Avatar billede Slettet bruger
16. september 2022 - 13:15 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Vanvid på Microsoft?

Da jeg ville se, om der var Gmail, stod der, at jeg skulle åbne min doro og bekræfte. Man kan nu ikke se sine mails, på computeren, udenom telefonen.
Er det ikke galskab for helt almindelige borger? Hverken Russerne eller Kineserne er interesseret i min Gmail.
Og så er der oven i købet en usikkerhed forbundet med det. Går min mobil i stykker, kan jeg ikke modtage Gmails.
Jeg synes, at den slags hører hjemme i en film om hemmelige agenter.
Avatar billede fase Professor
16. september 2022 - 13:28 #1
Jo, du kan fint se dine emails fra gmail på din computer. Måske vil gmail have dig til at bekræfte at det er dig ved at du siger ja det er mig på beskeden på din telefon.
Hvilket mailprogram bruger du?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. september 2022 - 13:33 #2
Det har vel ikke noget med Microsoft at gøre, at Gmail beder dig bekræfte at du er dig...

Det kan ske du har nulstillet din browser-data, eller at der er gået tilstrækkelig langt tid siden du sidst har haft browseren åben på mail.google.com, og derfor vil Google gerne have dig til bekræfte, at du er dig. Det foregår ved den bekræftelsesmetode du selv (bevidst eller ubevidst) har valgt - nemlig din telefon, enten som pop-up besked eller via SMS.

Det er helt normal procedure.
Avatar billede chrisrj Forsker
16. september 2022 - 13:56 #3
"Hverken Russerne eller Kineserne er interesseret i min Gmail."
Jeg kan forsikre dig, at alle spammere og scammere vil blive lykkelige af at få adgang til en ægte mailadresse...!
Og de fleste bor vist i Indien, hvis ikke jeg tager megen fejl. ;p
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2022 - 13:57 #4
#2
Nej der er ikke sket noget nyt, men jeg fik en mail fra Microsoft om, at man ville gå over til en to trin sikkerhed med mobilen. Det er så det der er sket.
Men jeg kan ikke se meningen med mere sikkerhed end password.
Hvem skal jeg være så bange for?
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2022 - 13:59 #5
#3
Er det først og fremmest for at beskytte mig mod spam?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2022 - 14:36 #6
Når du bekræfter at det er dig der har logget på Gmail burde mail programmet automatisk åbne. Jeg har set den besked en del gange da jeg også holder øje med min mors mail. Der er ikke noget mærkeligt i det.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2022 - 15:23 #7
Hvis du går ind på
https://myaccount.google.com/security?hl=da
så er der lidt nede en blok "Login på Google"
der kan du slå to-trin fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2022 - 15:43 #8
Jeg har 2 trin beskyttelse på min konto  og jeg får kun besked hvis en anden enhed jeg pludselig bruger kommer på Google. Jeg vil ikke anbefale at slå det fra. Jeg tror nemlig ikke på at det er noget Valby skal udføre hver gang han logger på. Det er yderst sjældent jeg gør det når jeg bruger min pc. Han har for nylig fået en ny mobil, og måske på grund af dette vil Google have helt styr på hvilke enheder han bruger. Så havde det været mig ville jeg se tiden an.
Avatar billede chrisrj Forsker
16. september 2022 - 16:18 #9
#5 Nej, det er primært for at beskytte dem der vil blive ramt af spam og scam FRA din mail konto. Hvilket "sjovt nok" også kan blive dig selv.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2022 - 16:43 #10
Nej det er ikke den almindelige sikkerheds forespørgsel, som kommer ind på computeren. Jeg har lige prøvet Gmail igen, og det er det samme.
Totrinsbekræftelse
Af hensyn til din kontos sikkerhed vil Google gerne bekræfte din identitet, når du forsøger at logge ind
Tjek din Doro DSB-0220
Google har sendt en notifikation til din Doro DSB-0220. Tryk på Ja i notifikationen for at bekræfte din identitet.
Måske vil det hjælpe hvis jeg fjerner fluebenet i "Spørg ikke igen, på denne enhed?
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2022 - 17:05 #11
> Måske vil det hjælpe hvis jeg fjerner fluebenet i "Spørg ikke igen, på denne enhed?
Helt sikkert - ellers spørger den jo altid.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2022 - 17:18 #12
Fluebenet er bare kommet igen, og egentlig burde det vel betyde, at meddelelsen ikke skal vises mere. https://ibb.co/LptFF3B
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2022 - 17:43 #13
#12 og du har ikke bekræftet at det var dig fra din Redmi 10 vel?
Den overtog en anden forstod jeg? Du er sikkert stadig logget på Google konto med den enhed selvom du ikke bruger den mere. Eller kan jeg tage fejl?
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2022 - 19:14 #14
Redmi 10 bruger jeg ikke, om den er på google ved jeg ikke,  og det er rigtigt, at jeg vil forære den væk, men google nævner den ikke. Der er hver gang henvisning til Doro.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2022 - 19:56 #15
#13
Har åbnet Redmi. Der er ikke besked fra google. Det er utroligt, som den ligefrem suger støv til sig. Der er ikke meget kraft på batteriet, men når den er ladet op, vil jeg prøve at finde ud af, hvordan  man nulstiller den, så jeg kan forære den bort.
Når batteriet er nede, kan den ikke køre på strømstikket
Nu har jeg jo - takket være Charlotte - 2 Doro mobiler.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2022 - 19:59 #16
På billedet du tidligere lagde stod der ellers der var sendt besked til den??
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2022 - 20:10 #17
Nu er jeg ikke med. I denne tråd har jeg kun lagt dette billede:https://imgbb.com/LptFF3B
Avatar billede Erik K Ekspert
16. september 2022 - 21:00 #18
I det billede står der da, at der er sendt en notifikation til din Redmi og til din Doro.

