Avatar billede barth Professor
10. december 2021 - 15:35 Der er 33 kommentarer

Nulstil computer uden adgang til system.

På min nye - i øvrigt gode - HP All-in-one computer, har jeg to gange været ude for, at den pludselig gik i blåt med dette billede: https://ibb.co/ZxkwfVV

Den genstartede så et utal af gange i flere timer uden problemet var løst. Jeg scannede koden, og fulgte rådet: Hold tænd knappen inde 10 sekunder og sluk. Tænd igen, og når logo vises gentag med at slukke 10 sekunder. 2 gangfe.

Det var som i gamle dage, når jeg ville have en alternativ systemgendannelse, men her virkede det ikke. Den gang skulle jeg gøre det 3 gange. Men det virkede heller ikke.

Så jeg kunne ikke komme videre. Indleverede computer til forhandler, der nulstiller. Og så kan jeg jo gendanne. Så fint nok.

Men det fik mig til at tænke. Hvis jeg nu selv kan nulstille computeren selv om jeg ikke kan komme ind i systemet, så undgår jeg forhandleren hvis det sker igen.

Er der en mulighed for, at jeg på en eller anden måde kan få den nulstillet, selv om jeg ikke kan komme ind i systemet?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2021 - 16:03 #1
En komlpet kopi af dit system der ligger på ekstern harddisk og et boot medie til at starte et program til at overføre image til harddisken igen.
Der omtales tit både Macrium Reflect og Aomei Backupper herinde.
Begge programmer kan lave systembackup der kan startes op på. Med Macrium  har man sågar med F11 kunnet  får en boot mulighed ved startup til at gendanne hvis systemet fejler. Ved at claes57 bruger dette program. Måske han kan vejlede med det hvis dette ønskes afprøvet. Jeg bruger selv Aomei Backupper free og tager systembackups med dette.
Avatar billede barth Professor
10. december 2021 - 16:17 #2
Hej 220661.

Jeg har back up fra både Macrium Reflect og Aomei Backupper. Og det virker fint på den nulstillede pc.

Men opgaven er: Kan jeg selv nulstille computeren selv om jeg ikke kan komme ind i systemet. Altså fra det blå skærmbillede https://ibb.co/ZxkwfVV.
Avatar billede INK Ekspert
10. december 2021 - 16:34 #3
Jeg ville lave en clean install med et Media Creation Tool. Så slipper man også for de dødsyge programmer, der ofte følger med. Når du installerer, så slet alle partitioner inden Windows installationen selv partionerer og formaterer disken.
Derefter må du selvfølgelig installere programmer og overføre filer, men jeg gætter på der er fejl i det oprindelige image, som er lagt på pc'en. En ny pc må ikke gå i sort eller blåt.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2021 - 16:41 #4
Jeg er enig i #3.
Det er yderst sjældent at de pre installerede programmer der følger pc ved køb er noget værd.
Og i mange tilfælde får man programmer der virker måske i 3 måneder, og så skal man købe for at bruge det efterfølgende eller fjerne dem og installere noget andet tilsvarende
En helt ren installation og så installeret det man vil køre med, fuldt opdateret hele vejen, og så oprette et image du kan rulle tilbage på. Det er det optimale.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2021 - 16:44 #5
Der kan være flere grunde til du får "inaccessible boot device"
Det kan skyldes at boot sektor er smadret.
Det kan skyldes dårlige forbindelser eller midlertidige fejl på disken, hvilket en ren installation ikke kan rette op på.
Hvad har forhandleren gjort når du har haft den hos dem?
Avatar billede barth Professor
10. december 2021 - 17:20 #6
Jeg synes I kommer med mange gode kommentarer. Men som sagt har jeg ingen problemer med installation når computeren er nulstillet. Det er det eneste forhandleren har gjort og så sagt, at der ikke er fejl.

Men hvis det sker igen, vil jeg gerne selv kunne nulstille den, selv om jeg ikke har adgang til systemer, så jeg ikke skal have den til forhandler.

