Avatar billede Wombat Mester
29. maj 2024 - 14:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

DVD/CD diske

Jeg har et par skrivbare diske (en Sony 700MB cd-r og en Verbatim 4,7 GB DVD-R) liggende, som begge har format UDF. De er ret gamle, så jeg kan ikke huske hvad de har været brugt til.

De er tilsyneladende heller ikke helt tomme.

Hvordan kan jeg finde ud af hvad det er de indeholder?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. maj 2024 - 14:23 #1
Sæt dem i en DVD-afspiller på PC´en? - eller det virker måske ikke?

Hvis ikke det virker, er der god sandsynlighed for at det skyldes at skiverne er defekte. Det er desværre et velkendt fænomen at skrivbare DVD´ere henfalder, for til sidst ikke at kunne læses mere. Er det mærkevare-DVD´ere som Verbatim o.lign. er der typisk længere holdbarhed på.

Men er det ikke noget du savner, hvorfor så bruge tid på det?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2024 - 16:49 #2
Som Ole skriver skal du læse dem over en pc. Måske et drev der kan brænde cd og dvd for at have en chance for at læse dem.
Avatar billede Wombat Mester
29. maj 2024 - 21:08 #3
Hmm!
https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Disk_Format

Nu har jeg smidt dem ud. Men jeg tror det der var noget på den ene, som jeg puttede i et DVD drev. Lige med det samme begyndte Windows af skrive (formatere . . . ?) på DVDen. Jg stoppede det, for at forhindre at noget blev slettet.
Avatar billede fase Professor
30. maj 2024 - 13:18 #4
DVD skal lukkes i det drev, den blev oprettet i, for at kunne læses af andre drev. Ellers sker der mærkelige ting, når den prøver at blive at blive afspillet på et andet drev.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. maj 2024 - 14:29 #5
UDF tillader multi-session - det skulle gerne mindske risikoen for problemer, hvis sessionen ikke er lukket. Der er snarere tale om at der har ligget uskrevne filer på PC´en, som systemet er begyndt at behandle...