Avatar billede rico92 Novice
14. november 2023 - 15:59 Der er 1 kommentar og
1 løsning

SUM.HVISER

En del af en længeformel får jeg en sumeringsfejl, så jeg gætter på, at det nedenstående sum.hviser problemet er.

Document No_    No_    Quantity    Sale Qty
407972  97050 1 1
407980                97075        1                  4
407973                95346        1                  1

Det er 4. kolonne "Sale Qty" hvor denne formel ligger
SUM.HVISER([Quantity];[Document No_];[@[Document No_]];[No_];[@[No_]])

Som I kan se ligger problemet i linje 2-5 hvor formel finder det samme nummer i kolonne 1 og 2 og derefter summerer til 4. det korrekte tal skal være 1 på alle 4 linjer. Hvad skal der ændres i formlen?
Avatar billede ebea Ekspert
14. november 2023 - 16:43 #1
"Problemet" er nok, at du kopierer formlen nedad, og så vil du jo få samme resultat, 4 gange (i din opstilling). Du beder formlen om at summere, hver gang du peger på et område/linje.
Formlen kigger i dit opstillede område, og summerer hvis de 2 parametre "Document No_" og "No_" er opfyldt.
Avatar billede ebea Ekspert
14. november 2023 - 17:27 #2
#1 - Går ud fra, at du fandt ud af, at opstille formlen korrekt. Du skal kun pege på én linje af gangen (og ikke hele området), hvis du vil have resultatet som tænkt.