Avatar billede ErikHg Ekspert
05. februar 2024 - 20:50 Der er 6 kommentarer

Hvorfor ikke ægte nummerplader?

Jeg er i gang med at se den dansk/svenske tv-serie "Broen".
Denne serie er mægtig god synes jeg, men er kommet til at tænke på noget man ofte ser i denne serie, nemlig at nummerpladerne på mange af de dansk indregistrerede biler, er forsynet med nummerplader, der tydeligvis ikke er ægte. Skrifttypen er forkert, og på de biler med hvide plader der er med, der er der tydeligvis ikke den røde ramme, der er på de ægte danske nummerplader. I f.eks. tv serien "Rejseholdet" blev er anvendt ægte nummerplader.
Jeg ved godt at det er en detalje, men jeg undrer mig alligevel.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2024 - 11:29 #1
Jeg ved ikke om der er noget i mit spørgsmål, men de biler der ikke har rigtige nummerplader er det biler der skades i serien?
Tænker måske de må bruge ikke registrerede biler under kontrollerede forhold?
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. februar 2024 - 12:17 #2
Nej , der er tale om biler som anvendes til almindelig kørsel, men jeg kan godt forstå du har fået tanken. Der er naturligvis også mange svensk indregistrerede biler men, og vedr. nummerpladerne der er jeg ikke klar over om er uægte.
Men serien er rigtig godt skruet sammen👍
Mvh.
Erik
Avatar billede nopsen Ekspert
06. februar 2024 - 19:19 #3
her er hvad google bard svarer:

Der er et par mulige forklaringer på, hvorfor "Broen" ikke bruger ægte nummerplader på alle danske biler:

1. Budgetmæssige begrænsninger:

Det kan være dyrt at indhente tilladelse til at bruge ægte nummerplader i en tv-serie. For at spare penge kan produktionen have valgt at bruge falske nummerplader på biler, der ikke er centrale for plottet.

2. Praktiske hensyn:

Det kan være mere praktisk at bruge falske nummerplader under filmoptagelser. For eksempel kan det være nemmere at skifte nummerplader hurtigt, hvis en scene kræver det, eller at undgå at sløre ægte nummerplader i post-produktion.

3. Fiktive elementer:

I "Broen" er der elementer, der ikke er helt realistiske, f.eks. at Saga Norén kører rundt i en uindregistreret bil. Det kan være, at produktionen bevidst har valgt at bruge falske nummerplader for at understrege, at serien ikke er en dokumentar, men en fiktiv fortælling.

Det er værd at bemærke, at "Rejseholdet" blev produceret i en tid, hvor det var mere almindeligt at bruge ægte nummerplader i danske tv-serier. I de senere år er det blevet mere almindeligt at bruge falske nummerplader, muligvis af de ovennævnte årsager.

Uanset årsagen er det et faktum, at "Broen" ikke bruger ægte nummerplader på alle danske biler. Dette kan være en smule distraherende for nogle seere, men det er vigtigt at huske, at serien stadig er en fiktiv fortælling
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. februar 2024 - 20:27 #4
Avatar billede nopsen Ekspert
06. februar 2024 - 20:45 #5
#4
det er så heller ikke så væsentligt for spørgsmålet at den bemærkning er kommet med, men synes ellers det er nogen gode relevante bud på hvorfor der bruges fake nummerplader.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. februar 2024 - 21:23 #6
Ja der er flere muligheder at vælge imellem. De lyder ret realistiske.