Avatar billede huddie Professor
12. december 2021 - 21:56 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Billed til TV format i VideoPad Professional af NCH

Hej Eksperter,

Det drejer sig kort og godt om at jeg har klippet en video sammen i programmet VideoPad Professional af NCH.
Så er det jeg vil gemme det hele på en DVD og det kan ses på et TV i TV-format.
Dog er det som om jeg ikke rammer de rette parametre for det er som om billedet får en forkert størrelse når jeg får det op på mit TV. Så jeg må kombinere visse elementer forkert. Enten bliver det for småt eller også bliver der for højt så det skæres i top og bund.

Jeg ved det bliver en lang liste, men jeg har alligevel har jeg medtaget alle indstillinger selv om nogen er indlysende at udelukke, men i tilfælde jeg tager fejl, så går jeg med livrem og seler her.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Huddie

Her er indstillingsmulighederne:

Preset:
HD 2160p (4K)
HD 1440p (2K)
HD 1080p
720p
Widescreen TV
TV NTSC
TV PAL
YouTube 720p
YouTube 1080p HD
YouTube 1440p (2K)
YouTube 2160p (4K)
Animated GIF
Internet Video
PS3 HD 1080
PS3 720
360 Degree 640p
360 Degree 720p
360 Degree 960p
360 Degree 1280p
360 Degree 1920p
YouTube - Vertical Video (1:2)
YouTube - Vertical Video (2:3)
YouTube - Vertical Video (4:5)
YouTube - Vertical Video (9:16)
Instagram - Vertical Video (4:5)
Instagram - Vertical Video (9:16)
iPhone - Vertical Video (9:16)
Android Phone - Vertical Video (9:16)
Default
Custom

File Format:
.3gp
.asf
.avi
.dv
.flv
.gif
.apng
.mov
.mp4
.mpg
.ogv
.rm
.swf
.webm
.wmv

Resolution:
320 x 240 - Low resolution
854 x 480 - 480p
768 x 576 - TV PAL
640 x 480 - TV NTSC
1024 x 576 - TV Wide
1280 x 720 - 720p
1920 x 1080 - 1080p HD
2560 x 1440 - 1440p (2K)
3840 x 2160 - 2160p (4K)
1280 x 640 - 360 Degree 640p
1440 x 720 - 360 Degree 720p
1920 x 960 - 360 Degree 960p
2560 x 1280 - 360 Degree 1280p
3840 x 1920 - 360 Degree 1920p
600 x 1200 - Vertical Resolution (1:2)
600 x 900 - Vertical Resolution (2:3)
1080 x 1350 - Vertical Resolution (4:5)
1080 x 1920 - Vertical Resolution (9:16)
Auto Match Content (768 x 576)
Auto Match Content But Force 16:9 (768 x 432)
608 x 360
Custom

Frame Rate:
Constant 15fps
Constant 24fps [Film]
Constant 25fps [TV PAL]
Constant 29.97fps [TV NTSC]
Constant 30fps
Constant 48fps
Constant 50fps
Constant 60fps
Variable Frame Rate (Max 15fps)
Variable Frame Rate (Max 24fps)
Variable Frame Rate (Max 25fps)
Variable Frame Rate (Max 30fps)
Variable Frame Rate (Max 48fps)
Variable Frame Rate (Max 50fps)
Variable Frame Rate (Max 60fps)
Variable (Smart Max 38fps)
Custom
Avatar billede kurtba Ekspert
12. december 2021 - 22:29 #1
Du glemmer at skrive, i hvilken opløsning du har optaget filmen.
Derefter hvordan du vil afspille den. Er det fra dvd afspiller - i så fald hvilke formater kan den afspille? Skal den afspilles fra en pc, bluray afspiller eller?
Nu kender jeg ikke dette videoprogram, men mange videoprogrammer foreslår selv det rigtige i forhold til de optagelser, som man har lagt ind, således at man bare kan godkende det foreslåede.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
13. december 2021 - 00:34 #2
Mener du at du vil lave en DVD af den type som man sætter i en DVD-afspiller og hvor der fx. er kapitler i starten.
Det er normalt i opløsning 720x576 anamorf (dvs. aflange pixels). Men man kan ikke bare kopiere en fil til DVD´en.
Normalt skal du have et "authoring" program for at lave en DVD. Dem findes der mange af fx. https://www.dvdstyler.org/en/.
Nogle videoredigeringsprogrammer som fx. Pinnacle har det indbygget.
NCS har det også https://www.nchsoftware.com/videopad/kb/1489.html
Avatar billede eurositi Ekspert
13. december 2021 - 12:05 #3
Det er "TV PAL" presettet, som svarer til DVD Video-standarden.
Men som andre skriver, så skal videoen brændes til DVD'en i den gamle DVD Video standard, hvis disken skal fungere som en normal DVD-film, man lægger i afspilleren.

