Avatar billede Krydderidamen Novice
13. februar 2023 - 13:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Lopslag med flere kriterier

Jeg har et datasæt bestående af varenumre (celle A1), en salgspris (A2) og en dato for prisens kodning (A3)
Eksempel: Vare G88430 koster kr. 50 fra og med 1/10 2022.

I et andet datasæt har jeg varens kostpris. Denne kostpris ændrer sig fra måned til måned. (Datasættet indeholder alle varer, vi har i sortiment, så celle A1=varenummer, A2 = startdato, A3 = slutdato, A4 = kostpris) Eksempel:
1/8-2022 - 31/8-2022 kr. 20
1/9-2022 - 30/9-2022 kr. 22
1/10-2022 - 31/10-2022 kr. 25
1/11-2022 - 30/11-2022 kr. 24

Nu vil jeg gerne lave et lopslag i mit salgspris-datasæt ved at kigge i kost-pris-datasættet: hvis varenummeret findes i kostpris-datasættet, så skal den lede efter kostprisen i det datointerval, hvor salgsprisen er kodet. I dette tilfælde skal den returnere kr. 25. Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal kode den formel!!!

Kan nogen af jer kyndige hjælpe?
Avatar billede ebea Ekspert
13. februar 2023 - 16:29 #1
Her er en lille opstilling, med 2 muligheder for dine datoer og vare nr.
Jeg kan ikke lige se, hvordan du vil skille datoer for vare nr. ud fra det du har listet.
Derfor alternativerne ;-)

https://www.dropbox.com/scl/fi/md2wbbkkvh4kceoyx9ix7/lopslag-vare-dato.xlsx?dl=0&rlkey=7k2f7m1xlumgkfql5th8ivr8c
Avatar billede Krydderidamen Novice
14. februar 2023 - 08:25 #2
Hej.
Mange tak for svar! Jeg har lavet et eksempel, som måske bedre anskueliggør mit problem. Dine 2 forslag er rigtig fine, men jeg tror ikke helt de dækker mit problem. Måske gør de, men så kan jeg ikke finde ud af at få dem tilpasset til det ark, som jeg reelt arbejder med. Jeg har prøvet at sende via dropbox - håber det fungerer!

https://www.dropbox.com/scl/fi/ooscqula5zm6nl3z5uybu/Hj-lp-til-historiske-kostpriser.xlsx?dl=0&rlkey=mkwczb45x09cjrc685ulbcb7d
Avatar billede ebea Ekspert
14. februar 2023 - 08:42 #3
#2 - jeg vender tilbage lidt senere på dagen, og kigger på det -;)
Avatar billede ebea Ekspert
14. februar 2023 - 10:44 #4
Jeg har lavet en formel, ud fra det du ønskede. Så se om det ikke er hvad du tænkte.

https://www.dropbox.com/scl/fi/3z8czbxgsdhmbsb8vghtb/kostpriser-1.xlsx?dl=0&rlkey=r88ijpoombnkxn24qgj8n4t6q
Avatar billede Krydderidamen Novice
14. februar 2023 - 11:21 #5
Mange tak!! Jeg forstår dog ikke hvorfor række 3 ikke returnerer prisen 8,07? Det ser ud til, at hvis ikke slutdatoen i Salgsfanebladet (kolonne E) er helt identisk med slutdatoen i Kost-fanebladet, så vil kolonne F altid returnere den kostpris, som ikke har en slutdato. Formlen skal måske kun se på kolonne D i Salgsfanebladet, da det er den vigtige faktor. (jeg beklager hvis jeg bruger forkerte ord/termer indenfor excel). Række 4 burde også returnere 8,07, da startdatoen er 1/1-2023. Og den gældende kostpris var på den dato 8,07 (1/10-2022 - 31/1-2023).
Giver det mening?

Mvh. Charlotte
Avatar billede ebea Ekspert
14. februar 2023 - 12:33 #6
#5 - Prøv at downloade filen i #3 igen. Jeg har ændret formlen, hvor du skal være opmærksom på de små { } klammer i start og slut af formlen, som gør at formlen skal indtastes ved brug af Ctrl + Shift og Enter.
Avatar billede Krydderidamen Novice
14. februar 2023 - 13:46 #7
Så virker det sgu! Kæmpe tusind tak for hjælpen - det har virkelig voldt mig mange bekymringer.
Mvh. Charlotte
Avatar billede ebea Ekspert
14. februar 2023 - 14:15 #8
#7 - Det blev til lidt varianter ;-)
PS:  Husk at lukke spørgsmålet.
Avatar billede Krydderidamen Novice
14. februar 2023 - 14:23 #9
Ja, helt idiot-agtigt, så ved jeg ikke hvordan jeg lukker spørgsmålet....
Avatar billede ebea Ekspert
15. februar 2023 - 14:06 #10
#7 - Jeg sad og kiggede lidt på, hvorfor de 2 formler i eksemplet i #4, gav forskellige resultater.
Og så lavede jeg en ny opstilling, med en af de nye X formler, som er kommet i de nye versioner af Office.
Og den giver et næsten identisk resultat, med det du gik med som løsning.
Men alligevel er der forskel på resultaterne, og som måske er mere rigtige, i forhold til dine datoer.

Men du kan prøve at downloade filen i #4, som er opdateret, og hvor du kan se resultaterne med den nye formel type (mærket med BLÅ farve), og så kan du tjekke om ikke de er mere korrekte.