Avatar billede ADC Novice
20. april 2023 - 10:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

æøå - ÆØÅ

Jeg har læst en artikel som er lagt på for noget tid siden, faktisk en 10 år siden, men den giver fuld fornuft.

Gammelt opslag:
"Her er en lille guide til hvordan du får æøå i dine batch filer til at virke. Hvis du opretter en .bat fil som indeholder ord med æøå, vil den ikke godtage det. Den skriver bare en masse underlige tegn i stedet, og går så i stå. Jeg fandt en løsning på nettet, og fandt frem til at der skal stå tegn i stedet – se nedenfor.

æøå batch fil

“ø”  bliver til “>”

“å” bliver til “†”

“æ” bliver til “‘”

Nu har jeg siddet noget tid og ledt efter de her koder på Google og har ikke haft nogen succes med det, mons tro om der var en venlig sjæl herinde som kunne hjælpe mig med det.

Jeg skal faktisk bruge tegn for Æ-Ø-Å-ü og der kommer sikkert flere, så jeg kunne rigtig godt bruge et sted hvor jeg kunne finde alle de her koder.

På forhånd tak.
Avatar billede ebea Ekspert
20. april 2023 - 12:49 #1
Du kan se koder for Nordic tegnsæt, her:  https://www.ascii-codes.com/cp865.html
Avatar billede ADC Novice
20. april 2023 - 19:28 #2
Tak for hurtig respons, men den side du henfører til er kun til hex koder, det er ikke lige det jeg søger, kan se det er nogle specielle tegn som er brugt, for at få æ-ø-å, jeg vil gerne finde de tegn jeg skal bruge for at få stort Æ-Ø-Å....
Avatar billede ebea Ekspert
20. april 2023 - 21:03 #3
#2 - jeg ved ikke lige, hvad du så vil bruge for at få dine tegn. Det er beskrevet i Linket jeg viste.
Nedenstående får du ved at bruge Alt+ det numeriske tastatur.

Men, for at få f.eks.
Æ bruger du Alt+146
Ø bruger du Alt+157
Å bruger du Alt+143
Avatar billede ADC Novice
20. april 2023 - 22:10 #4
Ohhhh sorry, lige det med at lave batch filer, og alt der omkring er pænt nyt for mig, men har brugt det med Alt tasten plus et nummer, et utal af gange, så mange tak, og tak for din forståelse, og tak for din support.....
Avatar billede ebea Ekspert
20. april 2023 - 23:12 #5
#4 - Du er velkommen ;-)
Avatar billede ADC Novice
21. april 2023 - 07:50 #6
Hej nu kom jeg lige tilbage min computer og prøvede at sætte de her Alt+ numre ind, og det gav ikke helt det jeg ønskede.

min Batch file oprette folder i en explorer og det er her det går galt når jeg har æøå. min batch fil er som følger.

MD "A-Master Leverandør"\Prisliste\_old
MD "A-Master Leverandør"\Layouts\_old
MD "A-Master Leverandør"\Brochurer
MD "A-Master Leverandør"\Korrespondance

og det er her jeg har sat "tegn" ind for at få det ønsket bogstav. (Leverandør) ø=›

MD "A-Master Leverand›r"\Prisliste\_old
MD "A-Master Leverand›r"\Layouts\_old
MD "A-Master Leverand›r"\Brochurer
MD "A-Master Leverand›r"\Korrespondance

Det er disse tegn jeg ønsker at finde.

Og som skrevet i den første besked, virker de her tegn fint, nu ønsker jeg kun at finde tegnene for store bogstaver, egentlig bare generelt et sted hvor jeg kan finde alle tegn. jeg skal nemlig også bruge de tyske ü,ö med flere....
Avatar billede ebea Ekspert
21. april 2023 - 09:02 #7
#6 - Nej, du kan ikke sætte det ind som jeg skrev i #3. Det er beregnet for, at du manuelt skriver et tegn.
Jeg ved ikke helt, i hvilket program du genererer dine .bat filer, og som ikke laver de korrekte tegn. Problematikken er brugen af tegnsæt. Jeg tror at det nemmeste for dig, ville være, midlertidig at ændre dit tegnsæt på din maskine (gøres gennem en CMD promt), fra at være 850 og til at være 1252

Start en Command promt. Og derinde skriv: CHCP 1252
Lav derefter din .bat fil, og når du er færdig, skift tegnsæt tilbage til: CHCP 850
Avatar billede ADC Novice
21. april 2023 - 10:34 #8
Jeg har set en video på YouTube hvordan du kan lave kodningen i Excel og derefter lægge det i wordpad og derfra gemme det som en bat fil......

Og som sagt virker det super fint, også med de tegn jeg skrev i besked #1 og tanken er bare, hvor man/han har fundet lige præcis de tegn, så det giver det rigtige resultat.

Jeg vedhæfter lige url'en for den artikel jeg så på:
https://it-artikler.dk/ae-0-aa-i-bat-filer/

Jeg har lige prøvet at ændre de tegnsæt i CMD men uden nogen succes.....
Avatar billede ADC Novice
21. april 2023 - 11:00 #9
Hej igen..... :O)

Efter lidt leden og søgen, lidt test......

Fandt jeg løsningen, det var et spørgsmål om at bruge den rigtige CHCP.

CHCP 65000 er løsningen.

Igen mange tak for din respons og hjælp.....

God weekend.