Avatar billede HHA Professor
24. oktober 2023 - 20:05 Der er 9 kommentarer

Ligge celler sammen, hvis celler er ens

Hejsa,

Jeg er på bar bund hvordan jeg skal starte med at løse dette.

Har 6 kolonner der skal sammen lignes 2 og 2 og er indholder det samme, så skal det ligges sammen ude til højre.
Tror ikke det er så svært, det er nok mere hvordan formlen skal se ud og er det en der kan ligge direkte i en celle?
Håber nogen kan skubbe mig i den rigtige retning og om hvordan den evt. kan løses.

Har en fil liggende her (7 dage fra nu), som nok giver mere mening end jeg kan skrive i 100 linjer.
https://we.tl/t-HRDKd1LpBG?utm_campaign=TRN_TDL_05&utm_source=sendgrid&utm_medium=email&trk=TRN_TDL_05
Avatar billede madklub Guru
24. oktober 2023 - 23:02 #1
Du har tallene der skal sammenlignes i kolonne A og B
I C1 skriver du =HVIS(A1=B1;A1+B1;0) og kopierer den ned ad.
Avatar billede madklub Guru
24. oktober 2023 - 23:07 #2
Eller =(A1=B1)*2*A1 ...
Avatar billede ebea Ekspert
25. oktober 2023 - 08:51 #3
Udfordringen ligger lidt i, at du vil (hvis jeg forstår spørgsmålet korrekt) summere på tværs af kolonnerne, hvor du har mellemregninger i.
Men en mulighed er, at bruge:

=SUM(FILTRER($C$8:$C$27;$B$8:$B$27=B8))

Og der kan du sætte et + efter formlen, og bruge samme formel, for de næste kolonner (H:I og N:O) hvorved du får en total sum.
Avatar billede HHA Professor
25. oktober 2023 - 10:10 #4
Hejsa,
madklub, tror ikke den løsning du har er det jeg søger, kan være min forklaring der er ringe.
ebea, tror du er nærmere.

Den skal kontrollere om der er flere projekter der hedder det samme (i dette tilfælde de Dummy alle sammen, men der kunne være 2, 3 eller 5 der hed Britta fordelt i kolonnerne B, H og N) i kolonne B, H og N. Hvis der er det, så skal den skrive projektnavnet ude i fx kolonne W og summe kolonnerne med omsætning, DB% og Avance op i kolonner efter W kolonnen i X, Y og Z.

Jeg kan se, at jeg har summet projektnummeret op i den uploadede fil, det skal det ikke, det behøver heller ikke at komme med over.

Håber det giver mening.
Avatar billede ebea Ekspert
25. oktober 2023 - 10:34 #5
#4 - Det kan du også gøre med eks. jeg viste i #3.
Jeg har uploadet et eks. på en måde at gøre dette på. Der er andre løsninger, men det var den der lå lige for. Jeg har desværre ikke så meget tid, så jeg tror at du selv ud fra det uploadede, kan placere dine andre sum tal, korrekt.

https://www.dropbox.com/scl/fi/6r97zes1isn5w49g4iknb/sum-Tester.xlsx?rlkey=b8l5xp5iazaeydmuf0fj54lvi&dl=0
Avatar billede HHA Professor
25. oktober 2023 - 11:31 #6
#5 - Det er næsten i hus det du har lavet 👍

Har lige et par ?
Lad os tage udgangspunkt i Dummy 1.
Hvis jeg skal have den til at vise det rigtige DB%, så skal det divideres med 3. Hvordan?

Tager vi Dummy 5, så er den kun der i de 2 af kolonnerne, så den ender med at vise en tom celle. Den kan ikke finde ud af at der mangler en i den ene kolonne.

Tager vi Dummy 6, så er den der 4 gange, så her skal DB% divideres med 4, for at vise det rigtige. Der mangler en tæller af hvor mange gange den har fundet et match.

Det med DB%, er et tillæg, da jeg spurgte efter en summering :)
Avatar billede ebea Ekspert
25. oktober 2023 - 11:51 #7
#6 - Jeg kommer til at vende tilbage senere, (i aften, eller i morgen).
Så kigger jeg på det med DB.
Avatar billede HHA Professor
25. oktober 2023 - 15:47 #8
#6, Vil lige kommentere at de kolonner der står Dummy i, de kan alle være forskellige navne.
Der kan være fx 5 i kolonne B, 22 i kolonne H og 13 i kolonne N.
Et projekt kan godt være der kun en gang, men også flere gange.

Så den skal overføre projekterne fra alle kolonner ud til fx kolonne W og videre, er der flere af samme projektnavn, skal de kun være på en linje og Omsæt, DB% og Avance skal være summet op.

Håber jeg har fået det hele med.

Kan sende dig den rigtige fil, hvis du ønsker denne. Så skriv lige en besked.
Avatar billede ebea Ekspert
25. oktober 2023 - 19:43 #9
#8 - Jeg har opdateret filen (linket i #5 gælder), med oms., DB, samt avance, ud fra projekt navn.
Det er hvad jeg når, lige nu.
Ellers kan du sende mig din originale fil, i en privat besked, så kigger jeg når jeg får mere tid (ved ikke lige hvornår).