En sådan notifikation får du hver gang du logger på Google på en ny enhed - og kun når du gør det.
Det er for at Google kan være sikker på, at det er dig og ikke en anden, der uberettiget
logger ind på din konto, når enheden ikke kendes af Google i forvejen.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2022 - 21:52 #19
Ja du har ret, og undskyld til 220661. Det har jeg overset, fordi jeg havde glemt hvad den mobil hedder, og da jeg åbnede den, gik den ned med fladt batteri. Beklager😒
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2022 - 21:59 #20
Nu har jeg mindst 5 gange gået på Gmail med Doro, men får samme besked hver gang. Det virker ligesom MitID, jeg kommer ikke ind  før jeg har notificeret med mailen
Avatar billede Erik K Ekspert
17. september 2022 - 00:57 #21
Jeg gætter lidt på, hvad der evt. kan være galt, så det er ikke sikkert at dette er løsningen, men du kan da prøve.
Prøv at åbne din Gmail på en PC og følg disse trin:
1. Klik på tandhjulet (indstillinger) oppe til højre
2. Klik på "Se alle indstillinger"
3. Siden, der åbner er på "Generelt" - vælg i stedet fanen "Konti og import"
4. Klik på  "Andre indstillinger for Google-konto"
5. klik på "Sikkerhed" i venstre side
6. Under overskriften "Login på Google" kan du bl.a. se disse indstillingsmuligheder: "Brug din telefon til at logge ind" og "Totrinsbekræftelse"

Begge dele skal være deaktiveret.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2022 - 08:44 #22
I sikkerhed i venstre side kan man også se hvilke enheder der er "aktive" på Google.
Man kunne jo prøve at logge de enheder ud og se om det løser problemet.
Der bliver jo måske forsøgt at sende anmodninger til 3 telefoner (ny Doro, den gamle Doro, samt Redmi 5G)
Som jeg fornemmer det er det jo kun computere og den nye Doro der skal bruges på Gmail?
Så gammel Doro og Redmi skal logges ud af Google kontoen.
Og bruges de ikke mere bør man fjerne Google konto på Redmi 5G som sikkerhed. Redmi 5G skal som jeg forstår overdrages til anden person, og her skal den fjernes da man ved nulstilling af telefon, ellers skal bruge valby's konto for at komme videre. Og det ønskes ikke.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2022 - 10:40 #23
#21 + 22
Tak jeg ser på det :-)
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2022 - 11:55 #24
Så lykkedes det. Jeg slog alle 3 telefoner helt fra, fordi jeg bruger Doro som vækkeur,
og jeg vil ikke vækkes af en ligegyldig mail eller opdatering.
Da jeg havde gjort det, kom der en sikkerheds mail fra google, og der stod der også noget om 2 trin. Derinde kan man deaktivere den funktion.
Noget besynderlig er, at man på Thunderbird, hele tiden, har kunne kommet lige ind.
Radmi lå der stadig, selv om jeg har slettet alt med fabriksindstillinger.

