Avatar billede valby Ekspert
14. februar 2023 - 15:56 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Aktive højtalere og strøm.

Jeg agter, at købe et par aktive højtalere, og har to spørgsmål.
Når udgangs effekten er for eksempel 45W, svarer det så til et strømforbrug på 45W fra stikkontakten? OG når de ikke bruges, når der slukkes på PCén, bruger de så alligevel strøm, så der bør slukkes på højtalerne, for at spare?
Avatar billede puren Ekspert
14. februar 2023 - 16:14 #1
1 nope
2 nej du bør ikke slukke dem mener det var i 2016 der kom et eu detektiv om når ting står stille må de ikke bruge strøm så det er ikke mere end et par watt
Avatar billede claes57 Ekspert
14. februar 2023 - 16:16 #2
De bruger mere end 45 watt når de spiller for fuld effekt - men så højt spiller du næppe nogen sinde (typisk er lyd til at leve med op til 60-70%, derefter er der stor forvrængning)
Der er et standby forbrug, men det kan være meget lille.
Optimalt, så har du en effekt-måler, og tester den med højtalere i standby - og så ser du, om du kan leve med det forbrug, eller vil slukke når de ikke er i brug.
fx https://like2buy.dk/batteri-for-smart-watch-lithium-genopladelig.html du sætter den i kontakt, og forbinder videre til højtalere, tænd for dem, og efter et antal timer (du skal vide hvor længe der er målt) så aflæser du den brugte effekt, og ganger op til et årsforbrug, så du har årsforbrug, og finder prisen (der er billigere strøm om natten)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2023 - 16:27 #3
Sæt en strømspareskinne over usb på din pc så når du slukker lukkes for både skærm og højttalere og andet udstyr du sætter i dette stik der styres af usb.
Bemærk der må selvfølgelig ikke stå strøm på usb når du lukker pc hvis denne løsning anvendes. Man kan typisk i bios aktivere/deaktivere strøm over usb når pc er lukket.
Avatar billede valby Ekspert
14. februar 2023 - 17:03 #4
#1 Hvis det holder, så er der jo ikke noget strømproblem.

#2 Jo sådan et Wattmeter er nok udmarket. Købte den samme, som i dit link, hos    av-Xperten for 139 kr.

#3 Sådan en skinne er sikkert udmærket, men jeg er helst fri for flere tilslutninger.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2023 - 18:12 #5
Ja du kan jo også bare samle det hele i en dåse og slukke på kontakten
Avatar billede valby Ekspert
14. februar 2023 - 20:31 #6
Jeg har set på min strømspareskinne, det er jo bare en stikdåse med afbryder:-)
Avatar billede valby Ekspert
14. februar 2023 - 20:51 #7
Der kommer vist ikke flere indlæg. Der er jo noget godt i de tre, som er kommet.
Når det Wattmeter kommer, kan jeg se om #1 holder, eller forbruget afstrøm er så lidt, at der ikke har betydning.

Tak for jeres indlæg.😁