Avatar billede valby Ekspert
12. april 2023 - 13:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

USB lydkort

Jeg har dette interne lydkort:
        Sound Cards
            NVIDIA High Definition Audio
            Enheden High Definition Audio
            NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)
        Playback Devices
            Digital Audio (S/PDIF) (High Definition Audio Device)
            Højttalere (High Definition Audio Device)
Spørgsmålet er. kan man købe et USB lydkort, som er kraftigere?
Mit problem er, at jeg, som 84 årig, har svært ved, at få lyden høj nok i almindelige høretelefoner.
Avatar billede valby Ekspert
12. april 2023 - 13:06 #1
Ps. Jeg har udmærkede aktive højtalere, men her er også lydstyrken problemet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. april 2023 - 14:17 #2
Jeg vil formode at der er en grænse for hvor højt hovedtelefonerne kan spille, da lyden vil få dem til at skratte.  Jeg har selv et par (aktive) højttalere at mærket Edifier der spiller ganske højt. Disse er tilsluttet hovedtelefonudgangen. Men jeg har en omskifter så pc´en, via et lydkabel der er tilsluttet min Sony forstærker også kan spille gennem steroanlægget. Der er også et lyslederkabel tilsluttet. Når der så bliver skruet op, så kommer der lyd....!
Avatar billede valby Ekspert
12. april 2023 - 15:34 #3
Jo det med at skratte har du nok ret i. Men på min anden PC har jeg et par Sennheiser hovedtelefoner med forstærker, og lydenstilling på telefonerne; dem kan jeg høre.
Jeg kunne selvfølgelig købe et sæt til, men forstærkeren fylder så meget på det sofabord jeg har PCén på fordi, jeg også har Edifer aktive højtalere, som jeg er meget tilfredse med. De er på 45W. Måske kan man få aktive højtalere på 80W ?
Avatar billede valby Ekspert
12. april 2023 - 16:57 #4
Avatar billede claes57 Ekspert
12. april 2023 - 17:36 #5
anden løsning - min bror er døv på det ene øre, og har derfor høreapparater (lyd fra det dårlige sendes til den side, han kan høre på)
De (ikke den  billigste fra den offentlige) kan snakke direkte med tv og andet, så han kan justere lyden til sig selv uden at blæse rummet omkuld med det, han lytter til (tv / telefon osv) - hans kone har dresseret ham til at lægge telefonen frem når han besvarer opkald, så vi kan se, at han 'lydløst' besvarer et opkald og at vi ikke er med i samtalen (via bluetooth)
Det (med mindre du bor alene) er en bedre vej frem.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2023 - 17:45 #6
Man kan måske også købe en lille forstærker til høretelefoner der ikke er særlig stor.
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2023 - 18:15 #7
Du kan alternativt prøve og se om det virker med Audio Enhancer softwares.

Jeg har prøvet Razer Headset audio enhancer software EQ's. Og begge deres enhancers virker ikke rigtigt selv om de har flere modeller som de angiver fra deres platform.

"Razer 7.1 Surround Sound" og "Razer THX Spatial Audio".

Det kan ikke anbefales. Derudover har jeg prøvet mig med DTS Sound Unbound, Betalte af dette er DTS Headphone:X. Og jeg fandt så også Dolby Access betalte udgave af dette er Dolby Atmos for Headphones.

DTS Sound Unbound
https://apps.microsoft.com/store/detail/dolby-access/9N0866FS04W8

Dolby Access
https://apps.microsoft.com/store/detail/dts-sound-unbound/9PJ0NKL8MCSJ

Her virkede Dolby Access bedre end DTS Sound Enbound.

Under dette undersøgelse mindes jeg at benytte betalte udgave DFX Audio Enhancer, når den virkeligt kunne levere højere lyd og havde EQ's som du kunne lege med i forbindelse med at lytte til Musik eller se film m.v.

Finder deres hjemmeside, og ser, at i dag at de har afskaffet betalings-udgave og har skiftet fra DFX Audio Enhancer

https://www.fxsound.com/dfx-audio-enhancer
- betalte udgave DFX Gold ud med FxSound Enhancer.

https://www.fxsound.com/fxsound-enhancer
- som var betalte udgave nu er fuldkommen gratis og kører på donation i stedet for.

Jeg finder dette så på Microsoft Butik FxSound
https://apps.microsoft.com/store/detail/fxsound/XP8JK4TBQ03LZ4

Tester den og kan allerede konkludere, at det virker bedre end Dolby Access. 🤓👍

Er den installeret via Microsoft Butik, kan du finde den i "Alle apps" fra startmenuen. Du kan endda løbende opdatere denne med fra mappen FxSound, og kan trykke på "Check for FxSound Updates".

Du kan også hente yderligere deres prekonfigureret EQ's her:
https://www.fxsound.com/presets

Så min anbefaling vil være at benytte FxSound, medmindre du gerne vil købe dig Dolby Access, som også virker fornuftigt.

Alternativt vil være at skaffe lille kompakte DAC enten via Bluetooth:
https://ifi-audio.com/products/go-blu/

Eller andre kompakte DAC

https://www.whathifi.com/us/search?searchTerm=Mini+DAC

https://www.hifiklubben.dk/horetelefoner/horetelefon-forstarker/

Men igen, for tiden kan jeg kun varmt anbefale FxSound som du allerede kan installere🙃

FxSound
https://apps.microsoft.com/store/detail/fxsound/XP8JK4TBQ03LZ4
Avatar billede valby Ekspert
12. april 2023 - 19:15 #8
#5
Jeg bor alene.
#6
Jeg har set på det til USB. Forbavsende dyre.
#7
Jo tak, men nu har jeg jo købt Sennheiser

Men tak for jeres indslag. 😊