Avatar billede ferretsdk Mester
17. maj 2023 - 20:44 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

SSD Skrivebeskyttet?

Min PC frøs i windows i går og efter restart kom der bluescreen.

Under opstart kom der en besked om at min SSD 970 evo m2 havde fejl og jeg skulle skifte harddisk og rede mine data.

Så jeg købte mig en ny SSD lavede en reinstall og fik reddet alle mine data så det gik helt perfekt.

Men nu står jeg så med den gamle SSD som nu er skrivebeskyttet, er den bare helt defekt nu? får så sender jeg den tilbage til proshop da den kun er et år gammel....

Jeg har prøvet sfc som kom med fejl der ikke kunne rettes, har prøvet diskpart med attributes disk clear readonly som heller ikke har fjernet skrivebeskyttelsen.

Har slettet partitioner og oprettet en ny men selvom programmet siger det virkede så er disken stadigvæk ubrugelig og skrivebeskyttet.

Så jeg er løbet tør for ideer og går ud fra harddisken er færdig vil bare sikre mig at der ikke er andet man kan gøre inden jeg sender den tilbage til proshop som reklamation.
Avatar billede valby Ekspert
17. maj 2023 - 20:56 #1
Jeg forstår ikke hvordan du kan slette på en skrivebeskyttet SSD.
Hvornår får du meddelelsen skrivebeskyttet?
Har du set under egenskaber?
Avatar billede valby Ekspert
17. maj 2023 - 21:02 #2
Prøv at undersøge disken med https://www.hdsentinel.com
Avatar billede ferretsdk Mester
17. maj 2023 - 22:24 #3
Til at starte med kunne jeg godt komme ind på harddisken men kunne kun kopier ting fra den til min nye hdd, efter det så brugte jeg et program (AOMEI Partition Assistant) til at slette partitioner og lave en stor partition, hvilket underligt nok virkede men selv formateringen virker ikke selvom programmer siger success.

Hvis jeg prøver at gå ind på den nu siger den bare skrivebeskyttet, og egenskaber i windows siger anvendt plads 0 fri plads 0....og kan heller ikke formatere via windows det kommer samme besked med den er skrivebeskyttet, kapaciteten siger 1tb i windows nu hvor den var delt i 2 før, så partitionerne er blevet ændret selvom den stadigvæk er skrivebeskyttet.
Avatar billede ferretsdk Mester
17. maj 2023 - 22:28 #4
Har lige prøvet det program du linkede til og den kommer med stort set samme fejl som min bios under opstart.

"Flg. problemer og fejl blev opdaget:
The available spare space has fallen below the threshold.
The media has been placed in read only mode.
Sundheden er bestemt af SSD'en specifikke S.M.A.R.T. attribut(ter): Available Spare (Percent), Percentage Used
TRIM funktionen af SSD'en er understøttet og er aktiveret for optimal ydeevne.

Det anbefales at lave en backup omgående for at undgå tab af data."
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. maj 2023 - 22:52 #5
Selv om den er skrivebeskyttet så kan du slette og om fornmatere den med Aomei Partitions assistent,
Avatar billede valby Ekspert
17. maj 2023 - 22:59 #6
Ja disken er helt klart syg. Opgaven er selvfølgelig, at få den ud af read only.
AOMEI er et udmærket program, jeg har det selv. Du har lavet en partition med det,
prøvede du også at lade AOMEI formatere som poko1 skriver?
Avatar billede valby Ekspert
17. maj 2023 - 23:03 #7
Ps. Det er jo et spørgsmål, om Samsung vil påtage sig ansvaret for disken, når skaden er sket i Windows.
Avatar billede ferretsdk Mester
17. maj 2023 - 23:46 #8
Går ud fra Samsung ikke har meget valg i DK med vores reklamationsret lovgivning Samsung skriver jo intet om at man ikke må bruge deres harddisk sammen med windows :)

