Avatar billede camsti Seniormester
01. september 2021 - 08:49 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Søge på tekst i celleområde

Jeg har denne formel, som slår op i fanebladet dataark kolonne D:
=TÆL.HVISER(Dataark!$B:$B;B$76;Dataark!$D:$D;"*18g19hKe*")

*18g19hKe* er en del af en celle hvor der indgået mange forskelle betegnelser

Kolonne D indeholder 700 rækker hvor *18g19hKe* er en del af en celle der optræder 12 gange.

Kan jeg i stedet for at søge *18g19hKe* sætte 18g19hKe ind i en celle og referere til den i stedet?

Formlen vil jo ligne den her:
=TÆL.HVISER(Dataark!$B:$B;B$76;Dataark!$D:$D;B1)
hvis jeg satte 18g19hKe ind i B1

Men på den måde kan jeg kun få den til at lede i cellernes eksakte indhold og ikke i indhold der indeholder 18g19hKe ..

Tilgiv mig hvis spørgsmålet blev kludret, men det er lidt følsomt materiale jeg arbejder i så jeg vil gerne undgå og publicere regnearket :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. september 2021 - 09:20 #1
Med 18g19hKe i A1 prøv:

=SUMPRODUCT((Dataark!$B$1:$B$100=$B$76)*(ISNUMBER(SEARCH("*"&$A$1&"*";Dataark!$D$1:$D$100))))

dansk

=SUMPRODUKT((Dataark!$B$1:$B$100=$B$76)*(ER.TAL(SØG("*"&$A$1&"*";Dataark!$D$1:$D$100))))
Avatar billede kim1a Ekspert
01. september 2021 - 09:46 #2
Kan din metode, xl-Enthusiast, ikke bruges til tæl.hvis også? Altså måske en indirekte formel med * omkring?
Avatar billede camsti Seniormester
01. september 2021 - 10:50 #3
Formlen virker - og det er sq sejt!

Men .. Excel bliver vanvittig langsom af en eller anden grund .. Fra jeg indtaster formlen og trykker retur til jeg atter kan bruge Excel går der 9 sekunder.

I datakolonnen er der 750 rækker med hver cirka 50 forskellige ord. Jeg er klar over det er mange den skal tælle rundt i - men alligevel - 9 sekunder? ;)

Kan man effektivisere det lidt - eller er tager analyse af den datamængde blot den tid?

Jeg kan oplyse at det er en Intel(R) Core(TM) i5-6500 CPU @ 3.20GHz  3.19 GHz med 8gb ram jeg sidder med så det er jo ikke ligefrem en Commodore 64 ;)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. september 2021 - 10:50 #4
Du kan bruge noget i stil med:

=COUNTIFS(Dataark!$B1:$B100;B76;Dataark!$D1:$D100;"*"&INDIRECT("A1")&"*")

(Jeg forsøger altid at undgå INDIRECT hvor det er muligt.)
Avatar billede camsti Seniormester
01. september 2021 - 11:12 #5
=COUNTIFS - TÆL.HVIS.ER og INDIRECT= INDIREKTE?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. september 2021 - 16:14 #6
#3
Formlen kan ikke være årsag til den lange genberegningstid, medmindre du har et meget stort dataområde. Du bruger vel ikke "full column" references i formlen?

Men det er svært at hjælpe, hvis du ikke kan/vil dele din fil.
Avatar billede camsti Seniormester
02. september 2021 - 08:12 #7
Det undrer også mig, det tager cirka 18 minutter og genberegne hele regnearket og jeg har været nødt til at slå flertrådede processor fra da Excel ellers vil bruge 97% af cpu-kraften og dermed mere eller mindre låse computeren.
Det gør regnearket uanvendeligt, så jeg vil dele det i OneDrive og satse på din diskretion :)
Delelink: https://1drv.ms/x/s!ArThM-lSEJTSheBrJ0ETLyvhhQMqIA?e=IwnPVY

Formlen den slår op med er:

=SUMPRODUKT((Dataark!$B$1:$B$798=B$1)*(ER.TAL(SØG("*"&$A2&"*";Dataark!$D$1:$D$798))))

Og det er jo begrænset til et område og ikke hele kolonner ...

