Avatar billede lurup Ekspert
27. februar 2022 - 18:30 Der er 12 kommentarer og
4 løsninger

Værktøj til vedligehold / rep af HD

Hej

Findes der et stykke software til at tjekke og evt rep. enUSB  HD ?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
27. februar 2022 - 19:36 #1
Windows eget værktøj. Højreklik på drevet: Egenskaber / Funktioner
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. februar 2022 - 19:52 #2
Det kommer jo an på om der er tale om HDD´en klikker, for så er der desværre ikke meget at gøre, eller hvis der kommer en skurende lyd. Er det sidste tilfældet så er det lejet til den/de roterende plader inden i der er slidt(e). Er der tale om en SSD er der intet at høre, men den kan godt være deffekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2022 - 20:49 #3
Chkdsk til at tjekke disken for fejl.
Defragmentering til at optimere den.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. februar 2022 - 09:10 #4
Ovenstående er alle gode råd - men det afhænger helt og holdent af præcis hvilket medie der er tale om, samt hvad problemet er.

Der er stor forskel på om man skal lede efter "tabte filer", en forsvundet partition, et korrupt filsystem, eller om vi er ude i en fysik fejl på enheden.

Det forkerte værktøj kan i værste fald ødelægge al data.

Er det en fungerende disk hvor du har mistanke om problemer, er windows indbyggede fejlfinding (i bund og grund chkdsk) at foretrække.

Er den helt gal, ville jeg forlade mig på et af værktøjerne fra Hirens Boot CD PE: https://www.hirensbootcd.org/ - EFTER at du har forliget dig med at du kan tabe al data. Er du ude i en regulær datarecovery situation, så overvej om data er så meget værd at du ikke vil miste det - og i så fald gå til en professionel.
Avatar billede lurup Ekspert
28. februar 2022 - 12:43 #6
Hej

Det jeg er mest ud efter er en HD der opføre sig lidt langsom / underlig om den kan redes eller skal smides ud.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. februar 2022 - 13:01 #7
Det kan jo godt tyde på at den skal renses, altså forstået på den måde, at der ligger en masse (unødvendige) gamle filer, der fylder. Prøv også at se efter om HDD´er ved at være fyldt op.

Jeg kender to programmer der kan rense/fjerne de unødvendige filer, nemlig CCleaner og Privazer. Disse er begge gratis.

https://www.pchelpsoft.com/pc-cleaner/dk/hvorfor-pc-cleaner/?tracking=PH_DK_PP_GO_SE_PCC&keyword=pc%20cleaner&campaignID=ADWORDS&gclid=EAIaIQobChMIloPV6qui9gIVcBkGAB02QQhWEAAYASAAEgJA__D_BwE

https://privazer.com/da/download.php

Sørg for under installationen, at være opmærksom på der godt kan være nogle tillægprogrammer, der gerne vil installeres. Der er ofte tale om aktivt fravalg, forstået på den måde, at man skal sætte flueben i et felt for ikke at få prgrammet installeret.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. februar 2022 - 13:04 #8
Tilføjelse: Jeg mente faktisk CCleaner:

https://www.ccleaner.com/ccleaner/download

PC Cleaner kender jeg ikke, men denne er da også værd at prøve.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. februar 2022 - 13:13 #9
Har du prøvet at repartitionere/reformattere den? - en disk kan komme ud af "sync", så den har sværet ved at ramme "sporet" der skal læses (hvis nu vi sammenligner med en gammeldags grammofon, sidder pickup´en ikke lige i rillen).

Det vil en repartitionering/reformattering kunne afhjælpe.
Avatar billede lurup Ekspert
28. februar 2022 - 15:39 #10
Ole Madsen

Hvordan gør man det ?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2022 - 15:51 #11
#10 lurup
Har du forsøgt med de værktøjer som Windows har som beskrevet i #3, eller ønsker du ikke at bruge mit tip?
Meld lige ud om det.
Da det er en almindelig hdd vil disse kunne afhjælpe til en hvis grad.
Skal du formatere disken om, som ole madsen foreslår, skal filer du vil passe på kopieres over på andet medie inden du gør det.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. februar 2022 - 15:57 #12
#11 Chkdsk og defrag kan mig bekendt ikke hjælpe på en disk-alignment alligevel, så hvis nu disken er tom, giver det bedst mening at give den den helt store tur.

#10 - jeg plejer at bruge diskpart værktøjet, men det er for langhåret for de fleste, så nøjes du med at bruge den grafiske "Diskhåndtering" - funktionen og resultatet er det samme. Højreklik på Windows knappen og vælg "Diskhåndtering".

Højreklik på disken, slet partition. Opret en ny primær partition på samme måde, og slut med at højreklikke og formattere den. Brug standard-værdier hele vejen igennem - det burde give det bedste resultat. Dog skal du overveje at formattere i ExFAT filsystemet, for bredest mulige kompatibilitet.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2022 - 16:04 #13
#12 Det kan vi selvfølgelig godt blive enige i at det er den bedste løsning.
Men så længe vi ikke får at vide om disken indeholder data der skal passes på, skal vi jo ikke anbefale en formatering.
Avatar billede lurup Ekspert
28. februar 2022 - 16:39 #14
Der er ikke noget der skal gemmes......min Synology nas er ved at køre en SMART rep på den som jeg venter på bliver færdig inden jeg kan prøve andet. Den har stået på 90 % siden i morges ( disk på 3 tb)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2022 - 16:56 #15
#14 ok.
Så skal den bare formateres.
Hopper af tråden.
Avatar billede lurup Ekspert
19. marts 2022 - 11:19 #16
Undskyld det sene tilbage melding.

Tak for alle jeres svar og råd

Jeg er blevet klogere på de forskellige muligheder

TAK