Avatar billede eskidead Juniormester
13. august 2022 - 17:30 Der er 8 kommentarer

Win10 opdatering har lige 'bricked' min PC

Efter jeg fik færdiggjort min backup (https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1040179) mellem min Win10 og Win11 maskine, fik jeg besked fra proceslinjen om at der var opdateringer klar (på 10eren) og min computer skulle genstartes.
Dum som jeg var* trykkede jeg 'Genstart nu' og et par sekunder senere slukkede maskinen helt.
Og nu er der blot sort skærm, når jeg starter den igen. Mus & tastatur er der lys i, men ingen reaktioner og jeg kan ikke komme i BIOS eller gøre noget som helst.

*Jeg har KUN haft problemer med Win10 opdateringer siden jeg fik det i aug. 2015. Uden undtagelse er samtlige gange endt med blå skærm og "Computeren stødte på et problem og skal genstartes". Jeg har dog altid ad omveje kunnet komme i fejlsikret tilstand og lave system restore til før opdateringen og så installere den fra ekstern kilde. Dette er dog første gang at maskinen er HELT død.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. august 2022 - 11:17 #1
Var det fra en opgradering fra Windows 7/8 du gik videre fra eller ny pc med Windows 10 dengang?
Du kan fra Microsoft siden fra anden pc hente opg oprette et installationsmedie du kan komme videre fra. Starter men en installation op kan man på et tidspunkt få muligheden "Reparer pc".
Brug værktøjet fra siden her https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Der er vejledning på siden.
Husk at trække dine data ud før du laver en ny installation hvis det bliver det du er nødt til. Man kan også med installationsmediet trykke F10 og komme ind i brugbare værktøjer.
Avatar billede eskidead Juniormester
14. august 2022 - 15:25 #2
Det er en opgradering fra Win7, som blev tvunget ned over mig dengang via Win Update - jeg havde flere gange fået beskeder henad "din computer er klar til at blive opgraderet til Windows 10. Ønsker du at gøre dette?" Og hver gang havde jeg trykket Nej. Jeg vidste dog ikke at computeren selv ville foretage opgraderingen, hvis man ikke reagerede inden for et vist tidsrum.

Nå, men....helt sort er skærmen dog ikke. Der står 99 nederst i højre hjørne (bundkort MSI 970A-SLI Krait Edition), som jeg efterfølgende har kunnet læse mig frem til er en BIOS fejl. Jeg har pillet batteriet ud (pokkers til besvær, når det sidder lige under gfx-kortet) og sætter det i igen om nogle timer, så må jeg se om det hjælper....
Avatar billede 220661 Ekspert
14. august 2022 - 16:20 #3
Måske er er en frisk Windows så på sin plads når det er en opgradering der har bøvlet helt fra starten af.
Avatar billede eskidead Juniormester
14. august 2022 - 16:57 #4
Tak for linket til Win10 DL, forresten. Det kan jeg nok få brug for når/hvis jeg kan få liv i maskinen igen.
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2022 - 01:01 #5
Når en maskine går ned med Windows, er der intet til hinder for at boote op på en USB, med linkene fra 220661.
Hvis du ikke har noget på disken, du absolut vil gemme, så vælg, under install,
"Gem intet" så får du en helt ny Windows.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2022 - 08:11 #6
Ja og som tillæg til #5 så vælger jeg altid at nedlægge alle partitioner når man når dertil hvor man skal vælge hvor Windows skal installeres. Installation opretter selv de partitioner der skal bruges. Har du en partition eller en anden disk hvor alt dit private ligger slettes det selvfølgelig ikke, men som ved enhver installation skal du have backup eller koble den disk fra hvor du har det private inden du starter. På en stationær er det blot et kabel du afmonterer.
Avatar billede eskidead Juniormester
15. august 2022 - 19:18 #7
Så fik jeg liv i den igen; det var/er batteriet på bundkortet, der driller.
Nu har jeg så et nyt problem. I BIOS har jeg sat 'boot from USB device' som førsteprioritet og isat en USB stick med installationsfilen som 220661 linkede til. (Jeg går ud fra det er den der blot hedder MediaCreationTool21H2.exe?).
Men der sker intet. USB stick'en blinker et par gange, så jeg går ud fra at der læses noget på den, men computeren står bare stille derefter.
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2022 - 20:12 #8
Da du satte USB som 1ste boot, huskede du da, at trykke F10 som ok?