Kan mandet? Det er det der er mit spørgsmål.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2021 - 17:40 #7
#6 Har du oprettet recovery media til programmerne bør du kunne boote på disse og her vælge det image du har oprettet og rulle det tilbage.
Du skal måske ind i bios og vælge dit recovery media ved boot.
I nogle tilfælde kan man bruge F12 for at komme i en boot menu.
Avatar billede barth Professor
10. december 2021 - 18:05 #8
Jeg tror du har fat i noget rigtigt. Jeg har lavet  en W11 gendannelse USB. Er det sådan en du mener?

Kan jeg boote med den? Og hvordan? Er det crt alt del? Jeg tror ikke f12 virker i det blå billede.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2021 - 18:33 #9
Nej F12 skal bruges med det samme når man starter pc. Man spammer tasten indtil menu fremkommer. Recovery boot mens skal oprettes i det program det bruges til. Du skal gøre det fra program vinduet. Både Macrium og Aomei kan oprette sådan et medie.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2021 - 18:36 #10
Recovery boot media skal oprettes gennem Macrium eller Aomei skulle der stå.
Avatar billede barth Professor
10. december 2021 - 18:51 #11
Tak. Men hvis jeg har et Recovery boot.

Hvordan aktivere jeg så det fra det blå vindue?  Eller når jeg starter pc. Er det med f12 som jeg skal holde nede undervstart?

Tak for al din hjælp.
Avatar billede barth Professor
10. december 2021 - 18:57 #12
Nu har jeg prøvet at holde f12 nede under opstart. Men der sker ikke noget. Heller ikke selv om jeg har USB stik i computeren.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2021 - 19:12 #13
Boot menu kan være deaktiveret i bios så derfor det ikke virker.
Du skal ikke gendanne fra blå skærm.du lukker computer og genstarter.  Men du skal jo så i bios for at få mulighed for at boote på usb pinden.
Avatar billede barth Professor
10. december 2021 - 19:30 #14
Hej. Tusind tak.

Men jeg er desværre ikke så god til det med bios. Kan / vil du enkelt forklare mig hvordan jeg kan aktivere boot menu i bios!

Undskyld jeg trækker store veksler på din hjælpsomhed.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2021 - 19:38 #15
Model nr på din Hp?
Avatar billede barth Professor
10. december 2021 - 20:06 #16
Jeg er ikke hjemme nu. Jeg vender tilbage senere. Tusind tak fordivdu vil hjælpe mig v
Avatar billede milter Ekspert
10. december 2021 - 20:10 #17
@barth.

Pudsigt. Jeg havde en ven på besøg for godt en uge siden med en HP Pavilion All-in-One 23-1000 med samme fejlmelding som din. Jeg gik gennem alle mulighederne for at reparere, gendanne fra et gendannelsespunkt, nulstille, reparere via command promp, osv. Intet virkede.

Til sidst måtte jeg pille harddisken, som faktisk er en hybrid, ud, finde og gemme hans dokumenter på min egen PC, sætte harddisken tilbage og derefter geninstallere Windows med et USB-stick.

Såvidt jeg husker, så åbner du BIOS på den med F10-tasten, som spammes lige efter opstart af computeren, indtil BIOS-vinduet dukker op.
Avatar billede barth Professor
10. december 2021 - 20:21 #18
Dette skulle være model.

HP Pavilion 27-d1826no 27" AIO stationær computer

Håber meget på din hjælp.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2021 - 20:25 #19
Måske er boot menu F9 på sådan en.
Avatar billede barth Professor
10. december 2021 - 20:32 #20
Tusind tak. Jeg prøver.
Avatar billede barth Professor
10. december 2021 - 20:52 #21
Jeg prøver i morgen. Jeg er ikke ved computer nu. Melder tilbage i morgen.

