Avatar billede ErikHg Ekspert
30. juli 2023 - 18:45 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Pc lukkede pludselig ned uden varsel

På min hjemmebyggede pc oplevede jeg at den pludselig, imens jeg sad og var i gang med at skrive en mail, lukkede ned.
Der kom efterfølgende nogle dybe lyde fra de tilsluttede højttalere. Jeg fjernede net-stikket, og lyden forsvandt. Efterfølgende prøvede jeg at tænde pc´en igen, men den var helt død. Jeg tilsluttede et andet net-kabel men desværre uden held.
Jeg har prøvet at se efter hvordan det er man kontrollerer om det kan være PSU´en, men kan ikke finde nogen vejledning. Der er noget med en grøn ledning på kablet mellem PSU´en og bundkortet, men her er alle kabler sorte.
Jeg har nemlig PSU´en under mistanke. Håber at nogen kan finde en vejledning om kontrol af det omtalte stik. Der er dog ingen tegn på at PSU´en har været for varm, i form af lugt.
Maskinen er helt fri for støv. inkl. PSU´en, og har gennem flere år fungeret perfekt. PSU en er omkring 2-3 år gammel og er på 850 Watt.
Jeg har prøvet at fjerne det lille batteri, og det store stik mellem PU´en og bundkortet, og holde tænd/sluk-knappen inde i 30 sekunder, men uden held.

På forhånd tak.
Mvh.
ErikHg
Avatar billede puren Ekspert
30. juli 2023 - 20:06 #1
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. juli 2023 - 21:01 #2
Jeg fandt et kabel fra en ældre skrottet pc, men en kabelforbindelse med farvede ledninger mage til det der sad i men kun sorte ledninger. Jeg har prøvet med en polsøger at se om der i det hele taget er strøm på PSU´en.
Jeg fandt en oversigt på nettet, med 24 pin-stikket, og satte den ene spids ned i stikket med den grønne ledning (ground) og prøvede med den anden spids alle de forskellige tilslutninger i 24 pin-stikket. På nogle var der en ganske lille smule lys i dioden, så jeg formoder at der er strøm, men sikkert ikke tilstrækkeligt. Så på sin vis håber jeg, at det bare er PSU´en der er defekt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. juli 2023 - 21:22 #3
Jeg prøvede at  koble stikforbindelsen fra den grønne ledning til den ved siden af vha. et lille stykke ledning, som vist på fotoet i linket. Blæseren snurrede i omkring ét sekund, for derefter helt at stoppe, Dette prøvede jeg flere gange og hver gang stoppede blæseren.
Avatar billede puren Ekspert
30. juli 2023 - 21:49 #4
har du prøvet at måle om det er juice i stikket??

min psu zero RPM mode så de første 40% er passiv køl nok til den kunne jo tænkets at din måske også har det
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. juli 2023 - 23:33 #5
Der er en knap bag på PSU´en, med betegnelsen "Hybrid Mode".. Jeg har prøvet hhv. at aktivere- deaktivere denne funktion. Den eneste forskel er at blæseren kører i cirka ét sekund efter at være startet når knapppen står i position "on" og i nogle få sekunder mere i position "off". PC´en er som sagt hjemmebygget og har gennem flere år virket upåklageligt. Der var indtil oktober 2019 installeret Win 7 på den, og siden Win 10. PSU´en blev som sagt skiftet for 2-3 år siden, da den tidligere PSU ikke kunne lukke for strømmen til den ene blæser  på fronten således at blæseren drejede ganske langsomt efter maskinen var slukket. Ved start kommer der et svagt "klik" fra PSU´en og dette gælder også når den stopper, lidt efter.
Avatar billede puren Ekspert
30. juli 2023 - 23:46 #6
#5 så det er et nej til at du har målt om juice i stikket??

hvad er det for en PSU mærke og model??
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. juli 2023 - 10:09 #7
PSU´en er af mærket Seasonic
model: SSR-850GD Active PFC F3 (Prime-850)
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. juli 2023 - 11:15 #8
#6 Jeg må altså indrømme at jeg er uforstående med hvad der menes med "juice i stikket". 🤔Jeg har derfor kikket efter dette begreb. Der står følgende smøre:

"Hvad er juice jacking? Juice jacking er en sikkerhedstrussel, hvor en infceret USB-ladestation bliver brugt til at snige skadelig software ind på de enheder, som bliver koblet til. Truslen udnytter, at de fleste mobiltelefoner og tablets oplades gennem samme type USB-kabel, som bruges til dataoverførsel."

