Avatar billede tmonk Mester
13. februar 2023 - 20:41 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Nulstille pc

Jeg har en pc, jeg har tænkt mig at sælge, så jeg nulstillede den, hvorefter jeg blev beddt om at logge på med en microsoft konto. Da var jeg lidt i tvivl om jeg skulle trække stikke, men jeg loggede på med min konto, og nu er det den konto og pinkoden, man skal logge på med. Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at videregive mit logon, så hvad gør man egentligt. Jeg loggede på en anden pc og valgte fjerne enheden fra min konto, men den hænger der stadig når man logger på. Kan man ikke videregive sin pc, så den er ren og køber selv kan vælge at oprette sig?
Avatar billede INK Ekspert
13. februar 2023 - 21:07 #1
Du skal blot oprette en lokal konto med administrationsrettigheder. Log ud af din egen konto og ind på den nye. Herfra sletter du så din egen konto og fjerner alt.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2023 - 21:09 #2
Nulstil din PC: Efter nulstilling skal den ikke anmode om logge ind med dit Microsoft konto, hvis dette gør, er der valgt forkert:

Hvis du vil sende computeren til genbrug, forære den væk eller starte forfra med den, kan du nulstille den helt. Dette fjerner alt og geninstallerer Windows.

Advarsel!: Alle dine personlige filer bliver slettet, og dine indstillinger nulstilles. Alle de apps, du har installeret, bliver fjernet. Kun de apps, der blev leveret sammen med din pc, bliver geninstalleret.

Sådan nulstiller du computeren (Vejledning til Windows 8.1)

1    Stryg indad fra højre side af skærmen, tryk på Indstillinger, og tryk derefter på Skift pc-indstillinger.

2    Hvis du bruger en mus, skal du pege på øverste højre hjørne af skærmen, flytte musemarkøren ned, klikke på Indstillinger og derefter klikke på Skift pc-indstillinger.

3    Tryk eller klik på Opdatering og genoprettelse, og tryk eller klik derefter på Genoprettelse.

4    Tryk eller klik på Kom i gang under Fjern alt, og geninstaller Windows.

    Følg vejledningen på skærmen.

Bemærk!: Du bliver bedt om at vælge, om du vil slette data hurtigt eller fuldstændigt. Hvis du vælger at slette data hurtigt, kan nogle data måske genoprettes via specialsoftware. Hvis du vælger at slette data fuldstændigt, tager det længere tid, men gør genoprettelse mindre sandsynlig.

Alternativt benyt USB installationsmedium og formater hele HDD og start installation og alt vil være slettet inkluderende Microsoft konto og data.

***

Sådan nulstiller du computeren (Vejledning til Windows 10)

Åbn genoprettelsesindstillinger , eller vælg Start / Windows logo   > Indstillinger / Tandhjul logo  > Opdatering og sikkerhed / Cirkel logo  > Genoprettelse .

Under Nulstil denne pc skal du vælge Kom i gang . Får du valg mulighed, vælg gerne Fjern alt.

Alternativt benyt USB installationsmedium og vælge Behold ingenting. Forekommer dette ikke gå ind til dit HDD og formater hele HDD og start installation og alt vil være slettet inkluderende Microsoft konto og data.

***
Sådan nulstiller du computeren (Vejledning til Windows 11)

1 Åbn genoprettelsesindstillinger eller vælg Start / Windows logo  > Indstillinger / Tandhjul  > System / PC logo > Genoprettelse.

2 Ud for Nulstil denne pc, vælg Nulstil pc.

Under Nulstil denne pc skal du vælge Kom i gang . Får du valg mulighed, vælg gerne Fjern alt.

Alternativt benyt USB installationsmedium og vælge Behold ingenting. Forekommer dette ikke gå ind til dit HDD og formater hele HDD og start installation og alt vil være slettet inkluderende Microsoft konto og data.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2023 - 21:15 #3
Måske kunne det tænkes, at man laver lidt Sandbox og lav en optagelse.

Kigger lidt på dette, og ligger 'Tube om dette.

Interessant 🤓
Avatar billede tmonk Mester
13. februar 2023 - 21:15 #4
Det er windows 10 og jeg kunne faktisk ikke komme videre efter nulstillingen uden også at oprette en pinkode. Jeg har videresolgt mange pc er tidligere hvor det ikke var så svært.
Jeg vil prøve at oprette en konto med administrationsrettigheder og slette min egen bruge bagefter. Ganske vist lidt meget bøvl, når man ikke har kendskab til den slags og det er jo ikke en guldgrube at sælge brugt pc, men jeg nænner næsten ikke at sætte den af på genbrugsstationen.
Avatar billede kurtba Ekspert
13. februar 2023 - 21:55 #5
Microsoft bliver ved med at gøre det sværere og sværere at få lov til at installere uden at man har en ms konto, og det er bl.a. det de har gjort med de løbende opdateringer i windows 10, hele tiden nye ting for at få folk til at bruge en ms konto.
Det skulle stadig kunne lade sig gøre, hvis man følger denne vejledning, hvor første step er at sørge for, at computeren ikke har internetforbindelse.
https://windowsreport.com/install-windows-10-without-microsoft-account/
Ellers kan der være 2 lette alternativer.
1: lav en fake ms account og installer på den konto.
2: lad køber installere på sin ms konto i forbindelse med, at du overdrager den, så du ser, at alt fra din egen installation bliver fjernet.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2023 - 22:08 #6
Ja, normalt er Windows nulstillet, så er der ingen grund til at logge ind til noget som helst. Så er den klar til næste bruger. Alt vil være fjernet og klar til nye bruger.

Alternativt kan man benytte rufus til at lave USB Windows installationsmedium med at vælge Lav lokal konto, så man ikke udsættes for logind med Microsoft konto.

https://rufus.ie/da/
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2023 - 06:38 #7
Brug Rufus til at oprette medie til at installere med. Med Rufus kan mediet indstilles til at bruge offline konto.
Avatar billede tmonk Mester
14. februar 2023 - 08:57 #8
Jeg fik løst problomet ved at logge på med min tilknyttede microsoft konto og oprette en ny bruger. Når man opretter ny bruger i windows 10 på den måde, kan man vælge at oprette en bruger, som ikke har en microsoft konto og også en bruger, som ikke har password. Derefter slettede jeg min konto, så alt er ok nu.
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2023 - 22:18 #9
#3: Umuligt med udvikler udgave med Windows omkring Sandbox eller Hyper-V selvom VM eller virtuel understøttelse aktiveret fra BIOS.

Tester lige med andet VM software i morgen.