Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
21. oktober 2021 - 12:31 Der er 3 kommentarer

Banklukkedage?

Som alle ved, så har folk, der arbejder i banker og andre finansielle institutter 4 ekstra fridage om året: Grundlovsdag (5/6), Juleaftensdag (24/12(, Nytårsaftensdag (31/12), samt dagen efter Kristi Himmelfartdag…
…bestemt af deres overenskomst.

Men, hvornår trådte den oprindelige overenskomst i kraft, der gav disse ekstra banklukkedage?
Fra og med, hvilket år, blev dette gældende?

Jeg har opsporet, at banklukkedagen efter Kristi Himelfartsdag blev indført i 2008, og fri Nytårsaftensdag blev indført i 1990 (ikke helt bekræftet endnu).
Men, hvornår blev de øvrige banklukkedage indført???
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
22. oktober 2021 - 08:07 #2
#1: Havde jeg naturligvis forsøgt først :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
22. oktober 2021 - 12:04 #3
Hvis banker holder åbent/lukket i store markeder, så har danske det også, da de ikke vil gå glip af en mulig handel.
Måske kan du bruge https://en.wikipedia.org/wiki/Bank_Holidays_Act_1871