Avatar billede visto Professor
11. oktober 2022 - 18:03 Der er 9 kommentarer

Er der nogen grund for mig til at vælge fibernet?

Jeg er blevet tilbudt fibernet med gratis etablering, men det koster 80 kr. mere pr. måned i forhold til min nuværende 15/1 Mbit forbindelse. Jeg ved ikke, om det vil give nogen fordel i forhold til min type forbrug. Umiddelbart vil jeg fx gætte på, at når et site loader langsomt, så kan det ligeså godt skyldes den server, som sitet ligger på, som det kan skyldes min forbindelse. Men det er det, jeg er i tvivl om.

Jeg bor i hus, deler således ikke forbindelsen med andre. Har almindeligt internetforbrug, ingen gaming, streamer aktuelt heller ikke TV, men jeg streamer musik, som kører upåklageligt selv i 96 kHz/24 bits opløsning. Og det er kun så sjældent, at vi er to, der er på nettet samtidig, at det nærmest ikke er værd at nævne det.

Spørgsmålet er, om jeg vil kunne mærke en forbedring med fiber ved nævnte type internetforbrug, og om det dermed evt. vil være prisforskellen værd?
Avatar billede milter Ekspert
11. oktober 2022 - 18:52 #1
Hvis etableringen af fibernet inkluderer kabel fra vejen og til en tilslutningsboks i huset, så ville jeg straks sige ja tak. Men læs betingelserne omhyggeligt igennem.

Selv om du måske ikke går med hussalg i tankerne lige nu, så kan fibernet om nogle år blive afgørende.

Der er især ét punkt, du skal være opmærksom på: Hvor i huset bliver boksen opsat på den indvendige væg? Hvor gode er tilslutningsmulighederne hertil, hvis du gerne vil benytte dig af kablet forbindelse eller undgå mure/vægge, som nedsætter signalstyrken til resten af huset.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2022 - 19:13 #2
80 kroner mere om måneden og ingen engangsudgift er ikke dyrt for 15/1 -> fiber.

Og 15/1 er ikke meget efter 2022 standard. Du er tilfreds med det og måske vil du ikke mærke nogen forskel med det du bruger internet til. Men det er absolut muligt måske endda sandsynligt at du indenfor de næste 10 år vil få brug for mere båndbredde.

Jeg tror at du vil fortryde det hvis du siger nej til tilbuddet.
Avatar billede valby Ekspert
12. oktober 2022 - 02:38 #3
I den ejendom hvor jeg bor, Valby (KBH), har vi fået tilbud om gratis fibernet, men hvis vi ikke siger ja nu, så kommer det alligevel senere, og så vil TDC ikke udelukke, at vi skal betale for tilslutningen.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. oktober 2022 - 14:41 #4
Fiber er ikke til dig, men til boligen, som bliver mere værd når den engang skal sælges.
Og du kan måske flytte/nedlægge dit tv-abonnement også, så du kun har de kanaler, I vil have via fiber - men det skal man lige regne på alt efter jeres udstyr og forbrug.
Avatar billede valby Ekspert
18. oktober 2022 - 18:38 #5
Lidt respons fra spørger?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2022 - 19:15 #6
Avatar billede visto Professor
18. oktober 2022 - 19:46 #7
#5
Beklager sen respons, som nok skal komme. Lige nu steger jeg i tvivl og ambivalens.
Avatar billede valby Ekspert
22. oktober 2022 - 15:00 #8
I anledning af, at vi i ejendommen har fået et brev fra TDC om gratis fibernet, talte jeg med en medarbejder. Da jeg fortalte ham, at jeg på kabel har 100Mbps og at det kører fint, svarede han, at med fiber kunne jeg få 1000Mbps.  Men hvad skal jeg med det? det giver da ingen mening!
Avatar billede visto Professor
24. oktober 2022 - 20:24 #9
Tak for de mange gode svar.

#4
Jeg tror at din "Fiber er ikke til dig, men til boligen, som bliver mere værd når den engang skal sælges" opsummerer meget fint.

Jeg vil prøve at kommentere, selv om jeg ikke føler mig afklaret, så her er blot mine tanker, som de er lige nu:
1) Jeg er mere til mini- end maxiforbrug, og derfor er jeg pr. temperament ikke vild med at indlade mig på - og betale for - noget som jeg i virkeligheden ikke har brug for, men som jeg måske kan få brug for, eller som kan give en fordel ved salg af huset senere.
2) Udgiften vil blive 100 kr. større pr. måned (og ikke som jeg oprindeligt skrev 80 kr.) Det giver 1200 kr. pr. år og 12000 kr. på 10 år. Og hvis jeg så - som jeg håber - skal bæres ud fra min nuværende bolig om forhåbentligt mere end 10 år, så kunne jeg have rejst og drukket god vin for pengene i stedet...
3) Hvis jeg, inden det måtte komme så vidt, skulle ønske mig fibernet, mon så ikke det beløb, jeg i mellemtiden har sparet ved ikke at betale ekstra, nogenlunde skulle kunne betale den ekstra udgravning?
4) Min bolig har så god en beliggenhed, at de, der i tilfælde af salg, måtte fravælge at købe fordi der ikke fiber, ikke er de rette købere.

Jeg kan godt se, at det jeg skriver, udtrykker nej tak til fiber. Alligevel føler jeg mig af en eller grund ikke sikker.