Avatar billede Hjorth74 Novice
14. marts 2023 - 12:55 Der er 7 kommentarer

Fjerne kr. i excel så de kan sammen tælle

Her feks en tekst der hedder 20,000,00 kr, hvis jeg sletter manuelt til 20,000,00 kan jeg godt tælle sammen så skal have fjernet de sidste 4 tegn for at den vil tælle sammen feks i d7 celle til j7 celle hvordan skal formel så se ud. Er helt ny i dette
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2023 - 12:59 #1
Du behøver ikke at fjerne "kr." når det er måske formateret eller lavet et felt som penge værdier. Alternativt, kan du bare få det til at stå som bare tal uden "kr".

Hvis du ønsker at fjerne de sidste fire tegn fra en celle i Excel, kan du bruge funktionen "VENSTRE" (på engelsk "LEFT"). Funktionen "VENSTRE" tager to argumenter - teksten, som du ønsker at forkorte, og antallet af tegn, du ønsker at bevare fra starten af teksten.

Her er et eksempel på, hvordan du kan bruge funktionen "VENSTRE" til at fjerne de sidste fire tegn fra cellen D7 og få de første 6 tegn tilbage:

=VENSTRE(D7; LÆNGDE(D7)-4)

Du kan kopiere denne formel til celle E7 for at få de første seks tegn fra celle E7 og så videre.

For at tælle sammen de værdier, der nu er i kolonne D-J, kan du bruge funktionen "SUM" (på engelsk "SUM") som følger:

=SUM(D7:J7)

Denne formel vil give dig summen af værdierne i cellerne D7 til J7, når du har fjernet de sidste fire tegn fra hver celle.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2023 - 13:01 #2
Jeg hopper af her, jeg håber det hjælper 🙃👍
Avatar billede ebea Ekspert
14. marts 2023 - 13:07 #3
Har du husket at formatere cellerne med kr. som valuta? Du kan godt sammentælle, selv om der står kr.
Avatar billede kim1a Ekspert
14. marts 2023 - 13:55 #4
Kør evt. en søg og erstat på " kr" (mellemrum og kr), så du får tallene rene hvis de kommer fra et eller andet dumt (når jeg trækker fra SalesForce opfører beløbene sådan at de er tekst med kr sidst.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. marts 2023 - 14:54 #5
Hvis du har Excel 365 så

=SUM(--(VALUETOTEXT(D4:J4)))

Hvis du har dansk Excel gætter jeg på den hedder VÆRDI.TIL.TEKST
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. marts 2023 - 14:58 #6
Glem #5. Det var noget vrøvl fra min side.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. marts 2023 - 15:02 #7
Men stadigvæk med Excel 365 så hellere den her:

=SUM(--(TEXTBEFORE(D4:J4;" ")))

Mon ikke den hedder TEKST.FØR på dansk?