Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
20. februar 2022 - 18:03 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Installere Windows efter, at Linux Mint er installeret ?

Normalt installerer man Windows for Linus,
hvis man vil lave en "Dual-Boot" = Have begge systener på samme PC.
*
Men kan man :
Installere Windows efter, at Linux Mint er installeret ?
*
Har Linux Mint på maskinen.
*
Vil gerne også have Windows .
*
Men har ikke lige lyst til at slette Linux Mint.
*
Men er det muligt ?
*
Venlig Hilsen Jørn *
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2022 - 18:23 #1
Hvis stationær kunne du måske putte en ekstra disk i og trække stikket på linux disken og installere windows på denne. Bagefter kobles linux disken på og du kan med boot menu vælge hvilket system du vil boote fra.
Avatar billede Uvanga Ekspert
20. februar 2022 - 19:24 #2
Hvis der er plads på harddisk, vil jeg ikke mene der skulle være et problem. Jeg har selv Windows, Ubuntu og Zorin på samme maskine. Installeret i nævnte rækkefølge.
Under opstart af PC får du så de 3 muligheder for boot.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
20. februar 2022 - 19:35 #3
T@K ....
Kigger nærmere på det ,,,,
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2022 - 19:50 #4
Fordelen med systemerne på 2 diske vil være hvis disken bryder ned. Her har du så det andet system stadigvæk, og kan måske tilgå den dårlige disk og tage data ud. Jeg har aldrig kørt dual boot på samme disk med to forskellige systemer.
Avatar billede kurt54 Ekspert
20. februar 2022 - 20:21 #5
#2 Geninstaller du din Windows skal du kæmpe for at få adgang til  Zorin og Ubuntu. Windows respekterer ikke andre styresystemer - derfor Installer Windows først som du gjorde. Jeg mener dog Windows respekterer andre Windows.
Fordelen med forskellige diske er så foregår valget vis bios-bootmenu (Den nås ved f8 -f11-f12 typisk.). Uden at aktiver boot menu er det default bootdisk der aktiveres.
Det kan kopieres vælg bootdisk i bootmenu - og hav dualboot på begge diske dvs 4 (eller flere) styresystemer.
Min primære PC har to SSD til styre system og 3 harddiske + 1harddisk i skuffe til data. Derudover kortlæser og usb tilslutninger + adgang til NAS og sky.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2022 - 21:09 #6
Linux fungerer så vidt jeg husker ikke sammen med uefi og secure boot. Så skal det køres på samme pc bør Windows køre mbr system partition.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
21. februar 2022 - 09:43 #7
Tak til jer alle ...