God weekend  😄
Avatar billede barth Professor
11. december 2021 - 11:59 #22
Hej igen 220661. Det er f9 jeg skal bruge. Men det ser helt anderledes ud end jeg har set før. https://ibb.co/tPcsxKy
https://ibb.co/v1J3BJ3
Orker du at vejlede mig. Hvad skal jeg trykke på for at kunne boote fra et USB stik. Og hvordan gør jeg?
Jeg er meget glad for al din hjælp.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2021 - 13:09 #23
"Verbatim Store and go" hvad er det?
Avatar billede barth Professor
11. december 2021 - 13:30 #24
Det ved jeg ikke. Jeg undrede mig også. Måske er det UBS stik.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2021 - 13:31 #25
Prøv at se i diskhåndteringen hvad den hedder?
Eller måske denne pc?
Avatar billede barth Professor
11. december 2021 - 13:49 #26
Jeg er ikke hjemme pt. Gør det senere.
Avatar billede barth Professor
11. december 2021 - 14:13 #27
Der står ikke noget, hverken i min computet eller diskhåndtering. Blot drev og størrelse
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2021 - 20:50 #28
Lad os lige gå tilbage til dit oprindelige spørgsmål:

”Men det fik mig til at tænke. Hvis jeg nu selv kan nulstille computeren selv om jeg ikke kan komme ind i systemet, så undgår jeg forhandleren hvis det sker igen.
Er der en mulighed for, at jeg på en eller anden måde kan få den nulstillet, selv om jeg ikke kan komme ind i systemet"?

Svaret på det har du, efter min mening i kommentaren fra 220661 i indlæg #1. Hvis du ikke på nogen måde kan komme ind i ”systemet”, kan du ikke klare det på anden måde. Der er flere måder at komme ind i systemet på, men det afhænger af, hvor fejlen ligger.

Så vidt jeg ved, er den sidste mulighed, man har, før en total geninstallation af styresystem, drivere, programmer, overflytning af dokumenter osv. bliver nødvendig, at boote op på et eksternt installationsmedie, hvor du får muligheden for at ”Reparere” den eksisterende opsætning. Hvis det fejler, skal du starte forfra med en totalt ny installation af Windows, programmer, dokumenter osv. En ”Nulstilling” er at føre computeren tilbage til den opsætning, den havde, lige efter du første gang tændte den og sagde ”Ja” til at installere Windows 10 på den med alle de programmer, HP ønskede at tilføje til styresystemet.

I billede nr. 2 i dit indlæg i indlæg #2 ser du de muligheder, din computer ser som noget at boote fra. "Verbatim Store and go"  ligner en ekstern HDD/SSD, som måske er koblet til via USB.

Samsung-enheden er formentligt computerens indbyggede SSD på 1GB.

Ligegyldigt hvad du vælger, så er du ikke 100% dækket mht. genetablering af computeren, som den så ud, da den brød ned, medmedmindre du gør som foreslået af 220661 i indlæg #1.
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2021 - 20:55 #29
Rettelse.

Teksten i mit indlæg #28:"I billede nr. 2 i dit indlæg i indlæg #2 ser du de muligheder,...    skulle selvfølgelig være:  I billede nr. 2 i dit indlæg i indlæg #22 ser du de muligheder,...
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2021 - 21:43 #30
Endnu en rettels :-)

Teksten i #28:  "...indbyggede SSD på 1GB...  skulle være "1TB".
Avatar billede barth Professor
11. december 2021 - 21:47 #31
Tusind tak for jeres kommentarer. Det har gjort mig klogere. Men nemt er det ikke.
Men I skal have mange tak. Stor hjælp
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2021 - 21:59 #32
Velbekom. Og lige en lille tilføjelse.

Da jeg havde geninstalleret Windows 10 på vennens computer, opdagede jeg, at den ikke var sat til at oprette Gendannelsepunkter automatisk. Jeg ved ikke, hvad din forhandler har gjort ved nulstillingen, men check, at den er sat til at skabe Gendannelsespunkter. Om ikke andet, så giver det dig en ekstra mulighed for at få en stoppet computer til igen at køre.

https://www.avxperten.dk/blog/gendannelsespunkt-i-windows-10/
Avatar billede barth Professor
11. december 2021 - 22:17 #33
Tusind tak. Du har ret.