Avatar billede luffe1955 Seniormester
31. juli 2023 - 15:07 Der er 25 kommentarer

Windows11

Hej
jeg har lige læst et indlæg her på siden som er oprettet for noget tid siden
Men nu har jeg bemærket at min pc ikke opdater til V. 22H2  ???

jeg installerede denne
Udgave    Windows 11 Pro ud fra en video jeg har set på YouTube
Version    21H2
Installeret d.    ‎11-‎03-‎2023
alt har virket upåklageligt
Er der nogen der kan svare mig på det, eller give mig en løsning så jeg kan opdater til v.22H2 som er den sidste
mvh. Luffe 1955
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. juli 2023 - 15:36 #1
du kan prøve og hente og køre assistenten her: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows11

Har du ikke fået tilbudt den ny version via Windows Update, kan der være noget galt...
Avatar billede luffe1955 Seniormester
31. juli 2023 - 15:40 #2
Tak jeg prøver ellers vender jeg tilbage
men den V. W11 jeg har har jeg hentet på Nettet ikke Microsoft,
og nej jeg er ikke blevet tilbudt ny opdatering af V 22H2
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. juli 2023 - 16:20 #3
Nu fandtes der jo forskellige "hacks" der kunne installere Windows 11 på en ikke supporteret maskine. Microsoft frigav selv en artikel der beskrev, hvordan man kunne installere Windows 11 på en ikke kompatibel maskine, og det blev i stor grad udnyttet af knap så venlige folk til at pakke Windows 11 installationen i en ikke helt ren udgave, og lokkede folk med at den kunne installere på ældre PC´ere. Så er du det mindste i tvivl, burde du overveje at reinstallere den, hvis du ikke har hentet Windows 11 direkte hos Microsoft oprindeligt..
Avatar billede luffe1955 Seniormester
31. juli 2023 - 16:56 #4
hej Ole Spørgsmålet er om jeg så skal bypass den
som jeg læste i en tidligere tråd her. og som den video der blev henvist til i tråden ??
https://www.youtube.com/watch?v=BsNKl36haCQ
Avatar billede luffe1955 Seniormester
31. juli 2023 - 17:19 #5
Det var i denne tråd jeg læste det med bypass
der stod sådan
https://m.majorgeeks.com/files/details/bypass_secure_boot_and_trusted_platform_module.html
Hent deres Zip fil og pak den ud...

Importer "Windows 11 - Bypass TPM And Secure Boot.reg" og så skulle du kunne installere Windows 11 😃
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2023 - 17:28 #6
Hvis din pc ikke er kompatibel med Windows 11 og du har bypasset den evt med Rufus eller anden metode vil du ikke over Windows Update få tilbud om 22H2.
Jeg fik ej heller tilbud så jeg lavede en ren installation.
Om du kan gøre det med opdaterings assistenten som Ole fortæller om ved jeg ikke.
Kan ikke huske om jeg forsøgte det først.
Min Windows 11 er så modificeret at jeg måske ikke kunne gøre det dengang og derfor ren installation??
Avatar billede luffe1955 Seniormester
31. juli 2023 - 17:31 #7
Jo jeg brugte Rufus
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. juli 2023 - 17:36 #8
Først og fremmest, eksisterer "download" linket fra tråden ikke længere, så det er ikke muligt at se hvilket installations-medie der har været brugt... - Microsofts officielle guide, incl. til installation på usupporterede enheder, ligger på https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-windows-11-e0edbbfb-cfc5-4011-868b-2ce77ac7c70e

MajorGeeks plejer dog ikke at være et site, der hoster malware (særlig langt tid ad gangen), så jeg vil tro det blot har været en kopi af det officielle medie, du har haft installeret fra.

Men efter at have læst #6 er der noget der ringer - for at gå fra 21H2 til 22H2 opfattes som en større opdatering, og her vil der igen blive testet for om din PC er kompatibel. Da den ikke er det, vil du ikke automatisk få tilbudt opdateringen. Det samme vil opdaterings-assistenten formentlig konkludere.

Men derfor bør du stadig kunne hente selve ISO filen og lave en installations-USB-stick (eller bruge værktøjet direkte på siden), og så køre "Setup.exe" fra det udpakkede medie (Du skal IKKE boote på mediet - kør setup.exe direkte). Setup.exe vil konstatere at Win11 allerede er installeret, og bare skal opdateres, og vil derfor springe kompatibilitets-tjekket over... - det er i hvert fald sådan jeg selv har opdateret mine ældre maskiner.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2023 - 17:38 #9
Så har du i Rufus fravalgt at der skal ses bort fra TPM og cpu check, og så er dette grunden til du ikke får tilbud om 22H2 vil jeg mene.
Du er nødt til at prøve med opdaterings assistent først.
Vil den heller ikke opgradere så er det et usb medie du skal bruge og forsøge opgradering den vej. Husk når du opretter medie at du igen fravælger tpm og cpu check.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2023 - 17:40 #10
#8 Tror du har ret. Var måske også den måde jeg gjorde det på.
Måtte så bare debloate Windows 11 igen bagefter da jeg fik hele smøren på igen :-)
Avatar billede luffe1955 Seniormester
31. juli 2023 - 17:42 #11
foreløbig tak for de forslået løsninger kigger på det.
og vender tilbage med resultatet , eller måske mere hjælp
mvh. Luffe
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. juli 2023 - 18:48 #12
Dette er en Rufus opdateret Windows-8 uden TPM
Prøv at trykke på Wintasten+I gå ned til OM. se om den har filen?