@Valby
Ja jeg har prøvet at formatere den i AOMEI og den komme op og siger det lykkedes men disken er forsat skrivebeskyttet som man kan ikke gøre brug af den, PT tror jeg den er helt færdig, i harddisk sentinal står den til 0% i sundhed....
Avatar billede valby Ekspert
18. maj 2023 - 00:08 #9
Ja det lyder som om du har ret. Det er min opfattelse, at Hard Disk Sentinel  er et pålidelig program. Så jeg kan heller ikke se andre muligheder end at håbe, at garantien dægger. Men du kender sikkert ordet "Disclaimer" Sådan en får man ofte, når man køber noget. Vi læser dem bare ikke. Men i realiteten betyder det, at et firma fraskriver sig ansvaret, med en eller anden begrundelse.
Men det er da bestemt værd at forsøge, så held og lykke med det. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2023 - 06:54 #10
Har du med Magnician forsøgt at se om du kan køre firmware update på den?
Avatar billede ferretsdk Mester
18. maj 2023 - 07:29 #11
@220661
Ja men den kommer også med failed to update...har også kørt en diagnostic scan med Magnician og der er en hel del røde firkanter...
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2023 - 07:32 #12
#11 Okay. Så kan den nok ikke reddes tænker jeg.
Avatar billede valby Ekspert
07. juni 2023 - 13:40 #13
@ferretsdk
Var det IT skral eller hvad ?
Avatar billede ferretsdk Mester
07. juni 2023 - 18:09 #14
@Valby
Ja det tror jeg faktisk der er, den sidder stadigvæk i min PC men kan ikke rigtigt gøre noget som helst med den, har prøvet diverse ting for at fjerne skrivebeskyttelsen men no luck, forventede mere af en Samsung SDD det er den første HDD af nogen slags der kun har holdt 1 år....
Avatar billede valby Ekspert
07. juni 2023 - 20:01 #15
Jeg har ikke før hørt om en SSD fra Samsung. men det kan ske for alle mærker.

Men se nu her fra nettet:
Samsung gør særligt opmærksom på, at Du fortsat har 2 års reklamationsret i henhold til købeloven. Det betyder, at Du har ret til en gratis reparation eller erstatning, rabat eller refusion af forhandleren for en fejlbehæftet vare eller en vare, som ikke er i overensstemmelse med salgskontrakten.
Avatar billede ferretsdk Mester
08. juni 2023 - 07:53 #16
Jeg sender den tilbage til proshop og laver en RMA sag på den og ser hvad der sker :)
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. juni 2023 - 08:57 #17
SSD er en sliddel -og har du med uhensigtsmæssig brug slidt den op er der nok ikke meget at hente.
Avatar billede ferretsdk Mester
08. juni 2023 - 12:01 #18
@kurt54
Alt eletronik kan vel kaldes for en sliddel, tv, støvsuger, SSD, GPU osv. men det ændre ikke på at du har 2 års reklamationsret på alt eletronik i DK.

Fx kan kameraet på din mobiltelefon godt virke de første 3 måneder efter købet for derefter at gå i stykker. Da manglen viser sig inden for de 2 år efter købet, har du ret til at få mobilen repareret eller byttet til en ny – evt. få pengene retur, og et kamera er vel også en sliddel :)
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. juni 2023 - 13:40 #19
#18 en alm. HD vil jeg nu ikke kalde en sliddel.

https://www.dell.com/support/kbdoc/da-dk/000137999/harddisk-why-do-solid-state-devices-ssd-wear-out

Min erfaring er med Harddisk Sentinel at på SSD falder sundheden jævnligt med 1% på HD  står den fast på 100% sundhed næsten til det går galt.

Men håber da tilbagemeldingen fra Proshop bliver lagt op her.

At SSD vælger at gå i skrivebeskyttet er vel at sikre data -da det er skrivningerne der slider.

Reklamations ret på 2 år er ikke det samme som ting skal holde i 2 år.
Avatar billede ferretsdk Mester
08. juni 2023 - 15:00 #20
@kurt54

Skal nok smide en opdatering omkring reklamationen til proshop når jeg har den.

Og jo reklamationsret betyder det skal holde i 2år under normale forhold, selvfølgelig ikke hvis man handler uansvarligt osv. og det gælder selv brugte ting med mindre du handler privat og det ikke kommer af almindelig forventet slidtage :)