Avatar billede valby Ekspert
15. juni 2024 - 18:06 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Strømtab på slukket bærbar

Jeg har en ret ny Lenovo Yoga pro. Windows 11 pro.
Fo 8-10 dage siden, ladede jeg den helt op, slukkede, og lagde den væk.
Da jeg nu åbnede den, for at opdatere, så jeg, til min forbavselse, at der kun var 11% strøm tilbage.
Er det normalt, at en bærbar, står og taber strøm så hurtigt ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. juni 2024 - 18:27 #1
Det virker mærkeligt at batteriet skulle have tabt 89 % af opladningen på 8-10 dage.
Du skriver "en ret ny". Er der tale om en privat eller en forhandler den er købt hos?
Er det sidste tilfældet, så må der være en form for garanti.
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. juni 2024 - 19:14 #2
Er du sikker på du har slukket og ikke bare sat den i slumre / dvale. Gennemgå din strømindstillinger og og prøv en gang mere. Du har vel ikke haft noget siddende i et always on usb-stik. eller wake on lan - eller en tilsluttet mus.

Nej det er ikke normalt hvis den er rigtigt slukket
Avatar billede valby Ekspert
15. juni 2024 - 20:19 #3
#1
Den er fra El Giganten.
Avatar billede valby Ekspert
15. juni 2024 - 20:22 #4
#2
Jo der sidder en enhed til en trådløs Logitech mus, men musen er slukket.
Kan det være den alligevel ?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2024 - 20:27 #5
Skulle men ikke kunne slå strøm fra på usb porte på sådan en når den er lukket ned?
Det er i bios man gør det et sted.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2024 - 20:28 #6
Det lavpraktiske er måske at prøve at trække den dongle ud og se om det har indflydelse når du ikke bruger den.
Avatar billede valby Ekspert
15. juni 2024 - 20:31 #7
Computeren er fra 22 maj 2024.
Avatar billede valby Ekspert
15. juni 2024 - 20:34 #8
#6
Ja det kan jeg jo, men det tager bare så lang tid, at konstatere.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2024 - 20:38 #9
#8 Prøv at kigge i din bios om du har en indstilling hvor du kan lade fra usb portene i batteri tilstand, og slå den fra. Der er flere tips i linket jeg ligger her
https://pcsupport.lenovo.com/us/en/products/laptops-and-netbooks/ideapad-s-series-netbooks/s340-14iwl/solutions/ht509457-battery-may-discharge-when-laptop-is-powered-off-or-in-a-sleep-state-thinkpad-ideapad
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2024 - 20:39 #10
Nu var eksemplet her jeg viste en Thinkpad, men måske du har tilsvarende indstillinger i din bios.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. juni 2024 - 20:49 #11
#2 - Jeg tænkte også på om slumre/dvalefunktionen, måske er synderen.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2024 - 20:55 #12
Valby når du lukker pc ned trykker du på start knappen kort tid, eller går du i start og der vælger at lukke ned der?
Hvis du trykker på knappen til at starte computeren kan den være konfigureret til noget andet end du regner med den gør.
Avatar billede valby Ekspert
15. juni 2024 - 20:57 #13
220661
Jeg har slået hurtig start fra.
Skal det andet forstås sådan, at jeg i bios skal disable charge in batteri mode ?
Avatar billede valby Ekspert
15. juni 2024 - 20:59 #14
Jeg går i Start og "Luk computeren"
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2024 - 21:02 #15
#13 Det ville jeg gøre, da du når du har opladet pc kobler lader fra, og når du så har donglen i kan den måske bruge en smule strøm hele tiden??
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2024 - 21:05 #16
Som jeg forstå funktionen "charge in battery mode" betyder det at der kan sendes strøm ud af usb portene. Det er der jo ikke grund til når du har lukket din bærbare ned. Jeg tænker du lader dine andre enheder som telefon mm med den lader der er beregnet til det.
Avatar billede valby Ekspert
15. juni 2024 - 21:07 #17
Jeg har lige konstateret, at der er strøm på USB, når computeren er slukket.
Jeg prøver, at komme i bios.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2024 - 21:11 #18
Super :-)
Avatar billede valby Ekspert
15. juni 2024 - 22:02 #19
Så kom jeg endelig i bios. Det ser helt anderledes ud, end hvad jeg ellers har set.
Men jeg fandt det sted, hvor man slår strøm fra USB fra. Så nu får vi se.
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. juni 2024 - 22:03 #20
"charge in battery mode"  er jo smart his man er afsted og vil lade sin mobil fra computer med mindst mulig strømforbrug på komputer.
Avatar billede valby Ekspert
15. juni 2024 - 22:05 #21
I skal alle have stor tak for jeres indlæg.
Kurt og 220661 får begge en grøn stribe. 👍👍👍👍👍
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. juni 2024 - 09:31 #22
Tak for striben - men tilføjer lige af hensyn til andre der finder denne tråd. USB-3 stik er typisk blå - USB always on er typisk røde.  PÅ min Lenovo er always on kun gældende for et usb stik - så den hurtigste og nemmeste løsning var nok bare at flytte musen.
Avatar billede valby Ekspert
16. juni 2024 - 16:20 #23
Jo det var det nemmeste, men hvis de tiltag virker, er jeg godt tilfreds, for så ved jeg altid hvor den lille dongle er :-)
Avatar billede valby Ekspert
21. juni 2024 - 02:50 #24
Nu er der gået flere dage, men computeren taber ikke længere strøm, selv om donglen fra Logitech sidder i. 😁
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juni 2024 - 07:29 #25
Dejligt at høre 👍
Avatar billede kurt54 Ekspert
21. juni 2024 - 20:09 #26
Valby - Jeg tror du misforstod # 22 - meningen var flyt mus donglen fra alwayson usb til en af de andre usb-porte og så havde du da stadig tjek på hvor den var.
Avatar billede valby Ekspert
21. juni 2024 - 23:56 #27
Kurt 54
Nej jeg tror ikke jeg misforstod det, men Men Lenovo Yoga pro har kun 1. USB A. og 2. USB C. Og den Logitech dongle skal sidde i et A, med mindre, jeg vil bruge en C til A konverter. Men det synes jeg er upraktisk på en bærbar. Så jeg havde ikke noget andet valg, en at fjerne alwayson. Men det fungerer helt fint, som det er nu, I fik løst mit problem, og jeg blev glad.:-)
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. juni 2024 - 03:32 #28
#27 OK du har ret så havde jeg gjort som dig - med 3 USB-A porte lod jeg usb always on være on og flyttede donglen da jeg havde samme pproblem som duig.