Avatar billede Uvanga Ekspert
14. november 2023 - 10:48 Der er 19 kommentarer og
4 løsninger

Stop at PC automatisk opgraderer til Windows 11

Jeg har som nævnt i et tidligere spørgsmål, beskrevet at opgradering til Windows 11 medfører ingen internetadgang.
Foreløbig har PC nu efterfølgende automatisk 3 gange downloaded Windows 11. Efter genstart installeres Windows 11. Disse opgraderinger har jeg alle tilbagerullet til Windows 10.
Jeg er nu på udkig efter en sikker måde at forhindre denne automatiske Windows 11 opgradering.
Så hvis nogen har erfaring med dette, hører jeg gerne om det🤞
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. november 2023 - 11:51 #1
Den skulle være forholdsvis let at låse, med Microsofts egne politikker...

https://www.tenforums.com/tutorials/159624-how-specify-target-feature-update-version-windows-10-a.html kan du finde en reg-fil: https://www.tenforums.com/attachments/tutorials/377563d1666266911-how-specify-target-feature-update-version-windows-10-a-specify_target_feature_update_version_to_22h2.reg

Den vil låse Windows Update til version 22H2 (Windows 10). Dermed burde den ikke længere forsøge at opdatere til Win11, og heller ikke en Windows 10 23H2 (den kommer ikke - men hvis nu...).

Der KAN være begrænsninger hvis du kører Home udgaven - men det må komme an på en prøve...
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2023 - 12:19 #2
Gå i bios og deaktiver tpm2 hvis muligt. Så er pc ikke Windows 11 kompatibel mere.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2023 - 15:37 #3
Tippet her har jeg givet til en anden der ikke modtager opgradering til Windows 11 mere. Men du er nødt til at gå i bios og kigge om du har mulighed for at deaktivere TPM2.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. november 2023 - 15:51 #4
Jeg synes ikke det er den bedste løsning - hvad hvis man gerne vil bruge TPM chip (eks. til kryptering) i Windows 10?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2023 - 16:03 #5
#4 Det har du ret i, men hvor mange brugere bruger den funktion i praksis?
Er det en Home udgave af Windows der er tale om, har man vel ikke funktionen overhoved?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2023 - 16:05 #6
BitLocker er ej heller en mulighed i Windows 10 Home.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2023 - 16:10 #7
Man kan selvfølgelig prøve at gå ind her hvis man vil bruge kryptering:
Vælg knappen Start, og vælg derefter Indstillinger  > Opdatering og sikkerhed > Enhedskryptering. Hvis Enhedskryptering ikke vises, er det ikke tilgængeligt.
Avatar billede Uvanga Ekspert
14. november 2023 - 20:36 #8
Så er jeg hjemme igen. Og minsandten om ikke PC atter er optimeret til Windows 11. Jeg vil nu prøve de forslag i nævner.
Der er tale om Windows 10 Home Edition, og har funktionen kryptere.
Avatar billede kurtba Ekspert
15. november 2023 - 00:11 #9
Spørgsmålet har før været oppe her i forum
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1039582
Avatar billede puren Ekspert
15. november 2023 - 13:58 #10
Det er jo ikke så svært hop i registreringsdatabasen (Regedit)
Under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AU

Lav er et nyt dword med navnet NoAutoUpdate og giv værdien 1

Genstart svinet og bye bye windows 11
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. november 2023 - 19:39 #11
Jeg er ikke sikker på jeg synes at det er en bedre løsning helt at slå windows updates fra... - så vidt jeg ved findes der løbende ret alvorlige sikkerhedshuller, og at anbefale nogen at køre uden opdateringer... - så hellere slå TPM chippen fra ;-)
Avatar billede puren Ekspert
15. november 2023 - 19:52 #12
det er jo ikke hele windowns update det er bare autoupdate til win11
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. november 2023 - 20:00 #13
Ok, det vil jeg gerne være sikker på. Altså at de generelle opdateringer stadig gennemføres.
Uden jeg har foretaget mig noget, har PC igen-igen opdateret til Windows 11.
Jeg har som sådan ikke noget imod Windows 11, men som nævnt afbryder win 11 internettet.
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. november 2023 - 21:01 #14
ad #10
Nu har jeg udført dette, og afventer om Windows stopper med de utidige og uønskede opgraderinger til win 11.
Tilbagemelding når jeg ser hvad der sker...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. november 2023 - 10:14 #15
#12 nej, det er skam alle Windows Updates du sætter på pause: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/deployment/update/waas-wu-settings
Avatar billede Uvanga Ekspert
16. november 2023 - 13:46 #16
Resultat af udført kommando som foreslået i #10:
Ved opslag på Opdater, vises besked at check for opdate er udført. Dette er sket 2 timer efter #10 kommando, og uden opdatering til Windows 10.
Så vidt så godt, men jeg er stadig i tvivl om øvrige opdateringer gennemføres. Hvis jeg søger manuelt, dukker Windows 11 op igen. Windows 11 blokerer stadig for Internet. Så jeg lurer på om en nulstilling, og geninstallering vil afhjælpe, da jeg som nævnt ikke er imod Windows 11, men har det beskrevne problem med at få adgang til Internet. Søgning på nettet, samt henvendelse til Microsoft er resultatløs. Så hvis en har de vises sten vedr. forbindelsesproblem, er svar meget velkommen.
Avatar billede puren Ekspert
16. november 2023 - 13:53 #17
#15 ja sorry

