Avatar billede ErikHg Ekspert
28. august 2023 - 11:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kopi af en data-disk

Jeg har en gammel data-CD (Avery Design Pro 2000) fra omkring år 2000 med et program, der kan bruges til at trykke etiketter med.
Det er en gratis CD der fulgte med firmaet Avery´s ark med etiketter. Dette program kørte helt fint med Windows XP, VISTA, Win 7, Win 8/8.1, og kører også perfekt med både Win 10 og 11! Jeg vil dog gerne lave en sikkerhedskopi, hvis der skulle ske noget med installations CD´en.
Jeg har tidligere lavet én kopi, men kan ikke huske hvordan jeg præcist gjorde.

Håber at nogen kan hjælpe.
På forhånd tak.
Mvh.
ErikHg
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. august 2023 - 11:34 #1
Du kan nøjes med at kopiere filerne fra CD´en/DVD´en over på en harddisk eller USB-stick og gemme dem der - det burde være lige så godt.

Men ellers ville jeg selv falde tilbage på det ligeledes gamle program CDBurnerXP (Der trods navnet også fungerer til nyeste OS), hvor det er let at lave et image eller kopi af en CD/DVD: https://cdburnerxp.se/
Avatar billede puren Ekspert
28. august 2023 - 12:59 #2
er det forbi du kan lide programmet eller fordi ønsker en anden løsning til at lave labels?
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. august 2023 - 13:40 #3
Det er fordi jeg godt kan lide programmet. Jeg har anvendt det i omkring 20 år.
Navnet er "Avery Design Pro 2000 SE". Der kom i omkring 2010 et nyere program der hedder "Avery Design Prp 5". Forskellen er at Design Pro 2000 SE anvender ZDP-filer, og Design Pro 5 anvender ZDL-filer. Design Pro 2000 SE kan ikke åbne de nyere ZDL-filer, med ZDP-filer kan godt åbnes med ZDL-filer.
En anden forskel er at man i Design Pro 2000 SE kan lave sin egne skabeloner, hvilket ikke er muligt i Design Pro 5.
For mig er den software genial, og er utrolig nem at arbejde med.
Jeg har bl.a. adskillige CD-DVD´er med printbare overflade, hvor jeg har brugt programmet. Det kræver naturligvis at man har en printer med mulighed for at printe på disse diske. Jeg har brugt det ifm, overspilning fra vinylplader til CD og overspilning fra gamle VHS bånd til DVD.
Jeg har haft flere printere, og det er bl.a. der at muligheden for at kunne justere placeringen, simpelthen er en forudsætning for at kunne få et ordentligt resultat.
Jeg ved godt at man på mange printere med mulighed for at printe direkte på CD-DVD også kan, men jeg holder mig alligevel de gode gamle Avery Design Pro programmer. Så må andre kalde mig gammeldags, men det glider bare af på mig.😉

Kik på linket herunder:

https://ibb.co/VWt8qZz
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. august 2023 - 13:43 #4
#1 Takker for din kommentar. Jeg fandt dog ud af at Nero 12 som jeg har installeret på min pc, også kunne kopiere disken, så nu er der lavet en kopi.