Avatar billede Blød trafikant Ekspert
04. juni 2024 - 14:42 Der er 9 kommentarer

Windows 10 slukker efter opdatering

En god ven har Windows 10 på sin maskine. Desværre slukkede den pludselig ved opstart. Windows logo nåede at dukke op, og så slukkede den.

Jeg var ude hos hende for at få den i reparationsmode (3 x power off). Det er ca. et par måneder siden.

Herefter gik den igang med at fjerne den dårlige opdatering, som åbenbart var årsagen. Jeg opdaterede Windows med alt der ellers var i Windows Updates liste for at være sikker på at den kunne køre uden problemer når jeg gik ud ad døren.

Nu gør den så det samme igen.

Det holder ikke. Hun skal bruge PC'en et par gange om ugen.

Hun bor ikke lige rundt om hjørnet, så forslag er velkomne.

What to do?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juni 2024 - 14:50 #1
Prøv det her:
1. Tryk på WindowsTasten + X
2. Vælg Windows Powershell (Admin)
3. Kopier nu følgende  5 kommandoer ind på en gang, og tryk enter.

DISM /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
Højreklik i Powershell vinduet. Scanning med de nævnte kommandoer bør blive kørt efter hinanden. Når den når til sfc /scannow skal man lige trykke på enter.

4. Genstart din PC
Vær opmærksom på det tager lidt tid :-)

Håber det kan rette op på det.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
04. juni 2024 - 15:08 #2
Tak 220661!

Havde glemt den procedure, da PC'en kører fint normalt. Et eller andet sted må der være noget galt, så din ide er fin.

Jeg prøver når jeg kommer derud i nærmeste fremtid.

Andre er stadig velkomne til at komme med andre forslag, bortset fra sådan nogle som at jeg bare kan flytte tættere på hendes adresse. LOL!
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. juni 2024 - 15:34 #3
Hun kan jo også bare flytte tættere på din adresse😁😁😉
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
04. juni 2024 - 15:47 #4
#3: Hahaha! Tak for godt grin!
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juni 2024 - 15:58 #5
Der findes også TeamWiever og Anydesk til mindre problemer.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juni 2024 - 12:37 #6
Man kan skjule opdateringer der ikke virker. Der blev lavet en opdatering til Windows 10 i januar måned der skulle afhjælpe et problem med bitlocker. For at opdatering kunne effektueres kræver det dog at brugeren ændrer på en recovery partition. Det gør de færreste nok og derfor er metode at skjule den så den ikke forsøges installeres igen og igen. Værktøj til at skjule opdateringer hedder wushowhide og er en kabinet fil. Windows vil brokke sig når man forsøger at køre det, men det ignorerer man blot. Program er udviklet af Microsoft.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
06. juni 2024 - 14:41 #7
#6: Lyder spændende. Det må jeg se nærmere på.

Det hele har lige taget en drejning. Hendes mand blev pludselig alvorlig syg, så der går noget tid før jeg kan kigge på PC'en.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2024 - 14:59 #8
Kedeligt at høre. Helbred er vigtigere end pc problemer😥
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
20. juni 2024 - 12:11 #9
Statusrapport: Jeg var nu endelig ude for at få PC'en til at starte op igen igår. Jeg brugte en USB-stick med Windows 10, som var lavet med Microsoft Creation Tool. Kørte startup repair (reparation/advanceret).

Herefter bootede maskinen som den skulle, og kom fint ind i Windows. Desværre begyndte den med det samme at opdatere Windows. Jeg tænkte at jeg lige lader den køre opdateringen færdig, som den var igang med, så jeg ventede... og ventede...  Efter tre timer var den stadig igang!

Jeg tog hjem.

Jeg kontaktede min veninde om aftenen, og hun fortalte at opdateringen var færdig og den virkede som den skulle.

Desværre fik jeg ikke afprøvet de gode råd, som jeg fik herinde fra, da opdateringen brugte alle PC'ens ressourcer mens den var igang, men jeg håber at den kører problemfrit fremover alligevel.

Næste gang jeg kommer derud, vil jeg teste forslagene, så jeg venter lige med at "Markere som løsninger".

Ekstra info: Hendes mand fik en hjerteoperation (triple bypass), og har det efter omstændighederne godt igen.