Avatar billede autodidakt Nybegynder
30. august 2001 - 08:22 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Photoshop, resize af mange billeder på en gang!!

Kan man i Photoshop åbne eks. åbne 100 billeder i forskellige størrelser og resize dem alle til samme størrelse og gemme dem igen i den nye størrelse automatisk, uden selv at side og resize hvert enkelt billede manuelt?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
30. august 2001 - 08:24 #1
Lav en action og kør derefter en batch-kørsel
Avatar billede jimsim Nybegynder
30. august 2001 - 08:24 #2
Hvilken version har du?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
30. august 2001 - 08:26 #3
Åbn dit \"vindue\" > \"Actions\"

Start en ny Action ved at klikke på \"record\" knappen.

Gør-det-du-skal imen \"Actions optager dine ændringer (resize).

Slut med det.

Lav en tom mappe til de færdige filer.

Vælge \"File\" > \"Batch process\"

Her vælger du:

Din mappe med emnerne
Din nylavede Action (den har et navn, eller du har selv givet den et navn)
Valg destinaionsmappe

Start

Nu åbner PS alle bilederne og gemmer i den nye størrelse.

Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. august 2001 - 08:36 #4
Hvis du har billeder i forskellig størrelser, og du skal lave dem om til den samme størrelse. Så blivet resultatet ved anvendelse af Batch process altid dårligt. Dette skyldes billederne i en del tilfælde strækkes, så ansigtet på folk bliver unaturligt lange mv. Den eneste rigtige løsning er den hårde vej. Der er ingen lette løsninger, når billedestørrelsen ikke er den samme. Batch betyder nemlig at alle dine billeder er ens i proportionerne, og skal have den samme behandling.

7per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. august 2001 - 08:36 #5
bliver = blivet
Avatar billede aeblenet Nybegynder
30. august 2001 - 08:44 #6
hoejrup>

Han kan da lave dem han \"kan\".

Og ændre fra originalen til \"andet\", når batch er foretaget.

-akkurat som jeg og du ville have forsøgt at gøre dette.....
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. august 2001 - 08:47 #7
aeblenet> Ja, men jeg ville ikke anvende resultatet i en internet eller grafisk virksomhed.

/per
Avatar billede aeblenet Nybegynder
30. august 2001 - 08:49 #8
hoejrup>

heller ikke her.

men derfor er det jo rart at kunne lidt med PS
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
30. august 2001 - 08:50 #9
Samme størrelse behøver vel ikke nødvendigvis at være samme højde og bredde - det kan vel også være at alle billeder skal have samme højde, og at bredden så følger efter.

At gøre andet vil være direkte \'mord\' af billeder.
Avatar billede autodidakt Nybegynder
30. august 2001 - 09:30 #10
fotograf >> Rigtigt svar men ikke lige godt nok til jeg selv kunne have fundet ud af det.
aeblenet >> Perfekt det virkede :)
hoejrup >> Jeg er klar over det med billed kvalliteteten, men da alle billederne er kvadratiske gør det ingen ting at nedskalerer til en mindre størrelse så længe jeg ikke ændrer kvadratet. Den hårde vej blev ikke nødvendig.
Avatar billede hobbez Nybegynder
30. august 2001 - 10:01 #11
Må jeg ikke have lov at foreslå at du kigger på IrfanView.

Det er GENIALT til mange ting, bl.a. batch-konvertering af billeder.

Kig på denne lille tutorial: http://www.rob.dk/tutorials/irfranview_fotoalbums.htm

/Rob
Avatar billede hobbez Nybegynder
30. august 2001 - 10:02 #12
Ovenstående går på thumbnails. men proceduren for batch-konvertering er lige så nem, og svarer meget til den. Jeg skal gerne lave en tutorial specifikt for batch-konverteringer, hvis det er.

/Rob
Avatar billede autodidakt Nybegynder
30. august 2001 - 14:39 #13
hobbez >> Der er ingen grund til at installerer flere applikationer hvis jeg kan slå mange fluer med en smæk i photoshop.

Desuden så er Photoshop allerede ligeså GENIALT...
Avatar billede autodidakt Nybegynder
30. august 2001 - 14:51 #14
Når jeg kigger nærmere på http://www.rob.dk/tutorials/irfranview_fotoalbums.htm så er løsningen go\' nok hvis man ikke er grafiker, fordi det er de færreste der kan sætte sig ned og gå i gang med photoshop uden en længere intro, men i mit tilfælde vil jeg nok holde mig til photoshop, da jeg i forvejen er stor bruger af det.
Avatar billede autodidakt Nybegynder
30. august 2001 - 14:52 #15
\'storbruger\'