Avatar billede lurup Ekspert
04. april 2022 - 16:28 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Finde ip adresse

Håber på lidt hjælp.
Jeg har lige fået fiber fra FastSpeed men syntes jeg har svært ved at finde ud af hvilke IP adresse jeg har.

Jeg har altid brugt myip.com men syntes der kommer en underlig mac tal ?

Jeg ved godt jeg ikke har fast ip adresse men Dynamisk IP man har altid kunne bruge den Dynamisk IP til minen overvågnings cam
Avatar billede 220661 Ekspert
04. april 2022 - 16:34 #1
Start kommandoprompt som administrator.
skriv følgende:
ipconfig
og tryk enter
Avatar billede claes57 Ekspert
04. april 2022 - 16:38 #2
IPv6 ?
se fx også på https://da.piliapp.com/what-is-my/ipv6/
den viser både den gamle IPv4, og den nye IPv6 (jeg ved heller ikke, hvad der er sket med IPv5)
Avatar billede lurup Ekspert
04. april 2022 - 17:57 #3
Syntes ikke jeg kan bruge dette til meget
Wireless LAN adapter Wi-Fi:

  Connection-specific DNS Suffix  . :
  IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2a09:5e40:af3e:18:a54d:a5ed:289e:242
  Temporary IPv6 Address. . . . . . : 2a09:5e40:af3e:18:2585:f4ec:97e1:e9f7
  Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::a54d:a5ed:189e:242%16
  IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.0.104
  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::21e:80ff:fecb:63ba%16

Skulle gerne bruge en " alm " ip adresse som fx 23.671.43.6
Avatar billede claes57 Ekspert
04. april 2022 - 18:47 #4
Avatar billede kurtba Ekspert
04. april 2022 - 21:44 #5
Hvis det andet ikke virker, er der en del forskellige muligheder her
https://www.wikihow.com/Find-Out-Your-IP-Address#Finding-Your-Public-IP-Address
Avatar billede kurtba Ekspert
04. april 2022 - 21:45 #6
Glemte lige, at det første forslag er bare at  åbne en browser og skrive
my ip og trykke enter. Så får du din offentlige ip adresse.
Avatar billede lurup Ekspert
04. april 2022 - 21:48 #7
Syntes ikke den vil konventer ip 6 om til ip 4
Avatar billede kurt54 Ekspert
04. april 2022 - 22:53 #8
Har du en IP4 adresse ?- Jeg har ikke en IP6 - man har vel kun brug for en IP-adresse.
Avatar billede kulawig Professor
05. april 2022 - 11:26 #9
dit problem er ikke at du ikke har en fast ip... det er meget værre du har en shared IP

så selv om du finder din ip adresse feks 185.186.187.188
kan du ikke åbne en port i ruter til dit ip camera/ server/ nas og kontakte det "udefra"
da du deler "din" ip med flere brugere... https://fastspeed.dk/kundeservice/bestilling-og-aendring/hvilken-ip-adresse/
Avatar billede lurup Ekspert
05. april 2022 - 13:55 #10
Kulawig vil det sige jeg skal købe fast IP ?

Samme problem skulle der også være ved Yousee og Waoo uden det dog var nødvendig da jeg tror det er den lånte Router der giver dig en IP og den beholder du til du skifter Router.
Avatar billede kulawig Professor
05. april 2022 - 15:03 #11
hvis du vil kontakte dine enheder direkte udefra , uden at du skal igennem en portal så er det nødvendigt

f.eks synology har en portal løsning hvor enheden kontakter synology og så kan jeg komme "ind" via portal ...

men det er (meget) nemmere med fast ip hvor jeg kan kontakte den (og mange andre enheder)  direkte ... så jeg ville ikke undvære min faste ip.

men hvad skal du "snakke med"  ipcam/nas/server ?

mvh
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. april 2022 - 16:54 #12
YOUSEE har ikke shared IP men dynamisk IP - den IP skifter når udstyr skiftes. Eller hvis du router har været slukket i lang tid - vist en uge eller mere.
Ja du skal tilkøbe fast ip (19krmd) - eller skifte udbyder -hvis du vil have den funktion.
Avatar billede lurup Ekspert
05. april 2022 - 23:23 #13
Tak for svar......kan fornemmer jeg må købe en fast IP
Avatar billede kurtba Ekspert
06. april 2022 - 00:29 #14
Ja, medmindre du kan gøre, som kulawig skriver, gøre det gennem en portal. Jeg har 2 billige trådløse kameraer, og begge kan jeg tilgå udefra via den ap fra firmaet som har lavet kameraerne. Jeg har dynamisk ip.
Avatar billede lurup Ekspert
06. april 2022 - 13:00 #15
Tak for alle svar....Jeg prøver om jeg kan undvære min faste ip og vil tilgå mine camera gennem min Synology nas