Avatar billede perbjo Juniormester
17. april 2021 - 08:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

TÆL.HVIS tæller ikke celler med tekst korrekt

Hej Eksperter.
Excel 2016
Jeg har kolonner med tekst i - fx Kolonne A indeholder 'Kommuner'; Kolonne B indeholder 'Navn' osv.
Kommunenavnene har jeg kopieret fra en liste.
Når jeg vil søge på antal af en bestemt kommune med '=TÆL.HVIS(B2:B98;"Haderslev") returnerer den '0' som resultat.

MEN, hvis jeg manuelt skriver kommunerne, så kan funktionen godt tælle "Haderslev". Jeg kan ikke gennemskue, hvad problemet er.
Jeg har prøvet at skifte fra 'Standard' til 'Tekst' og ryd formater + forskellige 'panikløsninger', men indtil videre uden resultat.

Jeg vil gerne vedhæfte et eksempel, der viser udfordringen, men jeg har ikke helt styr på, hvordan jeg gør det.

Håber en herinde kan løse det, inden jeg bliver nødt til at fjerne "Haderslev" fra mit landkort ;)

Venlig hilsen
Per
Avatar billede ebea Ekspert
17. april 2021 - 09:20 #1
Brug  www.dropbox.com  til at uploade et eksempel på din liste. Der må være noget i liste navnene, som gør at den ikke tæller.
Avatar billede kim1a Ekspert
17. april 2021 - 11:16 #2
Haderslev er for stort et tab at fjerne, så vinder Randers jo pokalen uden kamp :-)

Et trick jeg ofte bruger er =text(celle;"0") som sikrer at tingene står som tekst. Der kan også være "skjulte" mellemrum, og indimellem kan disse mellemrum faktisk være andet end mellemrum, men syne sådan i Excel.
Det er nok nemmest at lure hvad tricket er hvis du uploader som ebea siger.
Avatar billede Jan K Ekspert
17. april 2021 - 11:30 #3
Jeg ville starte med at prøve med Fjern.Overflødige.Blanke - Trim på engelsk
Avatar billede perbjo Juniormester
17. april 2021 - 13:20 #4
Hej igen.

Som Kim1a skriver, skal Haderslev af gode grunde ikke fjernes - lige nu i hvert fald;)

Jeg brugte Jan Ks forslag, og det virkede :)
En utrolig enkel løsning, hvis man altså lige kender til den/kommer på den.

Tak for hjælpen!