Avatar billede dorthe_lind Seniormester
10. april 2021 - 23:39 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Excel - sammenlign, erstat varenumre + opret ny

Jeg skal i et dokument konvertere nogle varenumre til et andet.....

F.eks.
100 til 1a768
200 til 3khk89
300 til ske7
400 til lseri

Jeg har et dokument, hvor alle varenumre står angivet med de nye varenumre..

Har et dokument med alle de gamle numre og nu er opgaven, at få Excel til at lave en kolonne med de nye numre...
Kan man lave en “automatisk” kørsel, hvor den erstatter, kopierer, konverterer eller lign?
På listen kan samme numre fremgå flere gange... Ligesom der er numre, der ikke står på listen.

Kender godt “søg og erstat”, men her skal man jo tage dem enkeltvis, ikke sandt?

På forhånd tak
Dorthe
Avatar billede kim1a Ekspert
11. april 2021 - 08:47 #1
DU bruger xlookup hvis du har Office365, eller Vlookup hvis du har ældre version. lopslag til den sidste hvis du bruger det på dansk.
Den kan dog ikke erstatte, men skrive det nye nummer i en kolonne ved siden af.
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
11. april 2021 - 11:40 #2
Hej Kim og tak for hurtigt svar....
Det må jeg så se, om jeg kan blive klogere på....
Godt søndagsprojekt ;)
Avatar billede kim1a Ekspert
11. april 2021 - 12:57 #3
Synaksen er:
xlookup(gl varenummer; kolonne med gl varenummer i andet ark;kolonne med ny varenummer i andet ark)

vlookup(gl varenummer; tabel med kolonne med gl varenummer i andet ark som kolonne længst til venstre; antal kolonner hen hvor ny varenummer står;falsk)
Altså vlookup(A2;'dokument'ark2!A1:B300;2;falsk)
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
12. april 2021 - 09:18 #4
Opgaven løst med LOPSLAG, tusinde tak :)