50 #7
skal også lige siges jeg betaler for en FAST ip adr.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. juni 2024 - 19:20 #8
Okay, så er du godt på vej.

Din FastSped-router skal sættes i Bridge-mode, så det i stedet bliver din egen Asus-router, der bliver snitflade ud mod internet.

Når det er gjort, vil jeg næsten tro at Asus har været så rare at vise et link-eksempel i opsætningen, hvordan du kontakter den udefra.