Avatar billede Mainbrain Juniormester
08. september 2022 - 09:17 Der er 10 kommentarer

Word 2016: Forkert antal sider efter åbning på anden computer?

Problemstilling:

A sender en Word fil til B på 20 sider
Når B åbner filen er den pludselig på 21 sider
Sender B filen tilbage til A da er den igen på 20 sider

Den eneste forskel jeg kan se i softwaren er at:
A burger: Microsoft Office Home/ Business 2016
B burger: Microsoft Office Pro Plus 2016

Siden at begge Office pakker er 2016 og at Word burde være Word ligegodt om det er Home/ Business eller Pro versionen, så kan jeg ikke regne ud hvorfor dette sker? Og det er ikke første gang jeg modtager filer fra A hvor dette sker.

Nogle forslag?
Avatar billede ejvindh Ekspert
08. september 2022 - 09:28 #1
Generelt kan man bare ikke regne med at wordfiler er helt side-identiske. Det kan hænge sammen med mange ting: Installerede fonte, printer, osv.

Hvis du vil have sideidentiske dokumenter skal du gemme dem som pdf.
Avatar billede Mainbrain Juniormester
08. september 2022 - 09:43 #2
@ejvindh: Jeg ved det, Word er noget crap (imo) når det kommer til grafisk bearbejdning og opsætning af tryksager osv. Desværre er jeg ikke herre over hvad jeg modtager til videre bearbejdning. Jeg modtager for det meste også som pdf, men i nogle situationer sender man til mig i andre formater, bl.a. for at jeg kan ændre i margen osv.
Men, når det så er sagt så sidder vi i samme firma og har derved også samme fonts, osv. så netop dette burde ikke være et problem.
Avatar billede ejvindh Ekspert
08. september 2022 - 10:24 #3
Kan det skyldes at I er tilkoblet forskellige printere, som Word så indretter sig efter?
Avatar billede Mainbrain Juniormester
08. september 2022 - 11:20 #4
@ejvindh: Takker for input, jeg er lidt rådvild med det her og tager gladelig imod alle forslag :)  Jeg har nu prøvet at ændre min printer til husets "standart" printer, men det havde desværre ingen effekt. Igen, takker for forsøg på at hjælpe.
Avatar billede Jan K Ekspert
08. september 2022 - 12:33 #5
Som nævnt er Words formatering printerafhængig, og derfor skal begge pc'er benytte samme printer med præcis samme indstillinger.

Generelt siger man, at hvis man vil være sikker på, at et dokument ser ens ud altid, skal det være i PDF format.
Avatar billede ejvindh Ekspert
08. september 2022 - 13:45 #6
Hvis du prøver at se nærmere på de to udgaver, kan du så se om det skyldes at der er forskel på, hvor meget der kan stå på en linje, eller om det er fordi der bliver plads til færre antal linjer?

Langskud: Kan det have noget at gøre med installerede ordbøger, og hvordan tekstbehandlingen derfor orddeler ?
Avatar billede Richard Thune Forsker
08. september 2022 - 19:43 #7
Som andre allerede har skrevet hænger det nok sammen med printerindstillingen.
Det er sådan at i USA er standardstørrelsen på papir det der hedder Letter og vi bruger A4. Letter er lidt bredere og lidt kortere end A4. På begge maskiner prøv at se under Layout/papirstørrelse.
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. september 2022 - 08:59 #8
Er Word indstillet til samme skrift størrelse på begge Computere?
Avatar billede Mainbrain Juniormester
12. september 2022 - 10:25 #9
Hej igen
Selvom jeg ændrer til samme printer, med samme indstillinger, er resultatet stadig negativt.
Word er indstillet til samme papir indstilling og samme margen top/bund/sider + samme skrift størrelse.
Det mystiske er bl.a. at det hele står fint indtil side 6 og herefter mangler der en linje for hver 7. side?  Dvs. at den originale fil (i dette tilfælde) er på 20 sider, da er filen når jeg åbner den pludselig på 21 sider, med 3 linjer på sidste side?
I dette tilfælde var filen ”kun” på 20 sider, så den kunne forholdsvis hurtigt tilpasses men, når man modtager filer på 100+ sider, da bliver det hurtigt til irritation.
Avatar billede f-arn Guru
12. september 2022 - 18:31 #10
Er det samme sprogversion? Det jeg tænker på er, om der ligger en macro og forstyrrer... En Dansk Word kan nemlig godt læse en engelsk sproget macro, men en Engelsk word kan ikke læse en dansk sproget macro 😀