Avatar billede Gekko05 Mester
19. december 2023 - 12:58 Der er 10 kommentarer

Outlook 2021

Jeg bruger at tage en backup af mine mails på en ekstern harddisk, og det er foregået uden problemer. Men nu kan jeg se, at mappen er lavet om fra.PST fil til OST. fil og nu kan jeg ikke tage en backup.
Jeg har læst at OST gemmes automatisk i skyen, men det ønsker jeg ikke.
Jeg bruger stien: bruger- Peter-AppData-Local-Microsoft-Outlook
Er der nogen løsning?
Peter J
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. december 2023 - 13:35 #1
På mig virker det som om at det er endnu et af MS´ "smarte" tiltag.
Kan de ikke besværliggøre tingene på den ene måde, overfor brugerne, så finder de på en anden måde, at gøre det på.
Det er ærgerlig at Libre Office der er et kontor-program, ikke indeholder et mail-program, for så ville man som bruger med meget stor sandsynlighed være ude over problemerne med Outlook.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
19. december 2023 - 13:48 #2
Jeg bruger samme Outlook - og min ost fil gemmes da på computeren, og kan nem lave backup.
Har du ikke ost filen på den nævnte sti.
Det kan selvfølgelig også være dit backup-program som ikke tager backup af windows-relaterede ting, som ost filen. Jeg benytter AOMEI backup.
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. december 2023 - 13:52 #3
Jeg anbefaler at bruge Thunderbird  som mail-program og evt mozbackup til backup af mails.
Avatar billede Gekko05 Mester
19. december 2023 - 15:55 #4
Jo, e-mails ligger på den nævnte sti, når jeg ved backup henviser til mappen Outlook, hvor filen ligger, bliver den ikke kopieret.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
19. december 2023 - 16:16 #5
Der er en del backup programmer der ikke laver backup af windows og office-pakken, der er mange, også gratis, programmer som kan klare det - find een der passer dig;-)
Avatar billede Gekko05 Mester
19. december 2023 - 16:51 #6
Tak, det vil jeg prøve.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. december 2023 - 19:00 #7
Holdt - jeg tror I misforstår filerne.

OST filer er Offline filen til mails fra IMAP mailservere - her holdes mail-data der i princippet bor på serveren, for at kunne læses offline.

PST er privat-post filen, som man kan få dannet ved enten at oprette en arkiv/backup-fil på den lokale PC, eller som dannes automatisk ved POP3 mailservere...

De er stort set, men ikke helt, ens i struktur/opbygning.

Læs mere om hvordan du tager backup på https://support.microsoft.com/da-dk/office/sikkerhedskopiere-mails-e5845b0b-1aeb-424f-924c-aa1c33b18833
Avatar billede kurtba Ekspert
19. december 2023 - 20:50 #8
Du skal være opmærksom på, at du ikke kan tage backup med et eksternt program, hvis outlook er åben.
Så sørg for, at lukke outlook inden du kører backup.
Avatar billede Gekko05 Mester
20. december 2023 - 17:24 #9
Tak for input, jeg bruger Outlooks eget importer/eksporter program, og gemmer e-mails på ekstern harddisk.
Avatar billede kurtba Ekspert
20. december 2023 - 22:47 #10
Jeg bruger også outlook 2021.
Det er korrekt, at filen med data nu hedder .ost og ligger på angivne sted, men det giver ingen problemer for mig at lave en eksport af filen inde i outlook.
Default lægger den backup filen i Dokumenter/Outlook filer, og den kommer til at hedde backup.pst, medmindre man ændre navn og destination.
Har lige gjort det uden problemer, så noget er måske galt med din outlook.
Prøv at gå i Kontrolpanel-Programmer-fjern et program og find din officepakke på listen. Når du klikker på programmet, får du mulighed for at vælge mellem fjern og rediger. Vælg rediger, hvorefter du får mulighed for at køre en automatisk reparation af pakken.
Det kan af og til løse div. problemer.