Avatar billede Krulfe Praktikant
15. januar 2024 - 15:56 Der er 6 kommentarer

Starter ikke helt op

Jeg oplevede i går at min stationære Acer computer pludselig ikke ville parre mine nye høretelefoner, imens jeg sad og brugte dem gik de pludselig ud.
Jeg opdagede så at jeg ikke kunne se mit bluetooth symbol i højre hjørne og gik i indstillinger hvor den skrev at bluetooth var slukket - men jeg kunne ikke tænde den nogle steder. Da jeg googlede problemet lød det til nogle opdateringer af blandt andet driver til bluetooth (selvom det undrede mig at det kunne ske ud af det blå). Jeg opdaterede hvad jeg kunne finde som trængte til opdatering, heriblandt også til windows 11. Ved en af de mange genstarter vil computeren så slet ikke starte op - den tænder men der kommer intet signal til skærmen. Så begynder den at tænde, uden signal til skærm, slukke selv, tænde igen uden signal til skærm og køre i det loop indtil jeg tvinger den til at slukke. Lidt senere får jeg den til at tænde så langt at den viser Acer logo, men går så i stå der.
Jeg har været inde i bios og kigge (tør ikke pille for meget) og kan se at dato og tid er langt fra at være rigtigt - kan det have noget med det at gøre?
Når jeg beder den køre windows boot (F12) kommer den til sort skærm med en hvid streg oppe i venstre hjørne og stopper der.
Computeren er 3 år gammel, så håber at den kunne holde en del år endnu.
HJÆLP - HJÆLP - HJÆLP
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. januar 2024 - 16:06 #1
Det ser ud til at den ikke finder Drev 0 ? Men den burde kunne køre offline uden Kl.& Dato. så det ligger ikke der! Har du et installationsmedie USB? Så start op fra dette og vælg Start og når det vises kan du i nederste venstre hjørn vælge reparer denne Computer! "Søg efter fejl. vælg i dit styresystem. Prøv også hvis du ser den runde ring under opstart at tvangslukke PC. og se om den efter 3´die eller 4´de gang går i gang med at reperere??
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. januar 2024 - 16:10 #2
Der skulle stå Reparere! Du kan også  for en sikkerheds skyld i Bios vælge F9 Standard indstillinger. tryk Ok og derpå F10 og OK
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
15. januar 2024 - 16:12 #3
"Jeg har været inde i bios og kigge (tør ikke pille for meget) og kan se at dato og tid er langt fra at være rigtigt - kan det have noget med det at gøre?"

Ja. Det kan sagtens have noget at gøre med forkert klokkeslæt. Det bliver noget rod for alle programmer og Windows, hvis tidspunkterne ikke passer.
Prøv først manuelt at rette dato og klokkeslæt i Bios til korrekte værdier, og se hvad der sker ved næste genstart.
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. januar 2024 - 16:18 #4
#3 jeg har kørt adskillige Computere hvor jeg først har rettet tiden efter at Computeren kørte SÅ??? Jeg har kørt PC langt før Windows min første Windows version var Win-3.1  omkring 1990.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2024 - 17:07 #5
Oplever det typisk er opdaterings tjenester der kan være berørt af forkert tidsangivelse. Og det gælder Windows Update også.
Hvis du har systemgendannelse aktivt på din pc kunne du forsøge at rulle tilbage i tiden til hvor det virkede. I recovery delen hvis du kan komme derind kan du starte kommandoprompten. I denne kan du skrive rstrui.exe som vil starte dette op. Her skal du vælge et tidligere punkt hvor du ved systemet virkede.
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. januar 2024 - 17:19 #6
Det der sker under indstallationen af Windows under opstart forsøger den at hente opdateringer og melder at det mislykkedes og at den vil gøre det efter at indstallationen er fuldført! Jeg sidder ikke kun med en enkelt eller 2 maskiner jeg har med tiden siden 1978 lavet flere hundrede! Jeg har også lavet ting som nogle her på eksperten påstår ikke kan lade sig gøre!