Avatar billede kurtba Ekspert
20. marts 2022 - 23:25 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Adgang til windows defender i win 11

På en pc som ikke har tms, har jeg installeret win 11, idet jeg ændrede en installationsfil, så den ikke lavede tms check under installationen.
Alt virker umiddelbart som det skal, men jeg kan ikke få adgang til windows defender. Jeg har bemærket, at defender er installeret og virker, idet den sletter nogle filer jeg har, som den fejlagtigt mener indeholder virus. Jeg ved, at der ikke er virus i filerne, men så burde jeg jo bare kunne godkende dem, men den mulighed får jeg ikke. Den meddeler bare, at der er fundet viruslignende ting og sletter.
Hvis jeg søger efter defender på pc.en finder den kun defender firewall. Når jeg søger via sikkerhedscenter kan jeg komme så langt, at jeg kan se, at der er antivirus på den, men når jeg klikker på genvejen, spørger den hvilken app jeg vil bruge for at åbne den, og der kan jeg så kun vælge at lede efter en app i windows store, og der findes ikke nogen.
Det virker yderst mærkeligt, at scanneren jo virker - men man kan ikke komme ind og godkende/afvise evt. fund og dermed heller ikke se, hvad den mener at have fundet af problemer.
Overvejer så at installere et andet gratis program, men det irriterer mig lidt, da jeg som udgangspunkt er ganske tilfreds med defender på mine win 10 pc.er og slipper for alle reklamerne fra gratisprogrammerne, som jo gerne vil sælge deres købeudgaver.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. marts 2022 - 06:35 #1
Mener et sted inde under apps at du kan reparere Defender. Har set en video med det på et tidspunkt. Mener det var fra Braitec de viser det.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2022 - 09:10 #2
Windows Sikkerhed / virus- og trusselsbeskyttelse - nederst på den side er 'undtagelser' (det må være det, du vil have fat på)
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2022 - 09:12 #3
ups - der mangler et klik - efter virus- og trusselsbeskyttelse
klik på indstillinger for virus- og trusselsbeskyttelse
og så nederst på den side...
Avatar billede kurtba Ekspert
21. marts 2022 - 21:37 #5
#2 - Ja, men det er der jeg slet ikke kan komme ind. Alt under windows sikkerhed virker ikke (har jeg nu fundet ud af). Jeg kan se punkterne, men uanset hvilket punkt jeg klikker på, så spørger den efter hvilken app, som jeg vil bruge for at åbne programmet.
#1 og #4
Jeg prøvede løsningerne under dit link, men det virkede ikke. Men foranlediget af dit første indlæg ledte jeg på youtube og fandt
https://www.youtube.com/watch?v=FMumFFcdtec&t=12s
som er postet af Britec, og det var nok dem du mente i stedet for Braitec.
Der var løsningen, som var at fyre en kommando af under Powershell.
Denne kommando står faktisk også som en af løsningerne i dit link under dit andet indlæg, Men der læste jeg kommandoen forkert, idet jeg forvekslede et i med et l, så hvor der stod sechealthui skrev jeg sechealthul
Men problemet blev løst, da jeg i videoen tydeligt kunne se, at der blev skrevet i og ikke l.
Tak for Jeres deltagelse.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. marts 2022 - 22:07 #6
Ja det var Brian fra Britec jeg mente. Skrev den besked på telefon. Og det er ikke altid den er enig i hvad jeg vil skrive😉
Godt du kom I mål😊