den hedder Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate

nyt dword "TargetReleaseVersion" med værdig 22H2
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. november 2023 - 15:08 #18
Jammen så er vi jo enige - for det er også den nøgle jeg linker til i #1 ;-)

@Uvanga - nøglen du har fået sat ind forhindrer at Windows automatisk søger efter opdateringer. D.v.s. du får slet ikke opdateringer længere. Men den blokerer ikke for at du manuelt søger efter opdateringer, d.v.s. det er nu overladt til dig selv at huske at gøre det... - til gengæld blokerer den ikke for at du kan opdatere til Windows 11.

Jeg kan ikke gætte på hvad dit problem er i Windows 11 - så skal der lidt flere ting på bordet - hvilket netkort har du, og hvilken driver (og driverversion) er aktiv i Windows 11...

Har du forsøgt med fejlfinding i Windows 11 (fejlfinding af netværksforbindelse med følgende nulstilling af netkort): https://support.microsoft.com/en-us/windows/fix-wi-fi-connection-issues-in-windows-9424a1f7-6a3b-65a6-4d78-7f07eee84d2c

Har dit netværk en speciel konfiguration i dag? - kører du eks. med fast IP adresse på din PC, som fjernes når du kommer op på windows 11 o.s.v.
Avatar billede Uvanga Ekspert
16. november 2023 - 16:31 #19
ad #17 Jeg prøver denne kommando.
ad #18 Alle metoder er prøvet. Jeg anvender dynamisk IP/DNS, så der er ingen ændring. Jeg kan sagtens leve med Windows 10 for nu, men godt nok mystisk at win 11 blokerer for Internet. Jeg har opdateret en del PC'er til win 11, og aldrig oplevet et lignende problem. Jeg vil nu gå tilbage til Windows 10, og indtaste forslag #17. Endelig melding og status følger.
Avatar billede Uvanga Ekspert
17. november 2023 - 10:22 #20
Kommado fra #17 er nu udført, og fungerer👍
Windows prøver godt nok at downloade Windows 11, men bliver på 0% i status.
Der kommer så efter en tid med denne meddelelse:
"Der opstod problemer med installation af opdateringer, men vi forsøger igen senere. Hvis du fortsat får vist denne besked, og du vil søge efter oplysninger på internettet eller kontakte support, kan følgende hjælpe: (0x80070643)"
Det jeg så nu vil holde øje med er, om øvrige opdateringer installeres. Eller om de også blokeres. Det burde de vel ikke, da det er specificeret hva der skal udelades.
Jeg takker for udvist interesse, samt gode råd og henvisninger👌
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2023 - 10:59 #21
#20 Mit bud er hvis du ikke skal kryptere dine diske så vil den besked når du søger manuelt efter drivere med Windows 11 forsvinde hvis du deaktiverer tpm2 chippen som jeg foreslog helt i starten af tråden.
Avatar billede Uvanga Ekspert
17. november 2023 - 11:59 #22
ad #20 Jeg holder øje, og ser lige hvordan det går. Hvis meddelelsen fortsætter vil jeg se på dit løsningsforslag, og vende tilbage.
Avatar billede Uvanga Ekspert
20. november 2023 - 10:52 #23
ad #21 med flere:
Efter lidt tænkepause, er jeg nu opdateret til en velfungerende Windows 11.
En installation af netkort driver direkte fra Intel hjemmeside løste udfordring med internet adgang.
PC kører nu upåklagelig med Windows 11.