Avatar billede Uvanga Ekspert
01. januar 2022 - 10:54 Der er 6 kommentarer og
4 løsninger

AMD cpu driver opdatering

Min knap 2 år gamle HP-Laptop er blevet meget langsom, jeg kan se CPU belastning konstant er 100%. Processor er en AMD A-6 9225 Radeon R4/5, Computer cores 2C+3G 2,60GHz.
Jeg har ikke kunnet finde en driveropdatering for nøjagtig denne CPU. Er der nogen der har et bud på hvad jeg kan gøre?
Godt Nytår 🚀
Avatar billede INK Ekspert
01. januar 2022 - 11:17 #1
Check hvilke programmer, der starter op, og reducer disse til absolut minimum. I joblisten kan du se hvilke programmer og services, der bevirker denne belastning. Måske er det opdateringsfunktionen, der kører. Er alt opdateret?
Har du flere antivirusprogrammer kørende? Har du diverse optimeringsprogrammer kørende? Disse er næppe nødvendige i Win 10 eller 11.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2022 - 16:47 #2
Tjek din jobliste hvad der sluger cpu resurser. Følg ink's tips.
Tjek evt også din logbog om du kan se fejl der der passer i det tidsrum du har haft fejlen.
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2022 - 18:41 #3
Hvis du kan starte dit "system oplysninger" fra dit startmenu ved at søge på den og angive computeren "system model" -navnet, kan vi søge specifik på dit software og drivers for dig, og give dig adressen tilbage hvor du kan henter opdateringer.

For det andet, kig her: https://youtu.be/CI3u57k0vxU

Mit anbefalinger vil være: At have påføret nyt kølepasta til din CPU (processor), eksempel ved at åbne op for din PC. Om det så er bærbar eller stationær PC.

Eller du kan indlevere den til din nærmeste IT-leverandør som kan hjælpe dig med service for rensning og påførelse af nyt kølepasta.

1. Start Diskoprydning som administrator.
Gå til "Flere indstillinger". Fjern dine tidligere "Systemgendannelsespunkter og øjebliksbilleder".
-Hvorfor? Ja, det skyldes hvis du opgraderet fra eks. Windows 10 20H2 til Windows 10 21H1 eller Windows 10 21H2. Så er tidligere afbildninger redundant, medmindre du bruger andre systemgendannelsesprogrammer.
Vend tilbage til "Diskoprydnings"-oversigt. Indsæt flueben til alt og slet dem ved at trykke på "OK" derefter "Slet".

2. Efter Diskoprydningen slet alle dine Windows opdateringer ved at gå til stien:

C:\Windows\SoftwareDistribution\Download

-Slet alt derinde, så kan det være at den pludselig installere Windows opdatering på den første genstart, fordi det måske har ventet med at have Windows opdatering ryddet op for filer.

3. Du kan slette dine midlertidigt filer ved at indtaste %temp% på dit startmenu. Her kan du slette alle der ligger derinde, medmindre det bliver benyttet af ressourcen ligesom forevist på videoen, benyttet af Microsoft Edge.

4. Indstil dit strømstyring til højydeevne.
-Eller indfør nye strømstyringsplan "Ultimativ ydeevne" ved hjælp af dette script til dit PowerShell ved at kopier det og overføre det:

powercfg -duplicatescheme e9a42b02-d5df-448d-aa00-03f14749eb61

-Indstil dit HDD til at slukke for, så det hurtigt kan vende tilbage fra dvale/slumring (dvale er bedst fordi den ligger arbejdet på HDD og slumring ligger arbejdet på RAM) og at dit USB selektiv afbrydelse er deaktiveret, så du ikke oplever musen ikke reagerer efter dvale eller efter slumring. Og dit mindst processor er sat til 100 som maksimum processor tilstand.

5. Defragmenter gerne hyppigt, om det så er hver dag, én gang om ugen eller én gang om måneden, bare defragmenter.

Her benytter jeg mig af Auslogic Disk Defragmentation 8.0.24.0, gemte dengang da det stadigt var gratis at benytte den. Dette udgave er stadigt gratis, så længe man ikke opdatere til noget andet. I dag er der gratis udgave, men med begrænset features, medmindre man betaler for den kan man benytte resten af features, hvorfor jeg bruger version 8.0.24.0 med at features aktive.

6. Indtil dit RAM virtuel hukommelse så du har bedre bruger oplevelse på dit eget PC. Jeg trækker normal efter hvad der ligger på RAM kapacitet deduktere den med 1GB for maksimum værdi og deduktere 1 GB hvad der skal benyttes størrelse ved start.

7. Indstil de programmer som du benytter ofte hvad der skal benyttes for grafik indstillinger ved at gå til "Indstillinger", til "Sytem" og derefter gå til "Skærm". Derinde kan du finde "Grafikindstillinger". Derinde kan du manuelt tilføje programmer ved at finde dem på Programmer (installeret mappe) og rette den til "Høj ydeevne".

8. Gå til dit Systemkonfiguration ved at starte "msconfig" og ved "Boot" tryk på "Avanceret indstillinger". Og ved "Antal processorer" indsæt flueben og marker den højeste antal tråde der skal benyttes for dit system.

-Husk, endelig en oprette nyt genoprettelsespunkt efter den er færdig med Diskoprydningen fra startmenu (og trykke på) "Indstillinger", tryk på "System", ned til "Om" og ved "Systembeskyttelse" og lave nyt gendannelsespunkt.
Gør det gerne ved hver ændringer at oprette gendannelsespunkt før du gør noget, såsom før du installerer et program, men dette plejer at gøre det for dig.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2022 - 18:50 #4
Jeg håber da uvanga starter fra toppen af ;-)
Defragmentering af diske skal man da ikke anbefale hvis der er tale om SSD diske??
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2022 - 18:54 #5
Det kan man med tredjepart defragmenteringer, når der allerede er tilpasninger til ssd med trim defragmenteringer osv..

Jo, ikke fra indbyggede Microsoft defragmentering anbefales ikke, når jeg ikke har hørt om Microsoft har tilpasset den til at opdage ssd eller ej, pp deres defragmenterings-værktøj 🤣
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2022 - 18:57 #6
#5 Trim er en del af firmware på ssd. det skal blot tjekkes det er aktiveret i Windows så det virker Det behøver men ikke 3 part program til.
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2022 - 18:59 #7
Ja, angiv gerne vejledningen i stedet for at fortælle mig dette. Det vil være nyttigt for dem der ikke ved det 🤗
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2022 - 19:02 #8
Avatar billede milter Ekspert
01. januar 2022 - 19:56 #9
Hvis CPU konstant ligger på 100% i alle programmer, f.eks. med kun en browser eller mailprogram kørende, så kan synderen også være en virus.
Avatar billede Uvanga Ekspert
01. januar 2022 - 20:07 #10
Det endte med en nulstilling af PC, samt en rensning med Avast Cleanup. Så nu kører PC igen ok.
Tak for alle indlæg, som hver især hjalp mig i den rigtige retning.