Avatar billede Louise Novice
06. juli 2021 - 09:29 Der er 7 kommentarer

Gamer pc "lagger"

Købte Gamer PC til min søn for et halvt år siden. Den virkede ok lige i starten men ret hurtigt har den absolut ikke virket tilfredsstillende: Den "lagger", fryser og han kan ikke spille online med andre pga. forsinkelserne, også når han skal tale med kammeraterne. Meget frustrerende for en lille knægt :-)
De spiller primært CS Go, Roblox og af og til Minecraft. Jeg er på udkig efter et eller andet fingerpeg til hvad vi skal stille op og derfor kommer specifikationerne på pc'en lige her:
Windows 10 Pr 64-bit
CPU  AMD Ryzen 3, Matisse 7nm Technology
RAM 16,0 GBDual-Channel unknown
Motherboard  ASRock A320M-HDV R4.0 (AM4)
Graphics  S24H65x (1920x1080@60Hz), 2047 MB NVIDIA GeForce GT 1030 (MSI)
Storage  223GB KINGSTON SA400S37240G (SATA-2(SSD))
Optical Drives - No optical disk drives detected
Audio  Enheden High Definition Audio
Det skal nævnes at vi har en hurtig fibernet forbindelse og ingen andre pc'er i huset har disse problemer. Han kører dog på wifi og ikke på en kablet forbindelse - som os andre.
Er der noget i specifikationerne der kan fortælle hvorfor den yder så dårligt?
Avatar billede stjans Guru
06. juli 2021 - 11:28 #1
Hej Louise.

Prøv i første omgang at bede ham koble på via kabel - og se om det stadig lagger.

Er alle drivere opdateret ?
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2021 - 12:38 #2
Storage  223GB KINGSTON . Det er en lille disk, så den bliver hurtigt fyldt op.
Hvis der er meget på disken, skal den bruge meget tid på, at flytte rundt på data.
Når PC bruges til spil. vil der nok være brug for en SSD på 1TG,med mindre, der er plads til en HDD mere, hvor alle større data kan flyttes hen. Og det kan udmærket være en almindelig Sata disk, hvor man får meget mere for pengene.
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2021 - 12:40 #3
Rettelse: TG skulle være TB 😎
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2021 - 12:49 #4
NB. Du skal også være opmærksom på, om AHCI mode er aktiveret, for hastighed.
Avatar billede Louise Novice
06. juli 2021 - 16:58 #5
Tak for input! Der er ihvertfald lidt vi kan tage fat på 👍.
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. juli 2021 - 20:10 #6
Lav også en oprydning på dit drev!
Tryk på Windows tasten + i = Indstillinger vælg System og her Lager.
følg biled forklaringen.
https://ibb.co/ySGNZL4
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2021 - 00:11 #7
Hvis du er logget ind med din Microsoft Windows brugerkonto, skift til lokal brugerkonto.
-Jeg har lært det selv, når jeg selv oplevede lag på CS:GO med steam. Det hjalp enormt meget ved at benytte lokal brugerkonto i stedet for logind med Microsoft konto på Windows.

Spændende emne.