Avatar billede Super Mester
22. september 2021 - 16:33 Der er 3 kommentarer

Gemme excel ark som Excel fil som PDF på Desktop med Macro

Macro - Gemme excelark som PDF
Jeg har googlet men ikke fundet det helt rigtige Macro.

1) Jeg vil gerne gemme et excel ark som PDF ved hjælp af en "Command Bottom" i arket og gemme PDF filen på desktop. Da filen skal bruges på andre computere end min håber at jeg Macro'en virker uanset computer og bruger.

2) Om muligt: I celle A1 står der en tekst som jeg kunne tænke mig at få indføjet i macroen således at når arket gemmes henter macroen oplysninger fra celle A1 som så bliver filnavn på PDF filen som gemmes.

Hvorledes kan sådan macro se ud?
Avatar billede kim1a Ekspert
23. september 2021 - 08:10 #1
Jeg kan give lidt inspiration fra noget jeg lavede tidligere.
Desktop på en PC kan ofte findes sådan noget i stil med.
Environ$("Username")
"C:\Users\" & Environ$("Username") & "\Desktop\"

Men du bør nok kigge nærmere på jeres setup - hos os bruges One-Drive, så det skal ind i sætningen.
Avatar billede Super Mester
23. september 2021 - 15:47 #2
Hej Kim1

Mange tak! Ja vi bruger onedrive.

Har du dette stykke programmering/macro er jeg meget interesseret. Du kan evt. Anonymisere dataene eller kalde dem noget andet. Det er jeg lidt i tvivl om i den macro streng du har vist.

Jeg har forsøgt at indspille en macro, men det dur jo ikke når andre skal bruge filen. Den skriver bl.a :
"C:\Users\(min email addresse)/Onedrive - (firmanavn)\Desktop\(filnavn).pdf

I parantes det marcroen skriver selv.
Avatar billede kim1a Ekspert
24. september 2021 - 10:11 #3
Jeg har ikke en løsning der laver det hele, men er du ny i makroverdenen?

Hvad skriver makroen hvis du bruger: Environ$("Username"), skriver den din mail eller dit navn?
Resten af strengen er nem at lave enten hardtypet eller også via en streng du skriver i en celle i arket (og beder brugerne om ikke at rette).

Du kan evt. skrive til min mailadresse (på profilen) så kan du sende en optaget makro til mig, sammen med svaret på ovenstående? På den måde kan jeg nemmest lave programmeringen til dig hvis det er det du har brug for.