Hvis VideoPad kan gemme som DVD Video, vil den oprette en mappe ved navn "VIDEO_TS". I denne mappe ligger der et antal VOB-filer afhængigt af spilletiden (hver på makismalt 1 gb) samt en IFO-fil, der fortæller DVD-afspilleren, hvordan VOB-filerne skal afspilles.

Hvis VideoPad ikke kan gemme i dette format, er det nok smartere, at du eksporterer filen i den bedst mulige kvalitet (selvfølgelig ikke i højere opløsning end originaloptagelsen). Output-videofilen kan du efterfølgende indlæse i et egentligt DVD-brænderprgram, som f.eks. DVD-Styler eller Burnaware Free.

Disse vil under alle omstændigheder omkode filmen til den lave billedkvalitet, som DVD-standarden benytter. Det er derfor, at det er smart, hvis din film er i højest mulig kvalitet, inden dette gøres.

Hvis modtageren af DVD*en er en smule teknisk mindet og har adgang til en almindelig computer, er det nok en del smartere at sende filmen i høj kvalitet til vedkommende f.eks. vha. WeTransfer (https://wetransfer.com/). Der går nemlig rigtig meget billedkvalitet tabt, når man konverterer en fuld HD-optagelse (1920x1080) til den 25 år gamle DVD-kvalitet (720x576).
Avatar billede huddie Professor
14. december 2021 - 20:54 #4
Jeg har brugt TV PAL ofte men nogen billeder/klip bliver for små, hvor billedet bare er en lille kasse midt på skærmen. Så kan næste klip være i "normal" størrelse hvor det er i gammel TV størrelse med sorte bjælker på begge sider.

Ham der skal modtage den er ikke så teknisk mindet, der for bruger jeg DVD formatet. Det kan se rigtigt ud når jeg åbner klippet på min PC, men når jeg brænder det over på DVDen så kan billederne ændre format og passer ikke helt til TV størrelsen.

Så vil jeg også gerne have den gemt i så god kvalitet som muligt, men udover at PAL TV gør billedet en lille smule for lille, så er opløsningen ikke så stor. Samt der er så mange størrelser at vælge i mellem. Der nævnes 720 x 576 som DVD format, men det format er der ikke lige af muligheder.

Hvis man tager udgangspunkt i en DVD-film man køber hvad format er de lavet i? I tilfælde af at I ved det, hvor kan man eventuelt finde info om dette?
Avatar billede kurtba Ekspert
14. december 2021 - 21:51 #5
Du har åbenbart valgt ikke at svare på ret meget af det, som der bliver spurgt om.
Grunden til at noget bliver for småt osv., kan være fordi at du bruger videoer som er optaget i forskelligt format.
Når man læser lidt på deres hjemmeside, så står der, at den kan gemme i dvd format, og det er jo 720x576. Det er ganske korrekt en ringe opløsning, men hvis du vil lave det som en alm. dvd, så er der ingen mulighed for at ændre denne opløsning.
Derfor bruger de fleste i dag nok andre metoder og får fat i nogle afspillere, som også kan afspille andre formater. Det kan f.eks. være som mp4 eller mkv osv.
Men du har valgt, og så vidt jeg kan se på mulighederne når du skal gemme/brænde filmen, så skal du vælge TV-pal muligheden. Det bør give en ganske almindelig dvd.
Hvorfor noget er stort og noget mindre, kan vi nok ikke svare på før du kommer med  flere oplysninger om, hvilket materiale og opløsning du starter op med.
Avatar billede eurositi Ekspert
14. december 2021 - 23:48 #6
Du kan prøve en af disse. Jeg kan ikke gennemskue resultatet på forhånd:
Auto Match Content (768 x 576)
Auto Match Content But Force 16:9 (768 x 432)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
15. december 2021 - 11:13 #7
Se svar #2 og #3. Her er rimeligt præcist angivet hvad der skal gøres. Du skal bruge et "authoring program" for at lave en alm. DVD til en DVD afspiller. Så skal du heller ikke bøvle med at eksportere i det helt rigtige format.
Avatar billede huddie Professor
17. december 2021 - 20:12 #8
Okay jeg var ellers lige klar til at besvare alle de tidligere spørgsmål, da mit forrige svar ikke helt var fyldestgørende.
Så jeg vil lige have uddybet nogen ting angående de der "authoring" programmer.
Umiddelbart kender jeg ikke omtalte programmer, men fordelen ved det jeg bruger nu er at jeg kan redigere i mine klip, sætte tekst på, redigere lyd m.m. kan jeg det i de programmer eller hvad er de programmers muligheder?
Om det er muligt at få eksporteret det sammenklippet materiale over i et af de ovennævnte programmer?