Jeg siger tusind tak for alle indlæg.
Og Erik, det var en flot anvisning
😁
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
17. september 2022 - 12:13 #25
Når du er inde på din gmail konto - scroller du ned i dine mails. Nederst til højre finder du en knap der hedder "info".
Der kan du se hvor din Google konto er åben og lukke den fra andre enheder.
Derefter login på din Desktop - det er ikke så svært ;-)

Husk det - til næste gang du skifter mobil telefon.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2022 - 12:18 #26
#24 Velbekomme.
Det er klart de skriver om totrin.
Det er jo en sikkerhed for at når en "ny" enhed kobler sig på din Google konto at de ved du er ejer af denne enhed. jeg er rimelig sikker på dette har været grund til dit bøvl. Du har fået bekræftelser på enheder du ikke har tjekket op på. Derfor Google har afkrævet hver gang.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2022 - 12:20 #27
#25 Godt tip jeg ikke lige havde tjekket ud 😊
Avatar billede Erik K Ekspert
17. september 2022 - 14:07 #28
#24
Velbekomme. Godt det lykkedes.
Heldigvis ramte jeg plet med mit gæt på, at du på et tidspunkt ubevist var kommet til at slå totrinsgodkendelse til.😊
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2022 - 14:25 #29
I har begge misforstået en smule.
Der var ikke tale om en ny tilslutning. Den slags kommer altid på google, intet nyt i det.  Nej der er tale om en helt ny funktion, det skriver google selv. Det er en ekstra sikkerhed skriver de. Og jeg har ikke selv slået den til. Det kom af sig selv ca. 2 dage efter, at google havde skrevet til mig. 😊

https://mobilsiden.dk/nyheder/android-ios/snart-bliver-totrinsgodkendelse-standard-paa-din-google-konto/
Avatar billede Erik K Ekspert
17. september 2022 - 14:55 #30
Nej, jeg har ikke misforstået det. Mit gæt var jo netop at totrinsgodkendelse var slået til.
Den over et år gamle artikel fra mobilsiden er ikke relevant - Google har ikke tvangsindført totrinsgodkendelse som artiklen giver indtryk af.

Google har ikke slået denne funktion til på nogen af mine 5 gmails, men jeg har fået"tilbudt"det. Jeg valgte så, at takke nej.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2022 - 15:19 #31
Det er så forskelligt. Jeg har ikke fået noget valg, men fik det tvangsinstalleret for et par dage siden. Men det vigtigste er jo, at jeg er blevet af med den. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2022 - 15:34 #32
#29 Nej jeg har ikke misforstået noget. Jeg har i meget lang tid haft totrin aktiveret på min Google konto, og jeg oplever ikke at jeg skal bekræfte hver gang, når jeg bruger kendte enheder til at åbne min Gmail. Kun hvis jeg forsøger med en "ny" enhed (eller styresystem) der ikke er kendt, så får jeg en sms i min Samsung jeg skal bekræfte. Ellers får jeg ikke en anmodning. Og vælger jeg at det var mig der loggede på ved denne lejlighed, så får jeg ikke anmodning om bekræftelse næste gang jeg logger på med samme "nye" enhed.

Nu giver adgang til Google jo ikke kun adgang til Gmail. Har man ting liggende i skyen på Googles servere er der jo også fri adgang til dette materiale hvis man kommer på. Derfor jeg har totrin aktiveret
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2022 - 15:35 #33
Hopper af tråden her da spørgsmålet er løst.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2022 - 16:09 #34
Ja lad os slutte her. Jeg vil bare sige, at hvis en konto kan åbnes, uden videre,
og ikke kræver bekræftelse med endnu et trin (telefonen) så er det ikke en 2 trin bekræftelse. Men pyt, nu er tråden jo løst:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2022 - 16:34 #35
#34 Lige en sidste:
En konto med totrin kan ikke "åbnes" uden videre.
Det kræver dit samtykke hvis det er aktiveret.
Du vil få besked om at en Iphone 13 (tænkt  eksempel) har forsøgt adgang til din konto.
Du får så besked om på DIN telefon om det var dig der forsøger login.
Hvis du siger ja til det gemmer Google denne oplysning og giver tilladelse til at åbne uden bekræftelse næste gang fra denne enhed.
Vælger du nej til besked på sms lukkes muligheden for login fra denne Iphone enhed, og så vil jeg anbefale man får skiftet adgangskoden til Google da den er lækket.