Avatar billede derguf Praktikant
23. april 2021 - 15:20 Der er 3 kommentarer

Temperatur på cpu

Hej, når jeg spiller fm21 på min bærbare Lenovo Legion Core i7, fra august 2020, begynder min blæser at blæse meget når jeg spiller kampe. Max temp på de forskellige core ligger på mellem 71 og 85 grader, og i utilization når 5 af de 11 cpuer 100%

Skal computeren renses, eller skal der købes ekstrakøling, eller måske skal windows geninstaleres?

Håber i kan hjælpe mig:)
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. april 2021 - 16:21 #1
Det kan aldrig skal at rense computeren for støv. Til dette kan du bruge trykluft på dåse, men husk at holde blæseren stille under arbejdet, da denne kan komme op i meget høje omdrejninger, der ødelægger lejerne.

Trykluft på dåse kan købes flere steder:

https://www.av-cables.dk/elektronik-rens/?gclid=EAIaIQobChMIuovMxseU8AIVQEKRBR3m0wrNEAAYASAAEgJsifD_BwE

https://www.avxperten.dk/komprimeret-luft/?gclid=EAIaIQobChMIuovMxseU8AIVQEKRBR3m0wrNEAAYAiAAEgIEdvD_BwE

https://www.jemogfix.dk/airduster-luftspray-400-ml-autozone/1141/9052318/

En støvsuger kan også anvendes, men trykluft kommer bedre ind i alle krogene.
Avatar billede derguf Praktikant
23. april 2021 - 18:02 #2
Og kan det godt passe at den allerede skal renses nu? Den er jo kun fra august sidste år.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. april 2021 - 19:39 #3
Det er helt afhængigt af om den befinder sig i meget støvede omgivelser, og ikke mindst af om der bliver røget.
Støv og nikotin/tjære er en meget uheldig blanding, fordi nikotin/tjære fra røgen kommer ind over alt, og når der så yderligere kommer støv, så virker det som en varm dyne, og så bliver komponenterne alt for varme. Det svarer til hvis vi mennesker går med tykt vinter tøj, i 30-35 graders varme - det bliver vi syge af, og kan faktisk dø af det. Det samme er tilfældet med en computer.