Det med format problemet kommer jo når det færdige rå materiale skal gemmes til en samlet fil/enhed. Det er så her formatet driller. På min PC kan det se ud til at passe, men på mit TV kan det så se forkert ud. - dette har jeg måske allerede skrevet. Alt efter hvad udfaldet på mit spørgsmål i første afsnit er, så tager jeg alle punkterne derned ad, hvis det giver et bedre billede af hvor jeg vil hen.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
17. december 2021 - 21:34 #9
Et authoring program er ikke et program du redigerer i. Det er udelukkende beregnet til at lave en DVD af den gammeldags type du afspiller i en DVD afspiller. Det erstatter på ingen måde dit redigeringsprogram. Du tager bare din færdige film og næsten uanset format og filtype vil den så brænde en DVD som kan afspilles som en alm. DVD film. Det er nok nemmest bare at prøve det, DVDstyler er gratis, https://www.dvdstyler.org/en/
Avatar billede huddie Professor
18. december 2021 - 01:25 #10
Jeg prøver det omtalte program og vender tilbage søndag(19/12-2021) om det kan løse mit problem eller jeg skal besvare diverse spørgsmål for at komme nærmere en løsning.
Avatar billede huddie Professor
19. december 2021 - 19:19 #11
Nu har jeg kigget lidt på DVD Styler og umiddelbart skal jeg se om der er mulighed for at flytte det fra VideoPad Professional over i det "nye" program. Nok ikke helt nemt, da materialet fra VideoPad Professional ikke er en færdig fil før det er gemt, da det det der ligger i en form for redigerings program.

I DVD Styler  ser jeg under størrelser noget der hedder henholdsvis 4:3 og 16:9 i størrelsesforhold. Er det tal på skærmstørrelser? Her går TV-Pal og NTSC igen fra VideoPad Professional, men underligt nok kan jeg ikke se at 4:3 og 16:9 er nævnt. Jeg ved ikke hvad det ville svare til i VideoPad Professional.

Skulle jeg gemme filen først i VideoPad Professional og putte den over i DVD Styler, så ved jeg ikke om det kan lade sig gøre, da VideoPad Professional jo også laver sin menu. I så fald skal jeg finde et mål VideoPad Professional gemmer grund materialet i, inden jeg lægger det ind i DVD Styler som retter det til så at sige. - giver det mening eller er vi ude i en mission impossible her?
Avatar billede kurtba Ekspert
19. december 2021 - 20:23 #12
Jeg tror, at du har gang i noget, som slet ikke er nødvendigt. Jeg kender ikke Videopad, men ud fra dine grundlæggende oplysninger kan jeg ikke se andet end, at du kan færdiggøre filmen i selve programmet. Den skal ikke over i et andet program for at blive færdiggjort.
Så vidt jeg kan se, skal du vælge at eksportere den færdige film, og under mulighederne skal du vælge DVD movie disc.
Så kan jeg ikke se andet end, at du ender med det rigtige format, når nu du vil gemme i dette gamle format. Det vil give helt samme resultat som at flytte filmen til et andet program.
Se evt. nærmere her:
https://www.bing.com/videos/search?q=videopad+professional+save&view=detail&mid=DB099C1BED73B348ED82DB099C1BED73B348ED82&FORM=VIRE
Avatar billede huddie Professor
19. december 2021 - 22:41 #13
Okay den mulighed kendte jeg ikke, så meget har jeg ikke været rundt i programmet ud over at jeg har fået godt styr på redigerings fasen.
Jeg jeg tjekker lige det nye fif og vender tilbage om det er det jeg hele tiden har ledt efter, men har bare kigget det helt gale sted.
Avatar billede huddie Professor
28. december 2021 - 13:31 #14
Okay det tog lidt tid at vende tilbage pga julen, men umiddelbart ser det ud til at det virker bedre med de nye format muligheder.