Avatar billede HJL Praktikant
16. april 2023 - 16:36 Der er 14 kommentarer

Batteri Acer Nitro 5

Min søn har en Acer Nitro 5. For nogen tid siden blev batteriets kapacitet dårligere. Det var dog ikke noget problem, når bare der var et strømstik i nærheden. Der opstod dog det problem, at når han havde gamet i lidt tid gik PC'en helt ud - selvom strømstikket var i. Så længe PC'en ikke skulle yde meget, kørte den fint nok. Vi tænkte, at måske skyldtes det at kølerne ikke længere fungerede optimalt. I går gik PC'en helt ud, og vi kan ikke få liv i den igen. Opladningsindikatoren lyser slet ikke, selv om strømstikket er tilsluttet. Kan det tænkes, at årsagen er, at batteriet er helt fladt nu, og at PC'en ikke kan køre, hvis batteriet er defekt? Vi har prøvet at afmontere batteriet og tilslutte strømstikket uden batteri, men det hjælper heller ikke.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. april 2023 - 17:02 #1
Et gæt kunne måske være, at stømforsyningen der leverer strøm til computeren er gået død. Hvis I evt. kan tilslutte en anden strømforsyning, og der kommer strøm ved at opladningsindikatoren lyser, så må det være stræmforsyningen der er defekt. Der findes desværre bare så mange forskellige ladestik, så det er med at finde et der passer i computeren.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
16. april 2023 - 17:08 #2
Et dødt batteri kan sagtens dræne den samlede mangde energi PC'en skal bruge for at køre, selv med strømstikket isat. Det har jeg oplevet selv på en HP notebook.

Den burde kunne køre med strømstikket isat, uden batteriet tilsluttet.

Prøv evt at tage stikket ud og hold powerknappen nede i 30 sekunder, og så isætte stikket igen og tænd den.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2023 - 17:36 #3
Hvis det stadig ikke virker, kan det være værd at prøve med en anden strømforsyning, som ErikHg foreslog. Hvis en ny strømforsyning ikke fungerer, kan det være en god idé at kontakte Acer-supporten eller en autoriseret Acer-forhandler for at få yderligere assistance. Det kan være, at batteriet er defekt og skal udskiftes, eller at der er andre tekniske problemer med computeren, som kræver professionel reparation.

Det er også værd at nævne, at overophedning kan forårsage problemer med batteriet og kan også medføre, at computeren slukker, selvom den er tilsluttet strøm. Så sørg for, at din søns Acer Nitro 5 har tilstrækkelig ventilation og er renset for støv, især omkring kølerne og ventilationsåbningerne.

I mellemtiden kan din søn også prøve at bruge computeren uden batteriet, hvis det er muligt, og kun med strømforsyningen tilsluttet, for at se om det gør en forskel. Men husk at bruge en original Acer-strømforsyning eller en anbefalet erstatning for at sikre korrekt strømforsyning til computeren.

Det er altid en god idé at søge professionel teknisk support, hvis du er usikker på, hvordan du skal løse problemer med din computers hardware.

Du kan søge eller skrive til Acer Support her:

https://www.acer.com/dk-da/support

Ikke bekræftet batteri for Acer Nitro 5:

https://www.proshop.dk/?s=Acer+Nitro+5+batteri&l=1

Filter for batteri for Acer:
https://www.proshop.dk/Batteri-til-baerbare-computere?pre=0&b=acer

Reparation / Defekt:
https://www.proshop.dk/Reparation-Defekt.htm
-Det er nok bedst at søge efter råd fra Acer og deres partner i dette tilfælde.
Alternativt her kan du søge til råds og pris.

Det kunne tænkes, at Acer Nitro 5 har været brugt i længere tid uden at vedligeholde det?
Altså rense den for støv på blæser og påføre nyt kølepaste (thermal compound)?
Avatar billede HJL Praktikant
16. april 2023 - 18:18 #4
Tak for rådene!

Da PC'en begyndte at gå ud rensede vi kølerne, og det hjalp, men den kunne stadig ikke køre i længere tid.

Vi har prøvet både at køre helt uden batteri - og det kan den ikke.

Vi har også prøvet med anden strømforsyning, men det er dog ikke original Acer strømforsyning. Det hjælper heller ikke.

Vi kan selvfølgelig investere i ny strømforsyning og/eller batteri. Problemet er bare, at det vil være lidt tåbeligt at købe nyt batteri til ca. 500,-, hvis PC'en er til skrotkassen. Har batteriet først været pakket ud, kan vi naturligvis ikke returnere det. Det samme gælder strømforsyning.

Det vil derfor være godt at vide, om nogen har erfaring vedr. dette mærke, om denne PC ikke kan køre uden batteri? Det har jeg hørt at nogle PC'er ikke kan. PC'en er helt død - den kan overhovedet ikke tændes.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2023 - 18:31 #5
Alene mærke siger intet, for det er bedst med en model nr. 🤓👍🙃
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2023 - 19:00 #6
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2023 - 19:07 #8
Tråden fra YouTube eksempel, glemte de at markere model nummer som er de første øverst venstre side, i stedet for serienummer og SNID kode.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2023 - 19:46 #9
Undersøger dette kanal omkring Acer Nitro 5

https://www.youtube.com/@Info_Upgrade/search?query=Acer+Nitro+5

Det kan nok undersøges af videorne her hvordan det kan åbnes og jeg gætter på at du kan have nogenlunde ide om hvordan det kan åbnes.

Her mangles der bare en video omkring hvordan du kan rense blæser og skifte CPU kølepasta 🤓👍🙃
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2023 - 19:58 #10
https://ibb.co/jLmYtzt
Blå farver: Blæser gitter skal afstøves.
Grønne farver: GPU og CPU, skal have nyt kølepasta (thermal compound)
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2023 - 20:04 #11
https://ibb.co/k4Nm67s
Nogle gange er det meget banalt, at bundkort batteri skal bare udskiftes.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2023 - 20:07 #12
Eksempel på kølepasta (thermal compound)
https://www.proshop.dk/?s=k%C3%B8lepasta
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2023 - 20:17 #13
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2023 - 20:22 #14
Som du kan se, det kommer meget an på model nummer her for vedligeholdelse ved at skifte kølepasta og afstøvning baseret af model:

https://www.youtube.com/watch?v=KItYeLmy_Ag

https://www.youtube.com/watch?v=0vfoUkIazNA