https://ibb.co/ZHmttCY
Tryk også på Windows Update.se under Avancerede indstillinger Valgfrie om der ligger noget der?

https://ibb.co/wsxbF0c
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2023 - 18:52 #13
#12 Jeg tror ikke 22H2 kommer til at ligge der.
Jeg har kun set driver opdateringer der på min pc, indtil jeg tvangsopdaterede den et par måneder efter at 22H2 blev lanceret.
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. juli 2023 - 19:19 #14
#13 Hos mig er den kommet af sig selv!
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2023 - 19:43 #15
#14 Ok.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
01. august 2023 - 13:08 #16
Hej igen
har nu hentet iso filen
kørt den inde fra setup filen, den søger efter opdateringer og derefter genstarter den installation, kontrollere, og så kommer beskeden at min pc ikke kan køre win11
der er win 11 på men som jeg skrev opdater den ikke til  22H2
Avatar billede luffe1955 Seniormester
01. august 2023 - 13:10 #17
har i øvrigt fundet denne video på YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=02mgrA51974
måske det er løsningen ???
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. august 2023 - 13:54 #18
Jeg tror nu bare du skal gøre som Microsoft skriver i det link jeg lagde, og sætte registreringsnøglen:

Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup
Name: AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU
Type: REG_DWORD
Value: 1
Avatar billede kurtba Ekspert
01. august 2023 - 13:56 #19
Der findes mindst 3 forskellige muligheder for at installere og opdatere win 11 på ikke kompatible pc.er.
Med Rufus.
Ved at ændre på filen appraiserres.dll eller ved at køre et script.
Jeg har nu prøvet alle 3 metoder, som alle virker.
Metoden med Rufus og appraiserres.dll filen har jeg prøvet ved nyinstallering af pc.er. Man kan hente en modificeret appraiserres.dll fil på nettet eller man kan selv modificere den. Jeg valgte det sidste, men vil ingen problemer have med at hente en af dem, som ligger på nettet.
Den pc. som jeg installerede med modificeret appraisserres.dll fil har jeg netop opdateret ved først at køre et script og derefter at installere opdatering direkte inde i windows. Så man slipper altså for at skulle starte helt forfra.
På youtube er der en forklaring til brug af scriptet, samt hvor det kan hentes, og på den side der henvises til, kan man også finde forklaring til metoderne med appraiserres.dll og rufus. Der er link til download af de forskellige filer.
https://www.youtube.com/watch?v=OkkTZ9NRRcU
Avatar billede luffe1955 Seniormester
01. august 2023 - 14:02 #20
Hej Ole og kurba har nu lavet en frisk Rufus med medie fra microsoft
prøver det først opgarder indefra, hvis ikke så
prøver jeg dette
den fandt jeg i går, den ligner dit link Kurba
mvh. luffe
Avatar billede luffe1955 Seniormester
02. august 2023 - 11:23 #21
Hej allesammen
mange tak for jeres hjælp.
jeg har nu oprettet en usb med Rufus / Win 11 22H2
og opgraderet inde fra Windows, og har nu W. 22H2 på
og har opdateret alt dvs.
den bliver ved med at stå på 7%
til denne opdatering
2023-07 Forhåndsvisning af samlet opdatering
til Windows 11 Version 22H2 til x64-baserede systemer (KB5028254)

har prøvet at hente den på microsoft update catalog men der står at det er en updatering til Win10 ???
den kan heller ikke køre filen ??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. august 2023 - 11:34 #22
Du behøver ikke "forhåndsvisning" patches... - det er et sampak af de opdateringer der kommer i næste måned, og som er færdige lige nu. Men det er yderst sjældent at de giver noget værdi at installere, med mindre vi er ude i at fikse en opdaget "zero-day" sårbarhed.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
02. august 2023 - 11:40 #23
okay men stadigvæk mange tak for hjælpen
har også bemærket at der kommer en lille dialog boks når jeg starter der siger serveren er optaget skift eller prøv igen eller annullerer ?? jeg kan desværre ikke taget etskærm billede for det er ikke denne pc jeg har leget med
Avatar billede luffe1955 Seniormester
02. august 2023 - 11:42 #24
Det er min bærbar jeg prøver at opgrader først
Avatar billede luffe1955 Seniormester
04. august 2023 - 07:30 #25
Hej Igen
et eller andet er gået galt. så jeg har installeret win10 forfra
men nu er der opstået et nyt Problem som jeg ikke har set før
så hvad kan jeg måske gøre, for hvis jeg gør som billedet viser, så sker der intet ???
https://ibb.co/6Yk8fBJ