Avatar billede john1 Juniormester
22. maj 2024 - 09:40 Der er 6 kommentarer

Ekstern harddisk til iPad

Prøver at koble min ekstern harddisk til min iPad med en Lightning/USB-A adapter. Har prøvet en iomega harddiske som virker fint. Har nu prøvet at koble Lacie harddisk som normal viser 2 opdelte diske  på min gamle Macbook. Kan kun se den ene hvor manualer til harddisken er men disken med selve indholdet dukker ikke op. Er der noget jeg kan gøre for at få adgang til Lacie harddisken?
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. maj 2024 - 10:24 #1
Det kan meget vel være filsystemet - eller strømforsyning der driller. Generelt er exfat bedst hvis enheden skal bruges på tværs af mange enheder.
Avatar billede john1 Juniormester
22. maj 2024 - 10:40 #2
Harddisken har egen strømforsyning men kan se det er et problem med en anden disk som ikke har egen strømforsyning. Måske er det noget med filsystemet men ved ikke om det er noget jeg kan gøre.
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. maj 2024 - 19:08 #3
Jeg ved ikke hvad ligthing stik kan med strømforsyning - det har INK nok tjek på. Nu er Apple på vej over til USB-C, hjulpet på vej af EU. Jeg er lidt imponeret over hvad den standard kan. Har prøvet en billig kompakt IKEA lader med USB-C - den er min Lenovo Laptop tilfreds med så længe jeg kun bruger det ene USB-stik på laderen.
Avatar billede john1 Juniormester
22. maj 2024 - 20:06 #4
Tak for dit svar det måske ikke helt korrekt af mig at kalde det en adapter det er en slags mellemstik som gør det muligt koble iPad og USB sammen. Da min iPad ikke er den Pro så bruger den ikke USB-C men Lightning. UBC-C er ellers brilliant til mange ting. Virker som om adapter/mellemstik virker siden jeg får 1 af de 2 disk partitioning frem men ikke den sidste så tror strøm er fint nok. Spørgsmålet er mere hvorfor den sidste disk partitioning ikke bliver synlig på iPad’en.
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. maj 2024 - 20:25 #5
Det kan være den kun ser den første partion eller den anden er et filsystem den ikke kender, muligvis kan der installeres en 'driver' eller du kan skifte filsystem - men husk formatering sletter data. Har du en tom usb-key kan du eksperimentere med den. Tidligere var Apple ikke glad for ntfs fil systemet. På en PC kan du se filsystemet i stifinder, hvi du tilvælger den oplysning - eller kun kan se det i diskhåndtering, herunder ændre. Mit gæt er filsystemerne fat32 og exfat duer men fat32 har en filstørrelses begrænsning på 4 giga. NTFS filsystemet har/havde Microsoft  patent på så der skulle falde licenspenge.
Avatar billede john1 Juniormester
27. maj 2024 - 10:41 #6
Jeg mener at jeg valgte fat32 i sin tid på den eksterne harddisk og den var cirka 3 giga hvilket jeg lige vil dobbelt tjekke. Sagen er den min MacBook er skærmet gået i stykker så havde håbet jeg kunne få adgang til mine ting via ipad og den eksterne harddisk indtil jeg finder en løsning med macbook’en. Så er lidt begrænset i mine muligheder.