Avatar billede OleHimself Praktikant
05. oktober 2023 - 12:29 Der er 12 kommentarer

Kan ikke sende fra Outlook

Hej med jer :-)

Jeg kan ikke sende mails fra Outlook fra stationær Windows computer.
Selve mailen er en Godmail. Men jeg har sat den op i Outlook, da det er lettere at bruge. Der plejer ikke at være problemer med at sende og modtage.
Men de seneste uger, der kan jeg ikke sende, men godt modtage.
Bliver ved med at få en fejl meddelelse om at ip adressen bliver blokeret.

*Opgaven ' min mail adresse - sender' rapporterede en fejl (0x800CCC6F):
Mailserveren til udgående post (SMTP) har rapporteret en intern fejl. Kontakt serveradministratoren eller internetudbyderen, hvis du fortsætter med at modtage denne meddelelse. Serveren svarede: 554. 5.7.1 Client host 80.62.117.12 blocked using SBL-XBL - see https://www.spamhaus.org/query/ip/80.62.117.12 for details'

Jeg har gentagne gange haft fat i både Telmore (It udbyder) og Godstart (email udbyderen) og de melder begge hus forbi. Den/de dynamiske ip adresser jeg får bliver alle blokeret når jeg prøver at sende mails.
Hvad gør jeg??? :-/
Håber at der er 1 der kan hjælpe
Avatar billede OleHimself Praktikant
05. oktober 2023 - 12:42 #1
Jeg bliver i tvivl om det bare er selve opsætningen i Outlook der er problemet.
Altså opsætningen med pop3, smtp osv.
Men ved ikke om det kan være årsagen
Avatar billede INK Ekspert
05. oktober 2023 - 12:52 #2
Min nabo havde et tilsvarende problem med Fibia. En IP adresse tilhørende Fibia eller en af deres kunder var blevet blokkeret. Fibias teknikere løste problemet. Du må gå efter Telmore, men tal med en tekniker, der forstår problematikken.
Avatar billede OleHimself Praktikant
05. oktober 2023 - 12:54 #3
Jeg har haft fat i Telmore 3x de sidste par dage. De kan intet gøre siger de
Avatar billede INK Ekspert
05. oktober 2023 - 13:16 #4
Når du søger på den nævnte IP adresse fås følgende:

Geolocation data from IP2Location (Product: DB6, 2023-8-1)

IP ADDRESS:

COUNTRY:
Denmark

REGION:
Midtjylland

CITY:
Tranbjerg

ISP:
TDC Holding A/S

ORGANIZATION:
Not available

LATITUDE:
56.0901

LONGITUDE:
10.1191

Der er altså tale om en IP adresse tilhørende TDC. En tekniker hos Telmore vil kunne løse problemet, da det er deres server, der er blokkeret. Af uvisse grunde har din mailafsendelse kontakt til denne server.

Da din mailopsætning har virket, og dine indstillinger formodentlig er korrekte, så er det Telmore, der kan/skal løse problemet.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. oktober 2023 - 14:08 #5
Tænkte egentlig først at GodMail på GodStart jo er mailudbyder, så det måtte være en af deres IP#'s, der er regstreret som spammer, men...

rDNS peger jo så på denne her:
80-62-117-12-mobile.dk.customer.tdc.net

Det tyder jo på en mobil internetforbindelse, der har lavet noget snavs?
Avatar billede OleHimself Praktikant
05. oktober 2023 - 15:02 #6
Det er en mobilt bredbånd forbindelse på et kontor i en kolonihaveforening. Der er ikke lavet noget snavs derfra 😄
Men det er jo dynamisk IP adresse, så andre har jo haft den før.
Tænker på om det kan have noget med opsætning af SMTP der ikke helt er som det skal være?
Avatar billede OleHimself Praktikant
05. oktober 2023 - 15:52 #7
Og hvordan kommer jeg videre, når Telmore 3x har sagt at de ikke kan gøre noget.
Mail udbyder melder også hus forbi.
Men det kommer vi jo ikke til at sende mails af
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2023 - 17:52 #8
Har de webmail hvis man logger på her?
https://mitlogin.com/godmail/

Personligt bruger jeg kun webmail både over Yousee og Gmail.
Avatar billede OleHimself Praktikant
05. oktober 2023 - 18:13 #9
Ja de har webmail og det virker
Men det er meget mere overskueligt i Outlook når man skal sortere mails i forskellige mapper m.m.
Og det har virket upåklageligt i årevis før
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2023 - 18:24 #10
#9 Ok kender ikke fremgangsmåden der.
Håber fejlen er midlertidig og ikke en ændring de har gjort i deres system.
Jeg ved at med Outlook har der været flere der har haft problemer med POP metoden. Yousee er en af dem. Set flere spørgsmål i den retning.
Avatar billede kurtba Ekspert
05. oktober 2023 - 21:57 #11
Jeg har oplevet et lign. problem hos mig selv og hos en bekendt, som bad mig om hjælp.
I begge tilfælde skulle jeg have fat i isp provider, som er det firma, som giver adgangen til internet.
Da det er en mobilforbindelse fra Telmore, må det uden tvivl (som andre også er inde på) være dem, som kan ophæve forbandelsen, idet din ip adresse bliver blokeret af spamhaus af en eller anden grund.
Hvis du følger linket til spamhaus, vil du også se, at de beskriver, hvorledes man kan få ophævet spærringen:
"Where it is possible to request removal, we will help you through the process. However, if your IP is listed on the Spamhaus Blocklist (SBL), removal can only be requested by your Internet Service Provider (ISP)."
Så du kan intet gøre selv - det er dem, som har internetforbindelsen.
Hos mig selv, var det Fastspeed jeg tog fat i, og de gjorde bare det, at de med det samme sørgede for, at jeg fik en ny ip-adresse (jeg har dynamisk ip, men de kan jo godt hænge fast i lang tid).
Jeg kan ikke huske, hvilket selskab jeg kontaktede hos min bekendte, men det blev løst på samme måde. Henvendelse til det selskab han fik internet fra, og de gav ham en ny ip-adresse.
Om de så også efterfølgende har kontaktet Spamhaus for at få frigivet ip-adresserne igen, skal jeg lade være usagt, men de var hurtige til at løse problemet.
Avatar billede OleHimself Praktikant
06. oktober 2023 - 08:46 #12
Takker for alle svarene indtil videre.
Det er prøvet med flere forskellige IP adresser. Når jeg genstarter routeren så får den ind imellem ny IP. Men de bliver blokeret prompte når man prøver at sende.
Så derfor tænker jeg om det er noget med opsætningen af IMAP mailen. Har prøvet at ændre i opsætningen derinde, men ligegyldigt hvad, så kommer der en fejl meddelelse (nok fordi der er blokeret for at sende)
Prøvede i aftes at tage min private 5G router med derop for at se om det kunne virke. Det hjalp ikke, men resulterede i at min router var død da jeg kom hjem :-D
Der må hvile en forbandelse over det