Avatar billede teknodreng Praktikant
02. august 2023 - 02:17 Der er 11 kommentarer

Er denne pc ikke god til studiebrug?

jeg skal starte på it studie her til september, derfor skal jeg have en ny windows computer.
Jeg har kigget på en Lenovo x 13  AMD G2
Den har disse specs:
Processor
AMD Ryzen™ 5 5600U-processor (2,30 GHz op til 4,20 GHz)

Graphic Card
Integreret AMD Radeon™-grafik

Memory
16 GB LPDDR4X-4266MHz (Loddet)

Storage
512 GB SSD M.2 2280 PCIe TLC Opal

Display
13,3" WUXGA (1920 x 1200), IPS, refleksbehandlet, uden touch, 72 % NTSC, 300 nits, LED-baggrundslys, smal kant

Camera
720 P HD med mikrofon og privatlivslukker

Battery
4 Cell Li-Polymer 54,7Wh

AC Adapter / Power Supply
65W

Fingerprint Reader
Fingeraftrykslæser

Pointing Device
ClickPad

Keyboard
Baggrundslys, sort - Nordiske lande

WLAN
Wi-Fi 6 2x2 AX & Bluetooth® 5.1 eller nyere

Kan få den til studie rabat så den koster 4000 kr.

Er det ikke en god handel eller har i andre bud?

mange tak på forhånd.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. august 2023 - 08:35 #1
Det er rigeligt - og du kan jo hjemme koble en 24" skærm samt trådløs mus og tastatur på når du skal arbejde på større opgaver i længere tid.
Alt andet lige, så arbejder den hurtigere end du tænker/noterer løsninger.
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. august 2023 - 08:51 #2
Personligt ville jeg gå langt uden om denne! men det kommer jo også lidt an på hvilket fag der er valgt Alene at der ikke er tale om en skærmopløsning på 16x9 afskrækker den er jo nærmest 4 kantet.
Avatar billede kurt54 Ekspert
02. august 2023 - 10:38 #3
Lad dig ikke afskrække af 16/10 fremfor 16/9 - og ja skærmen er ikke bare næsten firkantet - den er firkantet som  16/9 skærme - du får nogle extra pixels og ser du film er de sorte.
Avatar billede madklub Guru
02. august 2023 - 10:56 #4
#2 og #3

Prøv lige og se om jeres skærme ikke også er firkantede...

Undersøg derefter forskellen på begreberne firkant, kvadrat og rektangel.

;-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. august 2023 - 11:16 #5
#4 Er der ellers noget du kan provokere med?
Jeg håber ikke at dine ytringer giver dig søvnløse nætter! :-(
Avatar billede teknodreng Praktikant
02. august 2023 - 11:40 #6
#3 og  #2
Mange tak for svar, har kigget en den på youtube og der ser den ikke så firkantet ud.
Hvor ser i at den er 16:10 henne? :-P
Avatar billede claes57 Ekspert
02. august 2023 - 12:16 #7
16:10 er forholdet mellem bredde og højde på skærm
1920 / 1200 = 1,6
så 1,6 til 1, eller 16 til 10

i windows kan du have noget full-hd (120*1080) kørende og plads til processlinjen nedenunder
Avatar billede kurt54 Ekspert
02. august 2023 - 12:23 #8
i windows kan du have noget full-hd (1920*1080) kørende og plads til processlinjen nedenunder
Avatar billede teknodreng Praktikant
02. august 2023 - 13:44 #9
#1
tusind tak for svar
har en macbook pro 13 tommer nu fra 2021 og kan se den også har 16:10. og den er jeg fuldt tilfreds med. Så tror ikke det bliver et problem for mig.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. august 2023 - 15:39 #10
i #7 skrev jeg " (120*1080)" som full-hd - det er retteligen  (1920*1080)
højre ringfinger gad bare ikke trykke på 9
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2023 - 16:59 #11
Der er mange ikke-programmører som tror at programmering kræver en meget kraftig PC.

Det er helt forkert.

De grundliggende værktøjer kan køre på meget beskedent hardware.1/10 af hvad den laptop har.

En tung IDE som VS eller Eclipse kræver nogle hardware resourcer, men den laptop er fin også til dem.

Diverse server produkter (web servere, applications servere, database servere, message queue servere, cache servere) og VM's kræver alle nogle resourcer. Men bare sæt den slags til manuel start og start kun det du skal bruge. Så er det også fint på beskedne PCere. Og den her laptop er mere end beskeden.