Avatar billede BjarneH Novice
30. november 2023 - 00:06 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Microsoft Storage Space Device - Windows11

Jeg har for nyligt købt en ny PC.

Jeg har kigget med diskværktøjer og stødt på en enhed der ikke er allokeret og ved nærmere undersøgelser kan jeg se at den er benævnt Microsoft Storage Space Device.

Enheden har plads til 2 TB.

Jeg vil blive glad for en forklaring, om hvad det er, og om jeg kan bruge enheden til en simpel disk eller om jeg skal lade den være som ikke allokeret.

På forhånd tak.
Avatar billede BjarneH Novice
30. november 2023 - 00:32 #1
Jeg har søgt på Microsoft og bl.a. fundet følgende:

Lagerpladser i Windows
Windows 11 Windows 10
Windows 11Windows 10
Lagerpladser hjælper med at beskytte dine data mod drevfejl og udvider lagerpladsen over tid, når du tilføjer drev til din pc. Du kan bruge lagerpladser til at gruppere to eller flere drev sammen i en lagerpulje og derefter bruge kapacitet fra denne pulje til at oprette virtuelle drev kaldet lagerpladser. Disse lagerpladser gemmer typisk to kopier af dine data, så hvis et af dine drev fejler, har du stadig en intakt kopi af dine data. Hvis du løber tør for kapacitet, skal du blot tilføje flere drev til lagerpuljen.

Ovenstående hjælper lidt; men jeg er ikke klar over hvordan enheden med de 2 TB er kommet fra. Følger den med som hardware fra producenten eller er det en virituel  disk fra Microsoft eller noget 3´de.

Jeg mener at der medfulgte et SSD drev med 1 TB - derefter har jeg så selv installeret 2 SSD diske af hver 2 TB og alle virker fuldt tilfredsstilende.

Det drev der ikke er allokeret har samme størrelse som de 2 andre jeg har installeret.

Jeg håber, at det kan hjælpe lidt.
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. november 2023 - 07:00 #2
Hvis du  i Søg Skriver. Diskmgmt: Så ser du dette!
https://ibb.co/h1rkGDj
Tryk og du vil se Diskhåndteringen!
https://ibb.co/FV9yDcD
Hvis du der ser en Uallokeret disk kan du oprette den som en ny disk Som du kan bruge som ekstra lagerplads!
Avatar billede BjarneH Novice
01. december 2023 - 02:00 #3
Tak for henvisninger - masse godt læsestof; men desværre ikke lige det jeg mangler.

Efterfølgende kan hentes et billede som viser mine diske og egenskaber for den ikke allokerede disk.

https://ibb.co/m0NNTWH
https://ibb.co/zsCJhY2

Gået ind i diskhåndtering via start og højreklikke.

Mit problem består af, at jeg mente kun at have 3 diske; men diskhåndtering viser 4.
Så hvor kommer den 4 disk fra der er er benævnt disk 3 fra. Eller er det måske bare noget man ikke har oplyst om, så underligt.
Jeg kan sagtens lave disk 3 om til en simpel og brugbar disk. På billedet er den vist som Online og ikke allokeret.
Jeg har mulighed for følgende:
  1. Ny simpel diskenhed.
  2. Konvertere til dynamisk-disk.
  3. Konvertere til MBR-disk.
Men er i tvivl om hvad jeg skal.

Mit håb er, at der er en der måske er stødt på lignende.

Min PC er en Medion Erazer Hunter X20 - MD35357 - MSN 10024819
I beskrivelsen står der den kun har 1 disk på 1024GB. Efterfølgende har jeg så selv fået installeret 2 SSD diske mere på hver 2048GB.
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. december 2023 - 07:32 #4
Som jeg ser det må det være en stationær PC.at der er installeret 4 Diske!
Hvilke? SSD eller HDD?
i hvertfald er den ikke oprettet Hvis det ser ud som på billedet er den i GPT format!
https://ibb.co/HYyxcWS
Hvis den er i MBR: ser det sådant ud!
https://ibb.co/JcFnZvh
i Min Bærbare Medion P20 er der plads til 3 Harddiske!
https://ibb.co/8D4qBhj
Avatar billede BjarneH Novice
01. december 2023 - 19:37 #5
Ja det er en stationær PC. I følge beskrivelse har den kun 1 SSD og jeg har så selv installeret 2 SSD mere. Hvor den 4 SSD disk kommer fra er jeg ikke klar over.
Må være en fejl i beskrivelsen og eller har den været leveret til en anden før mig (som jeg tidligere har nævnt til dem jeg købte den af), der så måske har isat en SSD disk.

Se beskrivelse 1-3 af min PC.
https://ibb.co/RcdL66G
https://ibb.co/TqThQcL
https://ibb.co/DD8Hh9g

Men spørgsmålet er nu, hvilken type SSD disk jeg skal klargøre den til.

Jeg lader denne tråd være åben og vender tilbage hertil, hvis jeg finder ud af noget.

Jeg vil prøve at kontakte Microsoft og Medion m.fl.

Foreløbig mange tak for hjælp.
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. december 2023 - 19:50 #6
Jeg forstår ikke at du ikke blot opretter den som et nyt drev! som den pressenterer sig som Uallokeret er den jo ikke til nogen form for nytte! Fremgangsmåden er jo den samme uanset om det er en HDD Eller en SSD.
Som den er nu er den jo ikke til noget!!!
Avatar billede BjarneH Novice
02. december 2023 - 15:03 #7
Hej igen.
Så har jeg vidst fået ryddet op.
Jeg etablerede det nye drev som et simpelt drev og kopiere en del over på det.
Så ville jeg rydde op på de 2 af de andre SSD drev. Slettede derefter lagerpuljer.
Men skulle vidst nok have fundet et andet sted at gemme midlertidig.

For derefter var alle data inklusiv drevet Microsoft Storage Space Device forsvundet.

Men OK og heldigvis ingen data, som jeg ikke kan undvære og eller etablere igen.

Så stadig en gåde for mig, hvordan og hvorledes drevet er opstået.

Men OK nu ser alt OK ud, så igen tak for hjælpen.