Avatar billede CHC Forsker
16. februar 2024 - 09:57 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Formel med kolonnenavn i firkantparenteser [@[KolonnenavnA1]]&[@[KolonnenavnB1]]

Hej

Når jeg skriver en formel i en vilkårlig celle, =A1&B1, så skriver excel =[@[KolonnenavnA1]]&[@[KolonnenavnB1]].
Hvordan ændrer man det til bare at få indholdet af kolonne A1&B1?

VH CHC
Avatar billede MaxZpaD Professor
16. februar 2024 - 10:29 #1
Det må være fordi, dit område ligger i en såkaldt datatabel, hvor formlerne som standard refereres til på denne måde, når man vælger celler til formlen med piletasterne eller musen.
Du bør blot kunne skrive hele formlen selv, dvs. indtaste "=A1&B1" uden at bruge piletaster eller mus til at vælge cellerne.
Avatar billede CHC Forsker
16. februar 2024 - 10:50 #2
Hej MaxZpaD

Når jeg bare skriver "=A1&B1", så skriver den bare "=A1&B1"!

Kan der være andre løsninger?
Avatar billede MaxZpaD Professor
16. februar 2024 - 10:56 #3
Det kan måske skyldes, at "nummerformatet" for cellen, du skriver formlen i, er sat til at være "Tekst".

Hvis dette er tilfældet, så prøv at ændre nummerformatet til Standard (evt. via genvejstast Ctrl + 1 (1-tallet over Q-tasten)).
Avatar billede CHC Forsker
16. februar 2024 - 11:07 #4
Den stod rigtig nok i tekst, men når jeg ændrer det, så er cellen blank, men formlen står i formellinjen! Det er meget mystisk.
Avatar billede CHC Forsker
16. februar 2024 - 11:12 #5
Nu kan jeg med den oprindelige metode, altså ved at klikke på cellerne få resultatet frem, så det er måske fordi den har stået i tekst og ikke standard.

Tak for hjælpen.