Avatar billede freeman Nybegynder
30. august 2001 - 11:23 Der er 13 kommentarer og
6 løsninger

Matematikprogram til brøker og lininger og alt det andet.. Latext eller ?

Hej..

Jeg vil gerne lave mine matematik afleveringer på min bærbare når jeg har matematik. Jeg går i en lille klasse på HF, hvor vi så køre flexhold, altså ½ undervisning, ½ selvtudium..

Vi skal helst aflevere via email, og da jeg tilbringer min. 8timer om dagen foran putteren, så lyder det ok..

MEN.. Excel egner sig ikke til fx. brøker. Man kan godt indsætte tekstboxe og andet, men det er vild besværligt !

Jeg snakkede engang med en Matematik studrende ved Ålborg Uni.. Han brugte hvis et program som hed Latext.. eller (LATEX).. det ville jeg gerne se om det kunne bruges...

Ellers andre som kender nogle programmer som jeg kan bruge ?

Avatar billede disky Nybegynder
30. august 2001 - 11:25 #1
Latex brugte man i det forige årtusinde før GUI var opfundet, at bruge det idag er absurt.

Brug Word\'s equation editor istedet, den er særdeles god.
Jeg overlevede et ingeniør studie med den. (store formler).
Avatar billede freeman Nybegynder
30. august 2001 - 11:32 #2
Word\'s equation.. ligger den i Officepakken ?
Avatar billede aaen Nybegynder
30. august 2001 - 11:33 #3
LaTeX er stadig overlegent til formler/brøker mv. Hvis man ikke vil \"programmere\" det, kan man bruge en GUI som f.eks. LyX i stedet: http://www.lyx.org

Både LaTeX og LyX findes til windows http://www.miktex.org.

Her er en god introduktion til LaTeX sproget: http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/lshort/lshort.pdf
Avatar billede hobbez Nybegynder
30. august 2001 - 11:38 #4
www.matematica.com

Dyrt !! Men shit det kan MEGET! :o)

/Rob
Avatar billede hobbez Nybegynder
30. august 2001 - 11:40 #5
Avatar billede freeman Nybegynder
30. august 2001 - 11:59 #6
hobbez.. jo, det er lidt dyrt :-(
Avatar billede hobbez Nybegynder
30. august 2001 - 12:06 #7
freeman >> I know :o( Men har du SET alle de features ? *savle*

/Rob
Avatar billede freeman Nybegynder
30. august 2001 - 12:09 #8
tjo.. men er det så ikke FOR advanceret og svær at finde ud af ?
Avatar billede disky Nybegynder
30. august 2001 - 12:30 #9
freeman: ja men den bliver ikke installeret per default.

Og latex er ikke bedre til formler, kun langt mere besværligt.
Avatar billede freeman Nybegynder
30. august 2001 - 13:00 #10
disky.. ->
Hvad gjorde du så ren praktisk.. Brugte du kun programmet for sig selv, eller brugte du den som Indsæt Objekt i Word ?
Avatar billede disky Nybegynder
30. august 2001 - 13:21 #11
jeg installerede den og inde i word siger du bare indsæt object.
Avatar billede madskp Nybegynder
30. august 2001 - 15:20 #12
Ellers er der Mathcad der jo også kan lave beregningerne hvis i må bruge det. (det måtte jeg mens jeg gik på HTX). Det er et rigtig fejligt program som ikke kræver det helt store at sætte sig ind i!
Avatar billede Peter Praktikant
12. september 2001 - 21:56 #13
LaTeX2e er langt overlegent i forhold til word med formeleditor, desuden slår LaTeX2e helt klart også Scietific Word som er word lagt ned i en stor formeleditor. Fordellen ved LaTeX2e er, at man har 100% styr på opsætningen af det matematiske. Prisen er, at det kræver lidt at sætte sig ind i, men når man kan det slår det alt. Mathematica, er det ikke til udregninger frem for indskrivning?
Avatar billede disky Nybegynder
13. september 2001 - 08:53 #14
LaTex er stadigvæk noget som kun forældede mennesker gider at bruge, Det er ikke en god grund til at bruge det.

Det var godt den gang alt foregi i text mode, men idag er det totalt forældet.
Avatar billede Peter Praktikant
13. september 2001 - 11:31 #15
der findes intet andet editeringsprogram til matematik hvor du har mere kontrol. Når man kender syntaksen er det alt andet overlegent, folk der siger andet har ikke sat sig ordentligt ind i programmet. Og der findes editorer som gør det mere overskueligt, f.eks. WinEdt
Avatar billede disky Nybegynder
13. september 2001 - 12:07 #16
Formel editoren til Word, kan klare ALLE de ting jeg skulle lave af formler på mit ingeniør studie, Uden de mindste problemmer.

Altså ingen grund til at bruge latex og lignende.

Og det med at fordi man ikke kan lide latex er fordi man ikke har sat sig ind i det, er 100% ÆVL !!!

Du kan bare bedre lide noget mere smart og wysiwyg !!
Avatar billede Peter Praktikant
13. september 2001 - 12:28 #17
Men foreslå en matematiker fra KU, at han skal skrive en afhandling i Word med formeleditor og se hvor tilfreds han bliver.
Avatar billede disky Nybegynder
13. september 2001 - 12:31 #18
ja og hvad så ?

Bare fordi en enkelt person ikke gider følge med udviklingen, skal jo gudskelov ikke tvinge os andre.

Latex var godt indtil der kom wysiwyg programmer, nu er det mere nostalgi.

At du bruger det er fint, hvis du altid har været van til det, men tro mig de fleste gider ikke det bøvl.

Og jeg har faktisk selv brugt det i LANG tid, indtil der kommer bedre programmer der kunne det samme.
Avatar billede fisherprice Nybegynder
13. september 2001 - 22:42 #19
jeg vil bestemt anbefale MathCAD. Den kan alt, hvad du som HF-studerende kan ønske dig! Har du en TI-82 til 92 eller lignende, så kan mathcad det samme (og meget til).

Snak med skolens systemadministrator, for der er mulighed for at skolen har et flerbrugerlicens der inkluderer elever og deres hjemmecomputer