Avatar billede Kasper Praktikant
10. oktober 2023 - 21:34 Der er 6 kommentarer

Lenovo t430s start problemer

Kære alle

Jeg har en lenovo t430s, som pludselig ikke vil starte. Eller, den starter på den måde at der er lys i start knappen, men den kommer aldrig videre end det. Altså selve opstarten af computeren lader til at udeblive og skærmen er sort.
Jeg har kun it skills på til husbehov, så jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har Googlet lidt, men strømmen og batteriet virker som det skal. Så det er ikke det problemet ligger.
Jeg håber i kan hjælpe

Mange hilsner fra Kasper
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. oktober 2023 - 21:58 #1
Tag batteriet af, Sluk strømmen.

Så holder du tænd knappen nede i 20 sekunder. Det vil nulstille de komponenter der holdes i live af backup strøm, og med lidt held kan den starte når du igen sætter batteri og strøm til
Avatar billede Kasper Praktikant
10. oktober 2023 - 22:06 #2
Det hjalp desværre ikke.
Jeg prøvede lige for sjov dvd drevet. Det virker også. Det åbner og det lader til cd'en bliver læst.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2023 - 22:45 #3
Har din pc lampe der indikerer harddisk aktivitet, og hvis den har, blinker den når du tænder den og den skal boote? Jeg kan frygte din disk enten er defekt eller har en boot del der er defekt?
Jeg ville prøve med at boote fra et andet medie. Evt et installationsmedie til Windows, eller endnu bedre et til Linux, hvor men kan boote helt op uden at installere noget. Kan den køre med dette medie så er problemet boot disken.
Avatar billede valby Ekspert
10. oktober 2023 - 23:06 #4
Tilføjelse til #1
Det kan være nødvendig også at fjerne det lille sølvfarvede batteri på bundkortet.
I går måtte jeg selv bruge den recept. Det er heldigvis en stationær, så det var ikke noget problem. Anderledes med en bærbar, der kan det blive meget vanskeligt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. oktober 2023 - 08:04 #5
#4 det er det de 20 sekunders tryk på strømknappen gerne skulle hjælpe med - så behøver man ikke at tage BIOS/CMOS batteriet fra.

#3 Hvis der slet ikke viser sig noget på skærmen, kan det ikke være harddisken. Så ville der være fejlmeldinger m.m.

Er skærmen helt sort er det enten PC, skærm eller skærmens baggrundsbelysning. Du må se om du kan komme til at låne en ekstern skærm et sted og sætte den til, så du kan se om der er liv i selve PC´en.

Jeg har selv været ude for at der var skruet så langt ned for lysstyrken at det umiddelbart så ud til at der ikke var liv i skærmen - men kiggede man godt efter i et mørkt lokale, kunne man godt se noget på skærmen. Dette kan også være symptomet hvis baggrundsbelysningen i skærmen er gået i stykker (kan næppe repareres) - prøv i hvert fald at bruge genvejstasterne til at skrue op for lysstyrken.
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. oktober 2023 - 08:21 #6
Som ole_madsen Skriver om dæmpet lys! se på dette billede! som kun er et eksempel.
det er symbolerne det drejer sig om de kan være på andre F taster prøv om der ændres noget?
https://ibb.co/DzT8nZf