Jeg håber du kan finde en forklaring og rette problemet :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. september 2021 - 10:42 #8
Jeg skal ud af huset nu og er først tilbage kl. 17:00. Kigger på det så snart jeg er tilbage.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. september 2021 - 20:58 #9
Jeg har bare som test slettet det ark der hed Klassestørrelser for at se om det hjalp på problemet. Det gjorde det ikke. Du må selv indsætte dette ark igen i den her fil (hvis arket er nødvendig). I det nævnte ark bruger du full column references. Det skulle ikke være et problem i forbindelse med COUNTIF-funktionen. Alligevel vil jeg advare mod denne praksis (altså at bruge for eksempel B:B i formler). For visse funktioner kan det stort set lægge Excel død. Det er måske bekvemt og det ser måske smart ud, men det er dårlig praksis. Jeg har lavet et nyt ark kaldt "Data". Her har jeg via formler lavet "text to columns" på basis af dit "Dataark". Herefter kan jeg bruge formler som vist i ark Holdstørrelser fra Q1 og nedad og til højre. Genberegning sker nu på et splitsekund. Der er enkelte resultater (markeret med gult) der ikke stemmer overens med din oversigt (til venstre for min). Jeg har ikke undersøgt differencerne nærmere. Bemærk at i din egen opstilling har jeg ændret formlerne til værdier. Straks jeg havde gjort det blev Excel igen lynhurtig.

https://www.dropbox.com/scl/fi/27ms89fb7zgzu6zhpisyy/Hold-og-klassetal_Arbejdsarkk_2.xlsx?dl=0&rlkey=qw68spxoy7h7n91gd53fzcmcy
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. september 2021 - 02:47 #10
Der er fejl i filen vedhæftet i #9.
Jeg foreslår at du sender en personlig besked, så vi kan kommunikere videre i privat regi. Jeg tvivler på, at der er nogen her, der har speciel interesse i den konkrete opgave.

(Forklar venligst hvordan differencerne fremkommer (se de gule celler).
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. september 2021 - 07:31 #11
Prøv at se den her fil i stedet for den i #9.
Der er uoverensstemmelser i:

Kemi - 3g
Matematik - 3g
Mediefag - 1g
Mediefag - 1hf
Musik - 1g og
Psykologi - 3g

Du må prøve at se om du kan forklare differencerne.

https://www.dropbox.com/scl/fi/yon5uajglfbsvb5ohgnth/Hold-og-klassetal_Arbejdsarkk_3.xlsx?dl=0&rlkey=qfqraypbt6qm5x4hrl6gwgc1l
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. september 2021 - 10:45 #12
@camsti

Du håbede på at jeg kunne finde en forklaring og rette problemet.

Ja og så brugte jeg faktisk flere timer på netop det og havde som det absolut mindste håbet på en eller anden form for reaktion. Hvad med at udvise bare en lille smule pli (hvis du ellers ved, hvad det betyder) overfor dem der vederlagsfrit forsøger at hjælpe dig med noget, du har bedt om hjælp til? Hvis du vil forklare din ikke-reaktion med manglende tid, så vil jeg bare sige, at det tager under 30 sekunder at skrive for eksempel: Har travlt nu, men vender tilbage i løbet af x dage (og så selvfølgelig faktisk vende tilbage).
Avatar billede camsti Seniormester
06. september 2021 - 14:44 #13
@xl-Entusiast

Der skal ingen tvivl herske om at jeg i allerhøjeste grad værdsætter al den hjælp man kan få herinde.
Men når du nu formulerer din kommentar som du gør, og spørger om jeg ved hvad pli er, så er jeg bare nødt til at besvare dit spørgsmål med et andet spørgsmål:
Ved du hvad forlænget weekendophold betyder?
For mig betyder det Formel 1, Holland, god mad, og masser af underholdning. Og til sådanne herre-arrangementer har jeg ikke engang min mobiltelefon med, og da slet ikke en bærbar computer....
Jeg finder faktisk dit indlæg decideret uforskammet - også selv om jeg ved at eksperterne herinde bruger lang tid på at rådgive vederlagsfrit.

Ingen skal komme og belære mig om pli og god opdragelse!

Med ønsket om en god uge samt en stor tak for indsatsen med mit regneark, håber jeg at vi har fået vores uoverensstemmelse ud af verden.