Da der er tale om en hjemmebygget stationær pc, har den jo en intern PSU,
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2023 - 17:34 #9
Puren har lagt et par billeder der viser pinout på 24 pin stik til bundkort. Kan forstå din psu er med sorte ledninger. Pinout er standard, så hvis man kortslutter i stikket som vist skal psu starte op når du trykker på knappen. Og når/hvis den starter kan du ud fra billedet med pinout måle om den har hhv 3,3 5 og 12 volt.
Det er det jeg tror at puren mener med "juice i stikket" ;-)
Avatar billede puren Ekspert
31. juli 2023 - 17:47 #10
#9 lige præcis

Mål om får dine volt +12 +5 +3,3 og -12
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. juli 2023 - 18:25 #11
Det ser ud til at der er spænding 3,3 5 og 12 Volt. Dermed kan PSU´en vel frikendes.
Så er det bundkortet der måske er synderen. Alle HDD og SSD er fjernet, undtagen SSD´en med Windows10. Grafikkortet vil jeg prøve at fjerne, og RAM en efter en, for derved at forsøge at pejle mig ind på problemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2023 - 18:45 #12
#11 Ja hvis den leverer mindst de spændinger vi nævner så ja.

Hvis den ligger under så nej. Jeg havde en psu der på 12 volt siden kun kunne levere 11.5 volt og det var ikke nok til at holde en pc kørende eller starte den op.

Har du mulighed for at køre grafik over cpu så pil grafik kortet ud også. Så har du et minimum af load på din psu.
Kan den køre der, men ikke med grafik monteret så har du måske et problem der.
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. juli 2023 - 19:25 #13
Nej desværre er der ikke mulighed for at køre grafik via cpu.
Jeg fjernede grafikkortet, og RAM, men intet er sket.☹️.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2023 - 19:38 #14
#13 Lyder ikke godt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. juli 2023 - 20:13 #15
Nej det er jo ikke ligefrem et ønskescenarie.
Hvad angår bundkortet er der tale om et Asrock Fatality F99 Killer. Dette har jeg fundet ud af kom frem i 2013. Jeg købte det fra nyt i omkring 2015, så det har nogle år på bagen.
CPU´en er en  Intel XEON E5-1630 v3.LGA 2011-3 sokkel.

Én ting er sikker; det er ikke på grund af støv, så der er nogle komponenter der har fået hedeslag, fordi den jævnligt er blev renset.
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. juli 2023 - 20:16 #16
Rettelse der skal stå "så der er ikke nogle komponenter der har fået hedeslag, fordi den jævnligt er blevet renset".
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2023 - 20:29 #17
Selvom du har renset ændrer komponenter sig jo over år når men bruger pc. Nogle "buler ud) når de bliver trætte. På andre steder kan man se at printpladen har væreet varmere end hvad den skulle være. Så du har sikkert komponenter der har kortsluttet. Du er heldig at din psu ikke gik med i faldet. For det kunne den sagtens have gjort.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2023 - 20:31 #18
Lige en ting.
Har du forsøgt at koble front panelets kabler fra og starte pc ved at kortslutte de to pins på bundkortet?
Det er for at udelukke  fejl på dette print og knapper.
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. juli 2023 - 21:31 #19
Ja, det har jeg prøvet. Det var faktisk en af de første ting jeg forsøgte, og ikke mindst håbede på.
Jeg er kommet så langt nu, at så at sige al indmad er fjernet.
Jeg ville gerne finde et bundkort der har en LGA 2011 v3. sokkel men det bliver tilsyneladende vanskeligt.
Jeg tænker også på om det kan være CPU´en der er synderen,
PSU´en, grafikkortet samt RAM er ok, tyder meget på.
Jeg har kikket på flere forskellige forhandleres hjemmesider, med der er der mange bundkort der ikke er på lager☹
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. august 2023 - 15:42 #20
For at kontrollere om det trods alt skulle være PSU´en der var synderen, prøvede jeg med en anden PSU, men resultatet var at intet skete, præcis som med den første PSU. Om CPU´en også er røget med i faldet kan jeg jo ikke kontrollere. Én ting ved jeg dog, og det er at D-drevet, med de vigtige filer der skal gemmes, er 100 % ok. Jeg tog nemlig dette drev ud, og installerede der i et eksternt kabinet, og tilsluttede det en USB-indgangen på min bærbare. Men jeg har også en kopi af disse filer liggende på et HDD´drev.
Jeg er i hvert fald glad for at jeg har min bærbare pc, når noget sådant opstår.
Jeg venter med at lukke tråden, for der kommer naturligvis en fortsættelse på denne "gyser".
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. august 2023 - 21:30 #21
Fredag 4/8 2023. Efter adskillige problemer er der nu igen kommet liv i "dyret".
Jeg prøvede at tilkoble en anden PSU, og kunne konstatere, at der intet liv var i bundkortet. Jeg har nu indkøbt et andet bundkort, der fungerer, og det viser jo at
PSU´en ikke var synderen. Nu er der så arbejdet tilbage med at gen-installere alle programmerne. Godt at jeg har min bærbare, som reserve.