Avatar billede Maria-Hansen Praktikant
03. oktober 2023 - 16:38 Der er 6 kommentarer

Matematik

opgave 1

En mor og en datter er tilsammen 48 år Moreren er 3 gange så gammel som datteren.

du skal finde ud af hvor gammel de er

A, skriv en ligning som kan bruges når datterens alder kaldes x .

B, Løs ligningen og find personernes alder

opgave 2

En far og en søn er tilsammen 52 år . fareren er 24 år ældre en sønnen.

du skal finde ud af , hvor gammel de er .

A, Hvilken af disse ligninger kan bruges , når sønnens alder  kaldes x

x + (x+24) = 52                                52-x=24

løs ligning og find personernes alder

opgave 3

En og en datter er tilsammen 47 år . datteren er 25 år yngre end moderen.
du skal finde ud af , hvor gammel de er
a, Hvilken af disse ligninger kan bruges , når morderens alder kaldes x?
25 + x = 47                                  x + (x-25) = 47
b, løs den rigtige ligning og find personernes aldre.

opgave 4

Anna og Britta skal dele 500kr. således at Britta får 150 kr mere end Anna.
du skal finde ud af , hvor mange penge de skal have
a, Skriv en ligning som kan bruges , når Anna får x kr.
b, løs ligningen og fordel pengene
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2023 - 18:10 #1
Laver ikke flere af dine hjemmeopgaver. Det burde være let at gennemskue hvilke ligninger du skal bruge.
Avatar billede fase Professor
03. oktober 2023 - 20:45 #2
Hvilken klasse går du i, siden du skal have hjælp til dine opgave? 1.G?
1. En mor og en datter er tilsammen 48 år Moreren er 3 gange så gammel som datteren.

du skal finde ud af hvor gammel de er

A. Skriv en ligning som kan bruges når datterens alder kaldes x .
Datters alder = x. morens alder er derfor 3x. I alt 4x
Så 4x = 48 => x= 12. Datters alder 12 år  og morens alder 3*12 = 36 år.

2. opgave 2

En far og en søn er tilsammen 52 år . fareren er 24 år ældre en sønnen.

du skal finde ud af , hvor gammel de er .

A, Hvilken af disse ligninger kan bruges , når sønnens alder  kaldes x

x + (x+24) = 52                                52-x=24

løs ligning og find personernes alder

2x+24= 52 => 2x = 28 => x = 14
Sønnen er 14 år og faderen er 14+24 = 38 år

3. opgave 3

En og en datter er tilsammen 47 år . datteren er 25 år yngre end moderen.
du skal finde ud af , hvor gammel de er
a, Hvilken af disse ligninger kan bruges , når morderens alder kaldes x?
25 + x = 47                                  x + (x-25) = 47
b, løs den rigtige ligning og find personernes aldre.

2x - 25 = 47 => 2x = 72 => x= 36
Moren er således 36 år og datteren 36-25 = 11 år

4. opgave 4

Anna og Britta skal dele 500kr. således at Britta får 150 kr mere end Anna.
du skal finde ud af , hvor mange penge de skal have
a, Skriv en ligning som kan bruges , når Anna får x kr.
b, løs ligningen og fordel pengene
Anna får x kr. og Britta får x + 150 kr.
2x+150 = 500 =>  2x +150 = 500 => 2x = 500-150 => 2x = 350 => x= 175
Anna får 175 kr. og Britta får 175+ 150 = 325 kr.

Dine hjemmeopgaver er nu løst.
Avatar billede f-arn Guru
04. oktober 2023 - 15:57 #3
@fase
Som jeg husker 1.G. er disse opgaver alt alt for lette.

Hvordan tror du i øvrigt din egen eksamen var blevet, hvis du ikke skulle tænke selv fordi du fik leveret læsningerne på et forum?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2023 - 17:35 #4
@f-arn
Det er 45 år siden jeg havde matematik og jeg kunne stadig gennemskue sådanne ligninger.
Matematik var også mit favoritfag da jeg tog realeksamen.
Avatar billede fase Professor
04. oktober 2023 - 18:00 #5
#3 og #4
Det er da almindeligt forholdsvis højt niveau i 1. G. Det er heller ikke ukendt, at en lineær funktion kan forklares for elever, som går i 1. G. Matematikundervisningen er tilsyneladende mangelfuld.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2023 - 17:12 #6
@Maria-Hansen
Fik du det svar du havde håbet på i de to spørgsmål du lagde?
Hvis du gjorde burde du lukke tråden med disse svar og sige tak for hjælpen.
Gør man det bliver det nemmere at få hjælp en anden gang man har et uløseligt problem.